استفاده از میراث مكتوب دفاع مقدس از ضرورت‌های سینمای كشور است

محمدحسین قاسمی، تهیه كننده سینمای دفاع مقدس، با اشاره به میراث مكتوب ارزشمندی كه از دوران دفاع مقدس به یادگار مانده، بر ضرورت بهره‌گیری و استفاده سینما از این میراث تاكید كرد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، این تهیه كننده تصریح كرد: تمام اسناد مكتوب و حتی صوتی و تصویری دوران دفاع مقدس بخشی از مولفه ها و شاخصه های ملی ما محسوب می شوند و باید توجه داشت كه اگر با غفلت و سهل انگاری بخشی از این اسناد از دست رود، دیگر جایگزینی نخواهند داشت و بخشی از هویت ما از دست رفته است.
 
وی ادبیات را زیربنای سینما دانست و افزود: فیلم‌سازی كه از نزدیك فضای دفاع مقدس را احساس كرده به یقین تجربه اش می تواند ضامن تاثیرگذاری بیشتر اثرش باشد. اما با توجه به اینكه برخی از فیلم‌سازان جوان ما كه قصد دارند در این حوزه فیلم بسازند در زمان دفاع مقدس، امكان تجربه این رویداد را از نزدیك نداشته اند یقینا میراث مكتوب دفاع مقدس و دیگر اسناد صوتی و تصویری می تواند جایگزین تجربه فیلم‌ساز شود. در اثر اقتباسی بر اساس یك داستان یا رمان دفاع مقدس، تجربه دو هنرمند در یك عرصه به كار گرفته می شود و در صورتی كه این نگاه ها به یك وحدت رویه و ساختاری متناسب با محتوا برسند، می توانند تصویر تاثیرگذارتری از این دوران را به نمایش گذارند؛ تصویری كه برای مردم مخاطبان ملموس و باورپذیر باشد.
 
تهیه كننده فیلم های «شیار 143» و «نفس» به تجربیات شخصی خود در این حوزه اشاره كرد و افزود: واقعا سینمای دفاع مقدس، محل تجربه فیلم‌سازی نیست. این سینما به دلیل امكانات و تجهیزات مورد نیاز، سینمایی گران محسوب می شود و به همین نسبت، حساسیت ها هم روی آن بیشتر است. این حساسیت ها نیز به این دلیل است كه سینمای دفاع مقدس با بخشی از هویت و شناسنامه ملی و ارزشی ما گره خورده و گاهی عدول یا نادیده گرفتن این ارزش ها نتایج نامطلوبی برای خود فیلم‌ساز در وهله اول و در مرحله بعدی برای جامعه و فرهنگ ما دارد.  
 
وی با اشاره به اینكه سینمای ما در حد بضاعت خود آثار مطلوبی در خصوص دوران دفاع مقدس تولید كرده، افزود: تلاش هایی صورت گرفته در این حوزه قابل تقدیر است، اما هنوز تا ادای دین سینما به دفاع مقدس فاصله زیادی داریم. دوران دفاع مقدس را می توان چشمه ای جوشان از قهرمان ها و حتی ضد قهرمان های(رژیم بعث) داستانی و سینمایی دانست كه همیشه برای ما خوراك فكری و فرهنگی دارد و محدود به یك زمان خاص نمی شود. حماسه ها و قهرمانی های مردم این سرزمین هیچ گاه در ظرف زمان كهنه نمی شوند اما بسیاری از فریادهای این قهرمانان در دل خاك دفن شده و وظیفه سینماست كه این فریادها، حدیث ها و داستان های حماسی و تاثیرگذار را به گوش جهانیان برساند. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار