در چارچوب طرح عادی سازی روابط ریاض-تل آویو صورت می‌گیرد؛

رفع فیلتر یک سایت صهیونیستی از سوی عربستان سعودی

عربستان سعودی پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست را رفع فیلتر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، عربستان سعودی سایت روزنامۀ صهیونیستی جروزالم‌پست را رفع فیلتر کرده‌است. 

پایگاه خبری رأی‌الیوم، روز پنج‌شنبه به نقل از جروزالم‌پست گزارش داد سایت این روزنامه از ماه می‌سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون فیلتر بوده‌است، ولی خبرگزاری‌های دیگر رژیم صهیونیستی در این کشور فعال بوده‌اند. 

 در همین راستا، جروزالم‌پست اعلام کرد تلاش کرده است در راستای پوشش گستردۀ تحولات مربوط به عربستان و نقش آن در روند صلح غرب آسیا گام بردارد. 

لغو فیلتر این روزنامۀ صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که اقدامات عربستان در فیلترکردن سایت‌های خبری دیگر عربی مانند «العربی الجدید»، روزنامۀ «الأخبار» و سایت شبکۀ «المنار» لبنان و غیره ادامه دارد. 

روزنامۀ اسرائیلی «اروتز شوا» اردیبهشت گزارش داد عربستان سعودی و کشورهای عربی از جمله اردن و مصر از طریق تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، پیامی به اسرائیلی‌ها ارسال کرده و از تل‌آویو خواسته‌اند تا مذاکرات میان طرفین از سر گرفته شود. 

در همین راستا، انور عشقی، یکی از ژنرال‌های پیشین ارتش عربستان سعودی، گفت در صورتی که اسرائیل طرح عربستان برای از سرگیری مذاکرات را بپذیرد، ریاض حاضر است سفارتخانه خود را در تل‌آویو راه‌اندازی کند. 

موضوع رابطۀ عربستان با رژیم اسرائیل بار‌ها مطرح شده‌است. سال ۲۰۰۲ در طرح ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان، که به عنوان «طرح عربی» برای صلح در غرب آسیا شناخته می‌شود، تصریح شده کشورهای عربی حاضرند در برابر تشکیل دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ نه تنها با اسرائیل رابطه برقرار کنند؛ بلکه روابط خود با این رژیم را «عادی‌سازی» کنند. 

به اعتقاد کار‌شناسان این احتمال وجود دارد که عربستان با توجه به تحولات منطقه‌ای و در ادامۀ مسیر تقابل و دشمنی با ایران، روابط خود را با رژیم اسرائیل عادی نماید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار