کرمان؛

خالی بودن 51 درصد ظرفیت سدهای کرمان

خالی بودن 51 درصد ظرفیت سدهای کرمان نشان می دهد میزان آب موجود در این سدها نسبت به شش ماه گذشته 9 درصد کاهش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: با وجود بارندگی ها و جاری شدن چندین سیل در اوایل سال جاری 42 درصد ظرفیت سدهای استان کرمان خالی مانده است.
محمد دریجانی افزود: از سوی دیگر با توجه به میزان بارندگی در استان کرمان که 130 میلیمتر و کمتر از میانگین بارندگی در کشور است می توان به وضعیت نامطلوب آب در این استان پی برد که در همین راستا علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان طرح همیاران آب را به عنوان نسخه ای شفابخش و با هدف مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب ارائه کرد.
وی در زمینه وضعیت فعلی سدهای کرمان افزود: حجم کل مخازن در چهار سد استان کرمان 582 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر 288 میلیون متر مکعب آب دارند.
دریجانی خاطر نشان کرد : ظرفیت ذخیره آب سد جیرفت 336 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر 113 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به اردیبهشت امسال با 13 میلیون متر مکعب کاهش مواجه شده است.
وی در خصوص سد بافت تصریح کرد: سدبافت با ظرفیت نگهداری 40 میلیون متر مکعب آب، 31 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به شش ماهه قبل چهار میلیون متر مکعب کاهش داشته است.
دریجانی یادآورشد:ظرفیت سد تنگوئیه سیرجان 38 میلیون متر مکعب است که با بیش از سه میلیون متر مکعب کاهش نسبت به اردیبهشت امسال پنج میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده است و در وضعیت بحرانی به سر می برد.
وی اظهار داشت: ظرفیت سد نساء بم 168 میلیون متر مکعب است که با 29 میلیون متر مکعب کاهش، 138 میلیون متر مکعب آب دارد.
دریجانی با بیان اینکه حدود 49 درصد حجم مخازن سدهای استان کرمان پر شده و 51 درصد خالی مانده است،گفت :کل آب ورودی به سدهای استان کرمان در سال آبی گذشته 264 میلیون متر مکعب بوده که از این مقدار، 192 میلیون متر مکعب از سدها خارج شده است.
وی افزود :عمده آب سدهای استان کرمان به منظور آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شود و فقط مقداری کمی از آب سدهای بافت و تنگوئیه در راستای آب آشامیدنی مصرف می شود.
دریجانی تصریح کرد: آب موجود در سد نساء بم به دلیل اینکه هنوز خطوط انتقال آب آشامیدنی از سد نساء بم راه اندازی نشده فقط به مصرف کشاورزی می رسد.
در این راستا 2 سد به تعداد سدهای استان کرمان اضافه می شود.
انتهای پیام/ی

برچسب ها: ظرفیت ، سدها ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار