اجباری شدن دوره‌های 40 ساعته آموزش ویژه عطاری ها

این روزها شاهد اعلامیه‌های نصب شده پشت شیشه عطاری‌ها درباره داروهای چاقی و لاغری، محرک جنسی و ... هستیم و این در حالی است که عرضه بسیاری از این داروها در عطاری‌ها ممنوع است و نظارتی دقیقی بر عطاری‌ها وجود ندارد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عطاری‌ها مجوز فعالیت خود را از وزارت صنعت، معدن، تجارت می‌گیرند اما وظیفه نظارت بر آنها به عده وزارت بهداشت است، مسئله‌ای که به نظر می‌رسد موجب بی‌سامانی‌هایی در این زمینه شده است.
 
تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش و ساماندهی عطاری‌های استان تهران

محمود خدادوست، مدیرکل دفتر حفظ سنتی ایرانی وزارت بهداشت گفت:«عطاری به قدمت چند هزار ساله طب ایرانی است و جزئی از تاریخ و تمدن ما به شمار می‌آید. این صنف ظرفیتی برای توسعه طب ایرانی است و در باور مردم ریشه دارد. از طرف دیگر ما معتقدیم که عطاری پشتوانه حکمت دارد و حرفه‌ای مقدس است.»
 
وی افزود: «در دوران فطرت 150 ساله طب ایرانی، پرچم آن به همت حکما و برجستگان این حرفه برافراشته بود. با همه این قدمت و پشتوانه و همچنین اقبال در میان مردم، ازآنجاکه با نظام سلامت در ارتباط است، می‌طلبید که تولیت سلامت کشور به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که با همکاری دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان غذا و دارو، صنف عطارها و همچنین انجمن علمی آن بتوانیم تعامل و تفاهمی منطقی میان این گروه‌ها برقرار کنیم.»
 
خدادوست، وظیفه وزارت بهداشت را رساندن خدمات ایمن و موثر به مردم و همچنین تسهیل آن عنوان کرد و گفت:«وزارت صنعت، معدن و تجارت که تولیت اصلی اصناف را بر عهده دارد، باید به‌عنوان متولی اصلی برای سامان‌دهی عطارها ورود می‌کرد. ما بارها گفتیم که حفظ هویت و حرمت شغلی این صنف متوجه خود صنف عطارها است و نباید بگذارد که افراط‌وتفریط در آن رخ دهد و برخی عطار نماها به آن ورود کنند.»
 
 به گفته مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت، به دنبال تفاهم‌نامه‌ای که جهت آموزش و ساماندهی عطاری‌های استان تهران صورت گرفته و با کمک صنف و عطارها خوشنام، کسانی که می‌خواهند مجوز عطاری دریافت کنند باید آموزش‌های لازم را از سوی انجمن علمی طب سنتی دریافت کنند.
 
وی ادامه داد: «این آموزش‌ها توسط صنف و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می‌شود و از همراهی عطارها باسابقه نیز بهره می‌بریم.»
 
خط‌کشی بین عطارها فاقد و دارای مجوز

همچنین معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در اینباره اظهار کرد: «در برنامه ساماندهی عطارها که در سال ۱۳۹۲ از سوی کمیسیون سلامت و امنیت غذایی استان تهران در دستور کار قرار گرفت، مشخص شد که فقط ۵۰ درصد افرادی که در صنف عطاری مشغول به کار هستند، مجوز صنفی رسمی داشتند. کسانی که مجوز رسمی دارند، کمترین تخلفات را انجام می‌دهند.»
 
منان حاجی‌محمودی  ادامه داد: «تخلفاتی که بیشتر از سوی افراد فاقد مجوز صورت می‌گیرد در حوزه فروش داروهای چاقی و لاغری، ترک اعتیاد، داروهای مخدر، مسکن ومحرک جنسی است.»
 
حاجی محمودی بابیان اینکه صدور مجوز راه‌اندازی عطاری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نظارت بر آن از طرف وزارت بهداشت است، گفت: «آموزش‌هایی که برای عطارها در نظر گفته‌شده، باعث تقویت صنف می‌شود و انجمن علمی طب سنتی نیز تدوین آن را بر عهده دارد. درعین‌حال که این آموزش‌ها برای عطارها دارای مجوز انجام می‌شود، هنوز هم قشر بدون مجوز و متخلفی وجود دارند که وجه صنف را مخدوش می‌کنند.»
 
 وی با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه اتمام حجتی برای کسانی است که می‌خواهند به‌صورت قانونی اقدام به فعالیت در این حوزه کنند، ادامه داد: «با هماهنگی‌هایی که با سازمان تعزیرات انجام شده است، از این به بعد خط‌کشی میان دو قشر صنف عطار گذاشته می‌شود تا درعین‌حال سلامت مردم نیز تضمین شود.»
 
به گفته معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عطارها باید مانند صاحبان داروخانه‌ها، هرسال دوره بازآموزی بگذرانند.

حاجی محمودی در ادامه اضافه کرد: «یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های وزارت بهداشت این است که مجوز عطارها از سوی وزارت بهداشت صادر نمی‌شود و نمی‌تواند در صورت تخلف، مشابه برخوردی که با پزشکان و داروسازان متخلف انجام می‌دهد را برای عطارها نیز داشته باشد. اما با این تفاهمنامه، خود صنف نیز درگیر می‌شود و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز بر آنها نظارت می‌کند.»
 
دوره‌های 40 ساعته آموزش عطارها

نفیسه حاجی حسینی، رییس انجمن علمی طب سنتی نیز بیان کرد:«در این آموزش‌ها که محتوای آن توسط خود انجمن تهیه‌شده است، پیشکسوتان تدریس را برعهده می‌گیرند. گروه هدف نیز کسانی که مجوز دارند یا می‌خواهند مجوز بگیرند، انتخاب‌شده‌اند. امیدواریم این دوره‌های ۴۰ ساعته از ابتدای آذرماه آغاز شود.»
 
5 تا ۱۰ درصد عطارها بدون مجوز فعالیت می‌کنند
 
عیرضا رضایی قهرودی، رییس اتحادیه صنف عطارها و سقط فروشان تهران با بیان اینکه برخی افراد به دنبال انگ زدن به عطارها و حذف آنها بودند، گفت: «در حال حاضر حدود 5 تا ۱۰ درصد عطارها بدون مجوز فعالیت می‌کنند. همچنین زیرساخت‌های قانونی برای برخورد با متخلفان این حوزه مشکل دارد. با این تفاهمنامه عطارها دوره‌های آموزشی مختلفی را درباره گیاهان دارویی و همچنین شناخت کالاهای قاچاق می‌بینند.»
 
فقط عرضه مواد قیدشده در پروانه قانونی است

علی‌اکبر پور احمدنژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران نیز با بیان اینکه آموزش‌ها موجب می‌شود که صنوف چارچوب‌ها و قوانین را رعایت کنند، گفت: «عمده کالاهایی که صنف عطاری عرضه می‌کند، مستقیماً با سلامت جامعه ارتباط دارد و لذا تامین بخشی از آنها از کانال‌های غیرمجاز و غیرقانونی اتفاق می‌افتد و بسیاری از کالاهایی که عرضه می‌شود فاقد استانداردهای قانونی است.»
 
 وی ادامه داد:«در مسئله مبارزه با قاچاق که امسال نیز یکی از محوری‌تری مسائل دستگاه‌های مختلف است ما نیز تلاش داریم از مبدا تا عرضه را به‌صورت کامل ساماندهی کنیم. یک صنف که مجوز لازم را دریافت کرده است تنها می‌تواند عرضه‌کننده موادی باشد که در پروانه آن قیدشده است و هر نوع عرضه خدمات خارج از این چارچوب خلاف قانون است و قانون‌گذار برای آن مجازات‌هایی را مشخص کرده است.»

منبع:روزنامه سپید
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار