گاردین: گرمایش جهانی به بالاترین سطح در 1150 قرن اخیر رسید

تحقیقات نشان می‌دهد، در سال 2016 درجه حرارت کره‌زمین 1.25 سانتی‌گراد به سطحی بالاتر از دوره پیش از صنعتی شدن افزایش یافته است.

گرمایش جهانی به بالاترین سطح در 115000 سال اخیر رسیدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی گاردین: گرمایش جهانی به بالاترین سطح در 115 هزار سال اخیر رسیده است. دانشمندان با بکارگیری یک فناوری فوق پیشرفته که صدها میلیون دلار ارزش دارد موفق به بررسی میزان گرمایش زمین در صدها سال پیش شده‌اند.

جیمز هانسن، دانشمند ارشد هواشناسی که سابقاً در ناسا فعالیت داشت به همراه 11 کارشناس دیگر با ارائه گزارشی جدید اعلام کرده‌اند در سال 2016 درجه حرارت کره زمین 1.25 سانتی‌گراد به سطحی بالاتر از دوره پیش از صنعتی شدن افزایش یافته است. به عبارت دیگر، پس از دوره صنعتی شدن هر 45 سال شاهد افزایش 0.18 سانتی‌گرادی دمای کره زمین بوده‌ایم.

به عقیده هانسن، این میزان گرم شدن کره زمین پیش از این در دوره "ایمیان" (Eemian) مشاهده شده است. ایمیان یک دوره میان یخبندانی است که 130 هزار سال پیش آغاز شد و تا 115 هزار سال پیش --زمانی که سطح آب اقیانوس‌ها حدود 6 تا 9 متر افزایش یافته بود-- ادامه داشت. این در حالی است که بر اساس آنچه در توافق آب و هوایی پاریس آمده سطح آب اقیانوس‌ها اندکی بیش از دوره ایمیان افزایش یافته است که عمده‌ترین دلیل آن انتشار عظیم دی‌اکسید کربن است. در توافق پاریس هزینه مقابله با این پدیده بین 104 هزار میلیارد تا 570 هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

مطالعات اخیر نسبت به تأثیر توافق آب و هوایی پاریس ابراز تردید کرده‌اند. چرا که روند گرمایشی کره زمین را می‌توان در سطح افزایشی 1.5 درجه سانتی‌گراد نگه داشت و نیازمند اجرایی شدن این توافق در 195 کشور جهان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار