شادمهر:

نگاه دولتی ها تنها به فوتبال معطوف است/کیفیت لیگ امسال دو و میدانی معمولی بود

کارشناس دوومیدانی کشورمان گفت: رشته دوومیدانی در مقایسه با سایر رشته های پر طرفدار در کشور ما مظلوم واقع شده است،مسئولان توجه چندانی به این رشته مدال آور ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی پرونده بیستمین دوره رقابت های لیگ دو و میدانی قهرمانی باشگاه های به پایان رسید که همانند 2 مرحله قبلی و چند سال گذشته، نه تنها هیجانی در آن دیده نمی‌شد بلکه آنقدر سرد و بی روح بود که در نزدیکی ورزشگاه آفتاب انقلاب هم کسی احساس نمی کرد مسابقه ای در سطح لیگ کشور در حال برگزاری است.
 
در پایان مسابقات هم صحبت‌های ورزشکاران قابل توجه و تامل بود.

 دوومیدانی کاران از نگرانی‌ها و مشکلاتی می‌گفتند که اگر مسئولان فدراسیون دوومیدانی و مقامات ورزش کشور به رفع آن ها توجه نشان دهند، حل شدنی است. حتی بعضی دوندگان مطرح و سرشناس کشور برای شرکت در مسابقات لیگ برای تهیه و خرید یک کفش استاندارد دچار مشکل هستند.در صورتی که حمایت های لازم از سوی مسئولان ورزش کشور  انجام شود به طور حتم ورزشکاران با انگیزه بیشتری در این مسابقات حاضر خواهند شد.

 دوومیدانی در ایران فقط نام «مادر ورزش‌ها» را یدک می‌کشد و در باطن همانند بچه سر راهی است که اهمیتی برای پرورش و شکوفایی آن قائل نیستند. بیش از 141 مدال در المپیک و جهانی توزیع می‌شود، اما یک مدال هم نصیب ایران نمی‌شود، آیا این اتفاق برای کسی در بین مسئولان بلند پایه ورزش مهم است؟
 
فدراسیون دوومیدانی از زمان آغاز ریاست کیهانی بر این فدراسیون اقدامات خوبی در راستای  استعدادیابی و پرورش نوجوانان و جوانان انجام داده است، که به طور حتم این کار در سال های آینده نتایج مثبتی را در بر خواهد داشت. کاری که روسای سابق فدراسیون در انجام دادن آن ناتوان بودند و همین امر سبب شد تا حال و روز دو و میدانی کشورمان به این روز اسفناک بیفتد.
 
از طرفی در برخی مواد مسابقات لیگ دوومیدانی شرکت کنندگان زیادی در آن حضور نداشتند و مسابقات تنها با چند نفر برگزار شد. این موضوع در نوع خود برای رشته پایه و مادر زشت است. حتی بیشتر ملی پوشان المپیکی کشورمان مانند احسان حدادی، محمدصمیمی، محمدارزنده، حسن تفتیان، محمدجعفر مرادی و کاوه موسوی هم با توجه به مبلغ قرارداد تیم های لیگ برتری تصمیم گرفتند در این مسابقات شرکت نکنند و حضور نداشتن این نفرات نامدار و شاخص سبب شد کیفیت سایر ورزشکاران هم تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

از طرفی دیگر مسئولان ورزش کشور هم حتی به خودشان زحمت ندادند به محل برگزاری رقابت ها تشریف بیاورند و لیگ دو و میدانی را از نزدیک تماشا کنند. تمام این عوامل سبب می شود انگیزه دوندگان نوجوان و جوانی که تازه به این رشته پایه و مادر روی آورده اند کاسته شود و نتوانند آن چنان که باید عملکرد خوبی را از خودشان در مسابقات ارائه دهند.

از دیگر نکات بارز لیگ دوومیدانی تبلیغات و اطلاع رسانی ضعیف فدراسیون نشینان در راستای جذب تماشاگر بود. بیشتر صندلی های مجموعه آفتاب انقلاب در روز برگزاری رقابت ها خالی از جمعیت بود و  تنها ورزشکاران تیم های شرکت کننده هنگام رقابت هم تیم های خود با تشویق آنها سبب می شدند تا جو گرمی در بین سکوهای آفتاب انقلاب ایجاد شود. مسئولان فدراسیون باید تدابیری بیاندیشند که دیگر در سال های آینده شاهد صندلی های خالی در محل برگزاری مسابقات دو و میدانی نباشیم، چرا که این حضور تماشاگران است که باعث می شود ورزشکاران با انگیزه بیشتری در رقابت ها حاضر شوند و رکوردهای خوبی را از خودشان به ثبت برسانند.

همچنین برخی تیم های دولتی و خصوصی همچون تیم های بانک سرمایه، پیکان، سایپا، شهرداری ارومیه،سپاهان، دانشگاه آزاد و تیم های سرخ آبی پایتخت با توجه به هزینه های میلیاردی که در رشته های فوتبال، والیبال و بسکتبال انجام می دهند مشخص نیست به چه دلیلی حاضر نیستند در این رشته پایه و مادر سرمایه گذاری کنند، به طور حتم یکی از عوامل اصلی که در این مورد می تواند دخیل باشد پول زیادی است که در رشته فوتبال جابجا می شود و تمام فکر و ذکر مدیران شده است. درحالی که می‌شود با یک سوم و یک چهارم قرارداد یک بازیکن مطرح تیم کامل را روانه مسابقات لیگ دو و میدانی کنند ، آنها تنها به فوتبال چسبیده‌اند چون محبوبیت و مشهور شدن در این رشته است. 

درصورتی که رشته دوومیدانی یکی از پر مدال ترین رشته های المپیکی محسوب می شود و با سرمایه گذاری تیم ها و مسئولان در این رشته می توان بیشترین مدال را در رقابت های مهمی همچون المپیک کسب کرد. اما مسئولان نگاه تک بعدی به رشته ای فوتبال دارند و از این طریق است که می توانند سود هنگفتی عایدشان شود.

بعضی از دوندگان نامدار از نبود امکانات کافی در ورزشگاه آفتاب انقلاب ناراضی بودند و اکثر آنها اظهار داشتند که پیست تاتار و ... به هیچ عنوان استاندارد نیست در صورتی که خدای نکرده اشتباهی از ورزشکاری سر بزند به طور حتم با مصدومیت جدی روبرو خواهند شد و آنها درخواست داشتند که مسئولان فدراسیون و علی الخصوص رئیس فدراسیون باید چاره ای برای حل این مشکلات پیش پا افتاده در نظر بگیرند.

در صورتی که در این رشته سرمایه گذاری شود به طور حتم مردان کشورمان می توانند در سال های آینده برای کشورمان در میادین متعدد آسیایی ،جهانی و حتی رویدادی مانند المپیک مقام های درخشانی را بدست آورند،البته این امر نیاز به حمایت مسئولان ورزش کشور دارد.

با توجه به این که کمتر از یک سال دیگر به زمان آغاز رقابت های جهانی لندن باقی مانده می‌توان نتیجه گرفت که دوومیدانی ما در یک پوست اندازی جدی قرار دارد تا بتواند بار دیگر نام خود را در آسیا و جهان بر سر زبان ها بیاندازد و شاهد بازگشت این رشته پایه و مادر به روزهای خوب گذشته اش باشیم.

شادمهر: نگاه دولتی ها تنها به فوتبال معطوف می شود

بیژن شادمهر در گفت و گو با خبرنگار حوزه پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استقبال نکردن برخی تیم ها از حضور در مسابقات لیگ دوومیدانی اظهار کرد: رشته دوومیدانی در مقایسه با سایر رشته های پر طرفدار در کشور ما مظلوم واقع شده است، زیرا همه توجهات به سمت فوتبال معطوف است و مسئولان توجه چندانی به این رشته مدال آور ندارند.

وی درمورد شرکت نکردن نفرات شاخص ملی پوش در لیگ دوومیدانی اظهار کرد: به دلیل کمبود بودجه پایین تیم های شرکت کننده بیشتر این نفرات ترجیح می دهند مسابقات لیگ را از خانه هایشان نگاه کنند تا اینکه در این رقابت ها شرکت کنند.

کارشناس دوومیدانی کشورمان درباره استقبال نکردن تماشاگران از این مسابقات گفت: به دلیل دوری مسافت و تبلیغات ضعیف مسئولان فدراسیون تماشاگران زیادی در این رقابت ها حاضر نمی شوند تمام این عوامل سبب می شود که لیگ دوومیدانی بدون شور و هیجان و کیفیت لازم برگزار شود.

وی درمورد کیفیت لیگ امسال دو و میدانی تصریح کرد: لیگ امسال با سالیان گذشته هیچ فرقی نداشت و کیفیت مسابقات در سطح معمولی بود ، البته در چند ماده جوانان با استعدادی به رشته دو و میدانی معرفی شدند که به طور حتم با سرمایه گذاری روی این ورزشکاران در آینده می توان نتایج خوبی را کسب نمود.

شادمهر در پایان و در پاسخ به این سوال که چه عواملی سبب می شود تا رشته دوومیدانی نتواند در میادین بین المللی مدالی کسب کند، توضیح داد: این مسئله را از چند بعد می توان نگاه کرد دلیل اول آن این است که مسئولان ورزش کشورمان از این رشته حمایت لازم را به عمل نمی آورند. دلیل دیگر این است که کار استعداد یابی در کشور ما در چند سال گذشته به درستی انجام نشده است و همین امر باعث شده تا ورزشکاران دو و میدانی نتوانند در میادین جهانی و المپیک درخشش لازم را داشته باشند.دلیل سوم این است که پول های زیادی در این رشته بین دوندگان کشورمان تقسیم نمی شود و این امر سبب می شود تا سایر ورزشکاران انگیزه خود را از دست بدهند و همین مشکلات شدید مالی سرانجام به خداحافظی زود هنگام ورزشکار از میادین ورزشی می انجامد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۵
با سلام خدمت اساتید و دلسوزان رشته ورزشی دوومیدانی
اینجانب وقایع رشته ورزشی دوومیدانی را از 14 سال قبل تا کنون دنبال می کنم.
مصاحبه جناب شادمهر را مطالعه کردم و در ادامه صحبتهای ایشان باید عرض کنم، ما در جایی زندگی می کنیم که مسئولین به مهمترین مسائل مردم از قبیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی کم توجهی و قالبا بی توجهی می کنند و از آنان نمی شود انتظار رسیدگی به مشکلات در حوزه ورزش را داشت.
وزیر ورزش، رئیس جمهور و مقامات رده بالای مملکتی حتما از این وضع ورزش کشور راضی هستند و امکانات و پیشرفت ورزشی را کافی می دانند که اقدامی در جهت اعتلای ورزش و بخصوص رشته های ورزشی پایه انجام نمی دهند.
جهت اطلاع عزیزان باید عرض کنم حال ورزش کشور و بخصوص ورزشهای پایه از قبیل دوومیدانی، به هیچ وجه خوب نیست.
...................................................................
لازم به ذکر است، ایران در رده بندی مدالها در المپیک 2016 ریو در جایگاه بیست و پنجم قرار گرفت.
هلند با حدود 17 میلیون جمعیت، 14 پله بالاتر از ایران ، در رتبه یازدهم قرار گرفت.
مجارستان با حدود 10 میلیون جمعیت، 13 پله بالاتر از ایران، در رتبه دوازدهم قرار گرفت.
جامائیکا با فقط 3 میلیون نفر جمعیت، 9 پله بالاتر از ایران، در رتبه شانزدهم قرار گرفت.
در نظر داشته باشید، جمعیت ایران حدود 80 میلیون نفر است و جمعیت جوان بسیار بالایی هم دارد.
در پایان صحبت عرض می کنم، رشد و پیشرفت رشته های ورزشی و بخصوص رشته های ورزشی پایه نیازمند عزم ملی مسئولان و سرمایه گذاری کلان و صرف زمان کافی در این باره است.
از خداوند متعال برای همه مردم ایران آرزوی سلامتی دارم.
آخرین اخبار