بجنورد؛

مقابله با بیماری ذغالی بلوط در جنگل های هیرکانی

مقابله با بیماری ذغالی بلوط در 200هکتار از جنگل های هیرکانی خراسان شمالی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد،رئیس اداره جنگل داری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت : در سال های اخیر و به دنبال خشکسالی های به وقوع پیوسته قسمتی از جنگل های هیرکانی دچار بیماری ذغالی بلوط شده است که این بیماری باعث خشکیدگی درختان بلوط می شود.

جلال حسن نژاد گفت : به منظور حفظ و صیانت از این جنگل ها و گونه های با ارزش در قالب طرح های مبارزه با آفات و بیماری ها اقدام به حذف درختان بیمار و خشکیده می کند تا از سرایت این بیماری به سایر نقاط جنگل جلوگیری شود.

وی افزود : در پروژه حذف درختان بیمار، پس از شناسایی درختان خشکیده و بیمار توسط کارشناسان بخش جنگل این اداره کل اقدام به قطع و جمع آوری چوب آلات آلوده می شود و در مرحله بعد درختان و شاخه های خشکیده و بیمار در داخل کوره های ساخته شده و سربسته سوزانده می شوند .

حسن نژاد گفت : جنگل های هیرکانی استان واقع در 65 کیلومتری غرب مرکز استان و در شهرستان مانه و سملقان روستای درکش واقع شده که به لحاظ ارزش ژنتیکی، حفظ منظر و ایجاد تعادل در اکوسیستم های خاکی و آبی منطقه دارای شرایط ویژه ای است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد : این جنگل ها از قدیمی ترین جنگل های شکل گرفته در جهان است و دارای گونه های منحصر به فردی از قبیل بلوط، افرا کرکو و شیردار، بارانک، گیلاس وحشی، گلابی، ازگیل و بسیاری دیگر از درختان و درختچه ها است که به لحاظ حیات وحش نیز زیستگاه تعدادی از گونه های جانوری مهم کشور است.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.