هفدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد/ آخرین خبر از حال محمدرضا شجریان

هفدهمین جشن خانه موسیقی شنبه شب دهم مهر ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و اعضای مختلف صنوف این مجموعه غیر دولتی برگزار شد.

به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛جشن خانه موسیقی شنبه شب دهم مهر ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و اعضای مختلف صنوف این مجموعه غیر دولتی در تالار وحدت تهران آغاز شد. این در حالی است که هم اکنون مجید کیانی، هوشنگ کامکار، شاهرخ تویسرکانی، سیاوش ظهیرالدینی، یارتا یاران، مسعود حبیبی، علی عزیزی، محسن رجب پور، محمد موسوی، سالار عقیلی، حریر شریعت زاده، مسعود شعاری، عباس سجادی، محمد علی خبری ، فرزاد طالبی، ناصر ایزدی، لوریس چکناوارایان، علی اکبر صفی پور، رازمیک اوحانیان، داود گنجه ای، مجید رجبی معمار، فریدون شهبازیان به عنوان مهمان ویژه در مراسم حضور پیدا کرده اند.

هفدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد/ آخرین خبر از حال محمدرضا شجریان

در ابتدای این برنامه ارکستر موسیقی خانه هنرمندان ایران به رهبری محمود میرزایی ضمن اجرای زنده سرود جمهوری اسلامی به اجرای چند قطعه موسیقایی دیگر نیز پرداخت. در بخشی از این برنامه محمد سریر رهبری ارکستر را به عهده گرفت.

محمد سریر رهبر ارکستر قبل از اجرای برنامه خود خطاب به تماشاگران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری هفدهمین جشن خانه موسیقی گفت: ما باید طی سال های آینده در عرصه موسیقی دنبال هنرمندان جوانی باشیم که واقعا از استعدادهای نابی برخوردارند. بر ما لازم است که به سهم خود از هنرمندان جوان حمایت بیشتری کنیم. به هرترتیب بسیار خوشحالم که چنین ارکستری در خانه هنرمندان ایران تشکیل شده و ما می توانیم در خدمت شما عزیزان باشیم.

وی افزود: دوست دارم در اینجا از یکی از هنرمندانی یاد کنم که همواره طی سال های اخیر در کارهای خیرخواهانه تلاش های بسیار چشمگیری در عرصه موسیقی انجام داده است او از جمله انسان هایی است که جایش واقعا در اینجا خالی است  و من امیدوارم بار دیگر شاهد حضور دوباره ایشان روی صحنه باشیم. من این قطعه را به محمدرضا شجریان تقدیم می کنم.

در ادامه قطعه «ایران ایران» با یاد محمد نوری اجرا شد.

هفدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد/ آخرین خبر از حال محمدرضا شجریان

پخش کلیپی با عنوان «خانه موسیقی در دو سالی که گذشت» بخش دیگر مراسم بود که در این کلیپ جزییاتی از اهم فعالیت های خانه موسیقی ایران و برگزاری فستیوال موسیقی تهران، کمپین اعتراض به لغو کنسرت ها ، برگزاری نشست های ماهانه، کارگاه های آموزشی، برگزاری بزرگداشت از استادان و هنرمندان پیشکسوت موسیقی، انتشار فصلنامه ها، برگزاری کنسرت های پژوهشی،  برگزاری جلسات کانون های ده گانه و انتخابات هیات مدیره کانون ها و هیات مدیره اصلی برای مخاطبان ارائه شد.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه این مراسم گفت: خوشحالم که در هفدهمین سال تاسیس این نهاد تاثیرگذار در خدمت شما هستم. البته با توجه به اینکه در سال جاری بیانیه ای نداشتیم من سعی می کنم در چند جمله چالش های پیش روی موسیقی را مرور کنم.

وی افزود: خدا را شاکرم که انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی با نظم و ترتیب کامل برگزار شد و همه کانون های ده گانه این مجموعه صنفی منتخبان خود را شناختند. همانطور که می دانید تمامی موارد مربوط به این انتخابات هم تحت نظارت خاصی برگزار شد که شائبه ای بوجود نیاید که خوشبختانه هم این چنین بحث هایی مطرح نشد. به هر حال با توجه به این انتخابات، فصل جدیدی از فعالیت های خانه موسیقی با منتخبان تازه نفس این مجموعه آغاز شده و من امیدوارم بتوانیم با این فضای جدید بر چالش های فائق بیاییم.

مدیرعامل خانه موسیقی با تقدیر از محمدرضا شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی بیان کرد: جای استاد شجریان در این مراسم خالی است. خوشبختانه ایشان چندی قبل به سلامت از آمریکا به ایران بازگشتند و هم اکنون نیز با حمایت مستمر عزیزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت، تلاش می شود حال جسمی این هنرمند بهبود پیدا کند. به هر ترتیب من از رسانه ها می خواهم که در روزهای آینده به ماجرای حال جسمی ایشان دامن نزنند. آقای شجریان حالشان خوب است و بنده هر روز حتی چند مرتبه مشغول رصد این موضوع هستم. به هر حال با توجه به اینکه وی طی چند ماه گذشته تحت معالجه بودند مشکلات جسمی برایشان پیش آمده که احتیاج به فیزیوتراپی دارند. پس همه ما باید تا حل مشکلات جسمی آقای شجریان صبوری کرده و گوش به شایعات ندهیم. بنده به سهم خود از دفتر موسیقی وزارت ارشاد که مجوز آلبوم های ایشان را طی ماه های گذشته صادر کردند، تشکر می کنم.

هفدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد/ آخرین خبر از حال محمدرضا شجریان

برگزاری چند برنامه مختلف موسیقایی، تجلیل از چهره های پیشکسوت ، معرفی کتاب و آلبوم برتر موسیقی از جمله برنامه هایی است که در هفدهمین جشن خانه موسیقی برای علاقه مندان اجرا می شود.

پس از اجرای گروه سازینه که با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شد تعدادی از هنرمندان پیشکسوتان موسیقی نواحی در حضور فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی، محمد سریر، تقی ضرابی مورد تقدیر قرار گرفتند.

عثمان هورامی سیاه چمانه خوان منطقه اورامانات کردستان، حسین طیبی پژوهشگر و نوازنده موسیقی منطقه مازندران، احسان عبدی پور نوازنده سرنا منطقه لرستان، علی اسدی نوازنده کرنا منطقه مسجد سلیمان از جمله هنرمندانی بودند که در این بخش تجلیل شدند.
در ادامه مراسم هفدهمین جشن خانه موسیقی نوبت به اجرای تکنوازی استعدادهای جوان رسید که در این بخش علی قنبری نوازنده تار و مبینا یوسفی نوازنده گیتار قطعاتی برای مخاطبان اجرا کردند.

برپایی مراسم تجلیل تعدادی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی  ملی ایران بخش بعدی مراسم بود که در این بخش با انتشار کلیپی که در برگیرنده تصویر بخشی از هنرمندان تقدیرشونده بود، هدایایی به رسم یادبود از سوی ستاد برگزاری جشن در حضور داریوش پیرنیاکان، داود گنجه ای، هنگامه اخوان، سید محمد میرزمانی به هنرمندان اهدا شد.

تجلیل از پیشکسوتان

سوسن بخشایش صدابردار، میلاد کیایی آهنگساز و نوازنده سنتور، فرمان مرادی از سازندگان مطرح ساز ایرانی، سید عباس سجادی مجری و پژوهشگر و کارشناس موسیقی از جمله هنرمندانی بودند که در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

هفدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد/ آخرین خبر از حال محمدرضا شجریان

سید عباس سجادی بعد از دریافت جایزه خود ضمن آرزوی سلامتی برای محمدرضا شجریان بیان کرد: من برنامه های تلویزیونی ام را از همین تریبون شروع کردم و بسیار خوشحالم که در این مدت میزبان تعداد زیادی از هنرمندان پیشگام موسیقی این سرزمین بوده ام. به هر حال در اینجا لازم می دانم از مهدی مناجاتی تهیه کننده برنامه «دستان » تشکر کنم که با خون دل این برنامه را زنده نگه داشت. من در اینجا لازم می دانم از آقای ضرغامی به جهت اینکه اجازه تولید این برنامه را در تلویزیون دادند تشکر کنم.

وی ادامه داد: این تندیس متعلق به من نیست بلکه متعلق به همه خبرنگاران واقعی موسیقی است نه برای کسانی که با دغدغه های دیگری به این فضا پا گذاشته اند.

آلبوم برگزیده سال معرفی شد

بعد از صحبت های سجادی نوبت به بخش معرفی آلبوم های برگزیده هفدهمین جشن خانه موسیقی رسید که در این بخش آلبوم های «از روزگار رنگ آمیز» به آهنگسازی کوروش دانایی و خوانندگی وحید تاج و آلبوم «هیچ مگو» به آهنگسازی احسان ذبیحی فر و خوانندگی وحید عسگری به صورت مشترک آلبوم برگزیده این بخش شدند. فریدون شهبازیان، هوشنگ کامکار و میلاد کیایی جوایز این بخش را به برگزیدگان اهدا کردند.

اجرای قطعه هایی از موسیقی اصیل ایرانی به هنرمندی محمدرضا ابراهیمی نوازنده تار، سینا خشک بیجاری نوازنده تمبک، احسان ذبیحی فر نوازنده کمانچه و مجتبی عسگری بخش دیگر هفدهمین جشن خانه موسیقی بود.

هفدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد/ آخرین خبر از حال محمدرضا شجریان

اما در بخش دوم تقدیرها نیز از آذین موحد نوازنده فلوت، پژوهشگر و استاد دانشگاه، سیاوش ظهیرالدینی مدرس و نوازنده ویولن، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر در حضور شهرام ناظری، حمیدرضا نوربخش و علی مرادخانی تجلیل به عمل آمد.

آذین موحد بعد از دریافت لوح تقدیر خود ضمن انتقاد از شرایط این روزهای موسیقی از مدیران خانه موسیقی خواست تا نسبت به تبیین ماهیت موسیقی از لحاظ معنوی تلاش بیشتری کنند.

لوریس چکناواریان نیز بعد از دریافت تندیس خود توضیح داد: من این تندیس را به مرحوم فریدون ناصری پایه گذار خانه موسیقی اهدا می کنم.

معرفی برگزیدگان بخش کتاب و پژوهش

بر اساس این گزارش در بخش کتاب و پژوهش در حضور مسعود شعاری، بهدادبابایی، آروین صداقت کیش و آذر هاشمی جوایز به ترتیب زیر اهدا شد:

رتبه اول: به صورت مشترک ساسان فاطمی برای نگارش کتاب «جشن موسیقی در فرهنگ های شهری تهران» و سینا صدقی برای نگارش کتاب «پنجره ای با شیشه های کوچک رنگی» نشر ماهور

رتبه دوم: محمدرضا فیاض برای نگارش کتاب «تا بر دمیدن گل ها» نشر سوره مهر

رتبه سوم: فرهود صفرزاده برای نگارش کتاب « باد خزان – درباره غلامحسین درویش» نشر فنجان

در این بخش کتاب های «۱۰ قطعه آنالیز» نوشته حمید مرادیان نشر هم آواز، «عجملر» نوشته آرش محافظ نشر ماهور، «بنیاد ترانه» نوشته علی کمارجی نشر تیماژ شایسته دریافت لوح تقدیر معرفی شدند.

هفدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد/ آخرین خبر از حال محمدرضا شجریان

برندگان بخش ترجمه


در بخش ترجمه نیز حسین یاسینی مترجم کتاب «پدیدار شناسی موسیقی» نشر ققنوس رتبه اول، سید عبدالله انوار با ترجمه کتاب «علم جوامع موسیقی» رتبه دوم و مسعود ابراهیمی با ترجمه کتاب «مبانی آهنگسازی» نشر هم آواز به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

برترین های کتاب های آموزشی


هیات داوران در بخش کتاب های آموزشی رتبه برگزیده نداشت اما کتاب های «ضرب آوا» نوشته حمید قنبری نشر ماهور، «ضربی های حبیب سماعی» نوشته شهاب منا از نشر خنیاگر و کتاب «ضربی های علی اکبر شهنازی» نوشته حسین مهرانی نشر ماهور شایسته تقدیر شدند.

در پایان مراسم هفدهمین جشن خانه موسیقی نیز ارکستر سازهای بادی «کارا» به رهبری بردیا کیارس با اجرای چند قطعه موسیقایی حضور خود را در حوزه ارکسترها رسما اعلام کرد.

منبع: مهر



برای دیدن عکس‌های بیشتر اینجا کلیک کنید


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.