پرداخت غرامت شبه نظامیان فارک به قربانیان 50 سال جنگ داخلی

شبه نظامیان فارک پذیرفتند به موجب توافق صلح با دولت کلمبیا به قربانیان درگیری‌های 50 ساله در این کشور غرامت پرداخت کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه بی‌بی‌سی؛ شبه نظامیان فارک که در سال‌های اخیر تعدادشان به 7000 نفر کاهش یافته بود قبول کرده‌اند تا سلاح بر زمین بگذارند و به جنگ 50 ساله در کلمبیا پایان دهند.  پس از چهار سال مذاکره میان شبه نظامیان چپ‌گرای فارک و دولت کلمبیا در هاوانا، توافق نهایی به امضا رسیده و حالا این مردم کلمبیا هستند که باید در همه‌پرسی که امروز در حال برگزاری است، به آن جواب مثبت بدهند یا آن را رد کنند. اما این احتمال وجود دارد که مردم به این توافق جواب مثبت بدهند. 

منتقدان به توافق صلح که روز دوشنبه و پس از نزدیک به چهار سال مذاکره میان شبه نظامیان چپ گرای فارک و دولت کلمبیا امضا شد گفته‌اند این نیروهای شبه نظامی حتی اگر برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان درگیری‌ها تامین مالی شوند، پولی به دلیل تخریب اموال دولتی و سایر موارد پرداخت نمی‌کنند.

"آلوارو اوریبه،" رئیس جمهور سابق کلمبیا، کمپین "نه" راه‌اندازی و اعلام کرده است ابتدا شبه نظامیان فارک باید بابت جرایمی که مرتکب شدند به زندان فرستاده شوند و هرگز نباید کرسی در کنگره داشته باشند؛ اما بسیاری از کلمبیایی‌ها حتی آنهایی که می‌گفتند توافق با فارک موضع نرم در قبال آنهاست، معتقدند که صلح بهتر از جنگ است.

شبه نظامیان فارک اعلام کردند به دلیل اینکه تمام سرمایه‌هایشان را صرف جنگ کرده‌اند پولی ندارند که به عنوان غرامت به قربانیان بپردازند؛ اما تلاش می‌کنند غرامت مالی بپردازند.

مردم کلمبیا امروز (یکشنبه) برای پذیرش یا رد توافق صلح پای صندوق‌های رای می‌روند. این توافق به صورت موثر به درگیری‌های مسلحانه 50ساله میان شبه نظامیان فارک و دولت بوگوتا پایان می‌دهد.

درصورتیکه این توافق صلح امروز در همه‌پرسی تایید شود، "خوزه مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا، بیشتر به اصلاحات مالیاتی و سایر اقدامات برای بهبود وضع اقتصادی در کشور و همچنین مذاکره با گروه چریکی ارتش ‌آزادی بخش ملی کلمبیا می‌پردازد.

فارک در بیانیه‌ای اعلام کرد باتوجه به توافق صلح به قربانیان درگیری‌های 50 ساله غرامت می‌دهد. این گروه شبه نظامی مدعی شد منابع مالی و غیرمالی خود را به دولت بوگوتا اعلام می‌کند تا برای پرداخت غرامت برنامه‌ریزی شود.

دارایی‌های فارک 180 روز پس از خلع سلاح آنها اعلام می‌شود.

فارک سال 1964 و پس از قیام کشاورزان علیه دولت برای به دست گرفتن مالکیت زمین دست به درگیری‌های مسلحانه زد. این درگیری‌ها به گفته دولت 260 هزار کشته، 45 هزار مفقود و نزدیک به 7 میلیون بی خانمان برجای گذاشته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار