آغاز رزمایش مشترک نظامی فیلیپین و آمریکا

ارتش‌های فیلیپین و آمریکا رزمایش مشترک نظامی سالانه خود را در فضایی متشنج آغاز کردند.

آغاز رزمایش مشترک نظامی فیلیپین و آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش‌های فیلیپین و آمریکا روز سه‌شنبه رزمایش مشترک سالانه خود را در فضایی متشنج ناشی از توهین‌های رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، به واشینگتن و تهدید‌هایش در مورد تغییر دادن جهت دیپلماسی خود به سمت پکن، آغاز کردند. 

رئیس جمهور فیلیپین که با صراحت لهجه و زبان تندش خود را به همگان شناسانده است، از زمان روی کار آمدن در اواخر ماه ژوئن انتقاد‌ها از آمریکا را افزایش داده است، کشوری که فیلیپین با آن پیمان دفاع متقابل در صورت جنگ امضا کرده است. 

او در روزهای اخیر اعلام کرد این رزمایش مشترک با آمریکا اولین و آخرین رزمایش در دوره ریاست جمهوری او خواهد بود و تهدید کرد که پیمان دفاعی با آمریکا را که در دوره بنیگنو آکینو، رئیس جمهور قبلی فیلیپین، با آمریکا بسته شد، ‌ لغو می‌کند. 

در این پیمان افزایش نیروهای نظامی آمریکا در مجمع الجزایر فیلیپین به منظور مقابله با «توسعه‌طلبی» چین در دریای چین جنوبی پیش‌بینی شده است. 

دوترته یکشنبه در نطقی طولانی خطاب به آمریکا اعلام کرد: «دو بار به آن فکر کنید زیرا من به زودی از شما خواهم خواست فیلیپین را ترک کنید.» 

وی افزود: «من آمریکایی‌ها را دوست ندارم. آن‌ها علنا مرا سرزنش می‌کنند. من به آن‌ها گفتم سرتان به کار خودتان باشد.» 

 رئیس جمهور فیلیپین بار دیگر تلویحا اشاره کرد که قصد دارد جهت دیپلماسی فیلیپین را به سمت پکن و مسکو تغییر دهد. 

دوترته چند هفته قبل از آن نیز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، که گفته بود قصد دارد با او در مورد حقوق بشر گفتگو کند، هدف ناسزاهای رکیک خود قرار داد. 

دوترته ماه مه با وعده پایان دادن به قاچاق مواد مخدر در کشورش روی کار آمد. 

بیش از دو هزار نظامی فیلیپینی و آمریکایی در رزمایش مشترک دو کشور، حضور دارند. 

این رزمایش که تا ۱۲ اکتبر ادامه خواهد داشت شامل تمرین‌هایی در آب‌های نزدیک مناطق دریای چین جنوبی است که در کانون اختلافات با پکن قرار دارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار