دفاع مقدس، حماسه عینی و قابل تكرار است

حبیب احمدزاده گفت: موضوعاتی مانند دفاع مقدس، حماسه‌های عینی و قابل تكرار هستند و نباید اصل این‌گونه وقایع و واقعه عاشورا را با تحریف، زیر سوال برد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، حبیب احمدزاده نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، مستندساز و فعال فرهنگی و ادبی كه در برنامه «...ولی قولش نه» از شبكه یك سیما در موضوع تحریفات تاریخی سخن می‌گفت، با بیان اینكه شهید مطهری در كتاب «حماسه حسینی» به تحریفات پیرامون واقعه عاشورا اشاره داشته‌اند، اظهار كرد: وقتی واقعه حقیقی را پیش رو دارید، نیازی وجود ندارد كه با حواشی و بزرگ نمایی ها، اصل واقعه را هم زیر سوال برد.
 
وی ادامه داد: انسان‌ها شعور دارند و بعد از مدتی وقتی خودشان با منطقی كه خداوند به آن ها داده، قیاس می كنند و فكر می كنند كه این واقعه به این شكل نمی تواند اتفاق افتاده باشد، دیگر سره را از ناسره جدا نمی كنند و كل آن را زیر سوال می برند. اگر به مبحث تحریفات چه در دفاع مقدس وچه در واقعه عاشورا توجه نكنیم، مانند این است بدن را به بیماری واگذار كرده باشیم.
 
احمدزاده همچنین گفت: موضوعاتی مانند دفاع مقدس، حماسه های عینی و قابل تكرار هستند؛ زحمات و ایثاری كه رزندگان در دفاع مقدس متحمل شدند، مانند زحماتی است كه لشكر امام حسین(ع) كشیدند و تحریفات كمكی به شور حسینی نمی كند. توصیه می كنم در این زمینه مخاطبان حتما كتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری را بخوانند.
 
این نویسنده دفاع مقدس درباره تحریف دفاع مقدس نیز عنوان كرد: مدتی پیش خانمی از آمریكا آمده بود و می گفت كه شنیده است به بچه‌های رزمنده كشورمان در دفاع مقدس، كلیدهایی به نام كلید بهشت داده شده است. به ایشان گفتم كه اگر چنین چیزی حقیقت داشت، تا به حال باید فیلم یا خاطره و نوشته ای از آن كلیدها وجود داشت. در جبهه كتاب مفاتیح الجنان را به رزمندگان می دادند و ترجمه فارسی این كتاب «كلید بهشت» است و از این ترجمه سوء استفاده شده است.
 
وی افزود: تلاش می كنند در غرب بگویند ما انسان‌های منطقی نبوده ایم و از بهره هوشی كمی برخوردار بودیم و با این چیزها مردم را به دفاع از كشور فرستاده اند. در حالی كه شاید این بحث‌ها در كلیسا و در زمان قدیم بیشتر مطرح بود و به مردم زمین در بهشت می فروختند، اما در بین رزمندگان ما هیچ گاه چنین چیزهایی وجود نداشت.
 
این پژوهشگر ادبی همچنین با اشاره به متن وصیت نامه ای كه منتصب به شهید باكری است، اظهار كرد: در وصیت نامه منتصب به شهید باكری آمده است كه : «زمانی فرا می رسد كه جنگ تمام می‌شود و رزمندگان امروز به سه دسته تقسیم می شوند. دسته ای به مخالفت با گذشته خود برمی‌خیزند و از گذشته خود پشیمان می شوند؛ دسته ای راه بی تفاوت می گزینند و در زندگی مادی خود غرق می شوند و همه چیز را فراموش می كنند؛ دسته سوم به گذشته خود وفادار می مانند و احساس مسئولیت می كنند كه از شدت مصائب و غصه‌ها، دق خواهند كرد. پس از خدا بخواهید كه با وصال شهادت از عواقب زندگی بعد از جنگ در امان بمانید.» چنین انتصاب هایی اگر هم درست باشد، نمی توانیم به آن استناد كنیم. هر چند كه باید درستی آن نیز بررسی شود.
 
وی تصریح كرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره این وصیت نامه فرمودند: «جمله‌ى اخیر را من قبول ندارم. آن‌هایى كه پایبند می مانند، شاهد به ثمرنشستن این نهال و تناورشدن این درخت خواهند بود. این‌جور نیست كه با روى گرداندن كسانى، این حركت عظیم، این بناى معْظم و شامخ تكان بخورد. با برگشتن یك عده‌اى از این قافله‌ عظیم، هرگز این قافله از راه باز نمی ماند.» از سوی دیگر به نظر می‌رسد این وصیت نامه برداشتی از كتاب «در غرب خبری نیست» اثر «اریش ماریا رمارك» باشد و شاید شهید باكری مثالی از این كتاب آورده است و به عنوان وصیت نامه ایشان مطرح شده است. در این صورت هم نمی‌توان دفاع مقدس را با جنگ جهانی و حمله وحشیانه انسان ها به هم مقایسه كرد و نتیجه جنگ های این گونه را به نتیجه جنگ تحمیلی كشورمان یكی دانست.
 
وی در پایان بر لزوم تحقیق بیشتر در خصوص وقایع تاریخی و دامن نزدن به تحریفات پیرامون دفاع مقدس تاكید كرد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.