مشهد؛

کاهش زمان اخذ معاینه فنی خودروها به 2 سال

در حال حاضر 17 درصد خودروهای دودزای مشهد عمر زیر 5 سال دارند و زمان اخذ معاینه فنی خودرو باید به دو سال کاهش پیدا کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد، در نشست واکاوی مسائل روز مدیریت شهری، بیان کرد: در حال حاضر قوانین زیادی برای کاهش آلودگی هوای شهرها مصوب می‌شود اما مهم این است که دست مدیریت شهری را برای اجرای آن باز بگذارند.
محمد پذیرا افزود: در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی در آلودگی هوای کلانشهرها بالغ بر 74 درصد است که دو، سوم آلودگی هوا را شامل می‌شود که 30 درصد این رقم را موتورسیکلت‌هایی شامل می‌شود که بالغ بر 10 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: در حوزه برون شهری، برای ناوگان حمل و نقل عمومی، استانداردهایی تعریف شده و در صورتی که اتوبوسی به فرسودگی رسیده باشد به آن اجازه تردد در جاده‌ها را نمی‌دهند؛ اما همان اتوبوس راحت و آزادانه در شهر تردد دارد و آلودگی را تشدید می‌کند.
مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: آمار تعداد خودروها در شهر مشهد متفاوت است و از 800 هزار خودرو تا یک میلیون و 200 هزار خودرو آمار ارائه شده و این خود سبب می‌شود که نتوان برنامه‌ریزی دقیقی برای این خودروها انجام داد.
پذیرا افزود: در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها به صراحت شهرداری را موظف به برخورد با خودروهای دودزا کرده است که اجرای این قانون با شکل‌گیری مدیریت محیط زیست در شهرداری مشهد با جدیت پیگیری شد.
وی گفت: از 175 مورد جرائم راهنمایی و رانندگی 14 مورد با عوامل زیست محیطی مرتبط است که این موارد استخراج و در قالب این مهم و با راه‌اندازی گشت‌های کنترل زیست محیطی در مشهد با متخلفان برخورد می‌شود.
پذیرا اظهار داشت: در شش ماهه ابتدایی سال جاری از 17006 تخلف زیست محیطی ثبت شده در مشهد 14 هزار و 800 مورد به طور مستقیم با آلودگی هوا مرتبط بوده است.
گفتنی است این نشست با همکاری گروه مشاوران شهرداری و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد.
انتهای پیام//ی.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.