بجنورد؛

واکسیناسیون بیش از 57هزار رأس دام سبک

57هزار و 600 راس دام سبک در شهرستان اسفراین علیه انتروتوکسمی واکسینه شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اسفراین گفت:در 6ماهه امسال 57هزار و 600رأس گوسفند و بز توسط بخش خصوصی دامپزشکی شهرستان اسفراین علیه آنتروتوکسمی واکسینه شدند.

حسن صفایی با بیان اینکه اسامی دیگر این بیماری زهره درد، پرخوری و قلوه نرمی است ، افزود: عامل این بیماری باکتری کلستردیوم پرفرنژنز می باشد و این بیماری غیر واگیر بوده و گوسفند و بز را در تمام سنین (به خصوص یک ماهه تا یک ساله) مبتلا می کند.

وی اظهار داشت: بیماری آنتروتوکسمی معمولا در زمان تغییر فصول و به طور کلی به دلیل تغییر جیره غذایی دام‌ها شایع می‌شود و نشانه‌های بیماری بسته به اینکه دام‌ها به کدام شکل بیماری مبتلا شده باشند، متفاوت است.

حسن صفایی تصریح کرد: در شکل فوق حاد دام‌های مبتلا به بیماری آنتروتوکسمی خیلی ناگهانی به حالت غش روی زمین می‌افتند و می‌میرند و در شکل حاد نشانه‌هایی مانند تب و لرز، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، گیجی و ترشح از بینی و گاهی با اسهال همراه است.

وی افزود: ضعف مدیریت در تغذیه دام علت اصلی بیماری آنتروتوکسمی است و دامداران باید به این نکته مهم توجه ویژه کنند و جیره و مقدار غذای مصرفی را به تدریج در اختیار دام قرار دهند و در صورت چرا در مرتع و علفزار تازه از پرخوری دام‌ها جلوگیری کنند که در غیر این حالت باید منتظر تلف شدن ناگهانی آن ها یا بروز علائم بیماری در آینده‌ای نزدیک باشند.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.