بلومبرگ: همراهی عربستان در نشست الجزایر یک رویاست

به باور کارشناسان، نشست آتی اوپک با ساز مخالف عربستان بار دیگر شکست می‌خورد و رویای افزایش بهای نفت به کابوس منجر می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی نوشت: بهای نفت پایین است و تولیدکنندگان در حال وارد کردن صدمات جبران‌ناپذیری به آن هستند. عراق آخرین عضو سازمان اوپک است که برای مقابله با اشباع بازار جهانی نفت و افزایش بهای طلای سیاه، از کاهش تولید خود در جلسه هفته آینده الجزایر خبر داده است. با این حال، بدون همکاری سعودی‌ها و کاهش حجم تولید پادشاه نفت، افزایش بهای جهانی نفت رؤیایی بیش نیست.

نشست اوپک درباره فریز نفتی به شکست منجر شد ولی توافق اعضای اوپک برای کاهش حجم تولید می‌تواند تا حد زیادی بر افزایش بهای نفت تأثیر مثبت داشته باشد. نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر با حمایت از کاهش حجم تولید نفت کشورهای تولیدکننده نفت اوپک، معتقد است کاهش تولید یک میلیون بشکه نفت در روز تأثیر بسزایی بر افزایش بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی دارد.

با این وجود، امید الجزایر برای کاهش تولید نفت این سازمان با شکست همراه خواهد بود چراکه برخی از تولیدکنندگان اوپک همچون عربستان تغییری در مقدار پمپاژ و عرضه نفت خود ایجاد نکرده‌اند.

در بخشی از این مطلب آمده است: بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان نه تنها قدمی برای افزایش بهای نفت برنداشته است بلکه در دو سال گذشته نزدیک به یک میلیون بشکه به حجم تولید روزانه نفت خود افزوده است. این رویه صرفاً به معنای جبران کسری درآمد نفتی عربستان در روزگار سیاه بهای طلای سیاه است.

همانند بسیاری از تولیدکنندگان نفت، امپراتوری شن نیز به‌شدت تحت تأثیر کاهش بهای طلای سیاه قرار گرفت و برای جبران کسری بودجه خود به برداشت از ذخایر ارزی روی آورد. عربستان باید برای افزایش ذخایر ارزی خود اقدامی انجام می‌داد و این روند تنها به‌وسیله افزایش تولید و کاهش هزینه‌های داخلی ممکن بود. در حال حاضر، ماهانه حدود 9 میلیارد دلار از ذخایر ارزی عربستان خرج می‌شود که نسبت به سال‌های 2008 و 2009 یک و نیم برابر افزایش یافته است.

بلومبرگ: همراهی عربستان در نشست الجزایر یک رویاست

در انتهای این مطلب آمده است: در آستانه برگزاری نشست اوپک در الجزایر، عربستان با افزایش تولید نفت خود به رکورد جدیدی دست یافته و میزان تولید روزانه خود را به بیش از 10 میلیون و 670 هزار بشکه افزایش داده است. از سوی دیگر، وزیر انرژی عربستان اعلام کرده است بازار به تعیین محدودیت سقف تولید نیازی ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد نشست آتی اوپک با ساز مخالف عربستان بار دیگر به شکست بی انجامد و رویای افزایش بهای نفت به کابوس منجر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار