سالاری با اشاره به گذشت 10 سال از ابلاغ طرح جامع شهر تهران:

90 درصد اهداف طرح «جامع شهر تهران» تاکنون محقق نشده است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: 90 درصد اهداف پهنه‏ بندی‏ ها در طرح تفصیلی محقق نشده است.

90 درصد اهداف طرح «جامع شهر تهران» تاکنون محقق نشده استبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس خبر دریافتی محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ارتباط با تحقق اهداف طرح جامع شهر تهران گفت: در حال حاضر قریب به 10 سال از ابلاغ طرح جامع و 5سال نیز از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران می گذرد و همانگونه  که در مفاد این طرحها و برنامه ریزی های شهری موضوع آسیب شناسی و پایش در نظر گرفته شده است ضرورت داشت این  2طرح با حضور مجموع کسانی که در فرآیند تدوین و برنامه ریزی شهری دخالت دارند مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا در نتیجه  این سلسله جلسات  به یک گفتمان واحد به منظور بازنگری و تغییر رویکرد در برنامه ریزی های شهری برسیم.

وی در ادامه به یکی از مهم ترین ماموریت های کمیسیون شهرسازی و معماری که صیانت و حفاظت از طرح های جامع و تفصیلی و نظارت بر روند اجرای آن است اشاره کرد و گفت : فرایند برنامه ریزی های شهری در دنیا طی دهه های گذشته تغییر رویکردی اساسی داشته است و این تجارب تغییر رویکرد در سطح دنیا نشان می‏ دهد ما نیز در این زمینه نیازمند آسیب شناسی و بازبینی در محتوا و نحوه تدوین طرحها و برنامه ریزی های شهری متناسب با شرایط شهرهایمان هستیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: طرح جامع شهر تهران دارای  17راهبرد است که با ارزیابی اقدامات صورت گرفته و آسیب شناسی آن می توان پی برد تا چه میزان اهداف این طرح محقق شده و راهبردهای محقق شده تا  چه اندازه در ارتقاء کیفیت زندگی اثر گذار بوده است.

سالاری ادامه داد: اگر بخواهیم طرح جامع و طرح تفصیلی را که صرفا موضوع پهنه‏بندی‏ها در کاربریها را مشخص کرده است  بررسی کنیم می توان گفت اکثر اهداف آنها محقق نشده و حتی مطالعات آن  نیز صورت نگرفته است. حتی می‏توان گفت طرح جامع شهر تهران به اهداف خود در راستای تحقق راهبردها پیش بینی شده در آن نرسیده است.

وی در ادامه به طرحهای موضعی و موضوعی پیش بینی شده در مفاد طرح جامع و طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: طرح جامع شهر تهران صرفا به دلیل عدم تحقق این طرحها به اهداف خود نرسیده است. اساسا مفاد طرح جامع نشان می‏دهد که شهرداری و حتی شورای شهر  بیشتر بر حوزه‏های سخت افزاری تمرکز داشته‏اند تا حوزه‏های نرم افزاری.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در دنیا چندین دهه است که از برنامه‌ریزی های شهری از نوع تهیه طرح جامع شهری بوده عبور کرده ‏اند و به سمت برنامه ‏ریزی غلتان حرکت کرده‏ اند، مطرح کرد: آیا ما نباید چنین کنیم؟ یا اگر طرح راهبردی و ساختاری شهر تهران می بایست ملاک عمل باشد که در حال حاضر هم هست، چرا علی رغم وجود تدوین راهبردها برای توسعه شهر و تلاش‏های شهرداری و شورای شهر نتوانسته ‏ایم به اهداف تعیین شده برسیم.

سالاری در پایان در رابطه با نتایج حاصل از جلسه هم اندیشی، گفت: درخواست احیاء نهاد برنامه ریزی و توسعه شهری تهران، تشکیل کمیته و کارگروه‏های آسیب شناسی طرح تفصیلی، اولویت قرار گرفتن تهیه طرحهای موضوعی و موضعی شهر تهران، استفاده از سرمایه‏ های فکری جامعه مهندسان مشاور و سایر جوامع علمی در تهیه طرحهای توسعه شهری و پایش و بازنگری طرح تفصیلی، بررسی طرحها در تالارهای شهری، توجه به حقوق عمومی، کاهش فاصله بین مدیریت ملی و محلی و مردم در تهیه و تدوین طرحهای توسعه شهری و ... از جمله مهمترین نتایج این جلسه به شمار می آیند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار