باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مانور نظامی عربستان در خلیج فارس و راهکارهای دفاعی ایران برای مقابله

رزمایش نظامی عربستان سعودی موسوم به «سپر خلیج فارس۱» هفته گذشته در آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان آغاز گردید.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری عربستان (واس)، رزمایش نظامی عربستان سعودی موسوم به «سپر خلیج فارس۱» هفته گذشته در آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان آغاز گردید.

خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد که نیروی دریایی، قایق‌های تندرو و یگان‌های ویژه امنیت دریایی در این رزمایش مشارکت دارند. «ماجد بن هزاع القحطانی» فرمانده این رزمایش مدعی شد که هدف از رزمایش ارتقای آمادگی رزمی یگان‌های نیروی دریایی به منظور حفاظت از منافع عربستان در مقابل هرگونه تجاوز است.

اقدامات ضد ایرانی آل‌سعود

آل‌سعود از ابتدای تاسیس بر خط‌ مشی ایران‌هراسی و دشمنی با جمهوری اسلامی ایران تکیه کرد. از جمله اقدامات عربستان در مسیر دشمنی با ایران می‌توان به کشتار حجاج در سال 66، فشار بر کشورهای عضو اوپک برای ضرر رساندن به ایران، حمایت مستقیم از صدام در جنگ تحمیلی، ایجاد خلل در مذاکرات هسته‌ای، نفوذ در کشورهای حاشیه خلیج فارس با تشکیل ائتلاف عربی، حمایت از تکفیری‌های تروریست در نبرد با محور مقاومت، دوستی با آمریکا، منافقین و رژیم صهیونیستی و فاجعه منا اشاره کرد.

مانورهای نظامی اخیر عربستان در خلیج فارس و پدافندهای ایران برای نابودی

به راستی چه چیز موجب شده است که سعودی‌ها با عبور از خطوط قرمز روابط بین‌الملل و اصول همسایگی؛ دشمنی، کینه و عداوت خود با جمهوری اسلامی ایران را به اطلاع همگانی برسانند!

مقامات سعودی پیش از آنکه در تلاش  برای گسترش نفوذ و رقابت منطقه‌ای با ایران باشند، بقای سلطنت پوشالی خود را در حمایت‌های آمریکا و اسرائیل می‌بینند. نظامی که با افزایش نارضایتی و مطالبات مردم عربستان از رژیم غیردموکراتیک آن، و همچنین گسترش بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی، ناکارآمدیش آشکارتر شده است. براین اساس و به ویژه در سال‌های اخیر آل سعود تلاش نموده تا از سوی با مستحکم‌تر کردن روابط میان خود و تل‌آویو و از سوی دیگر ابراز دشمنی با ایران بعنوان تنها مانع مستحکم در ممانعت از اهداف شوم آمریکا و اسرائیل در منطقه، هر چه بیشتر خود را به آمریکا و اسرائیل نزدیک کرده، توجه آنها را به خود جلب نمایند.

بنابراین آل سعود با دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند این پیام را به آمریکا و اسرائیل بدهند که برای جلب توجه آنان از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند. که البته با افزایش اختلافات و گمانه‌زنی‌ها بر سر جانشینی ملک سلمان - پاشاه پیر و بیمار سعودی- بیشتر نیز محتاج این توجه خواهند شد.

مانور نظامی عربستان در خلیج فارس و راهکار ایران برای مقابله

هشدار جدی سپاه پاسداران به عربستانی‌ها

در پی این تحرکات تنش آفرین و تشنج‌زای اخیر، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه مهمی صادر کرد.
 
متن بیانیه نیروی دریایی سپاه پاسداران به شرح ذیل  است:
 
به کلیه شناورهایی که در رزمایش اعلامی عربستان سعودی حضور دارند، اعم از شناورهای نیروی دریایی سعودی و شناورهای غیر از آن اعلام می گردد؛ نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتقاد دارد اصالتاً این رزمایش مصداق مشخصی برای تشنج‌آفرینی و کم کردن امنیت پایدار در خلیج فارس است.

به همین لحاظ عبور هیچ یک از شناورهای نظامی شرکت‌کننده در رزمایش اعلامی از آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مجاز نمی‌باشد و به هیچ وجهی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی نزدیک نشوید و حتی از آب‌های بین‌المللی نزدیک آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران عبور نکنید چرا که ما اعلام می‌داریم این عبور به هیچ وجه مصداق عبور بی ضرر نمی‌باشد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای تامین امنیت پایدار خلیج فارس و تنگه هرمز در آمادگی کامل به سر می برند و با هرگونه حرکت، تلاش و اقدام برای برهم زدن آرامش و امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان مقابله متناسب و فوری انجام خواهد داد.

مانورهای نظامی اخیر عربستان در خلیج فارس و پدافندهای ایران برای نابودی

سامانه‌های پدافندی ایران در صورت بروز هرگونه تجاوز احتمالی

باور 373؛ جایگزین ایرانی S300 روسی

باور 373 سامانه موشکی زمین به هوای برد بلندی است که توسط متخصصان کشورمان در حال طراحی و ساخت است. این سامانه مدل بومی شده اس-300 روسیه است و به گفته مقامات کشورمان این سامانه خلاءهای سامانه موشکی اس-300 را برطرف کرده و از سامانه مذکور نیز بهینه‌تر است.

باور 373 قادر به پاسخگویی تهدیدات در برد کوتاه، متوسط و بلند است.

مانورهای نظامی اخیر عربستان در خلیج فارس و پدافندهای ایران برای نابودی

S300 روس؛ یار کمکی باور 373

"اس300" یک سامانه موشکی سطح‌ به‌ هوای دوربرد با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست. از این سامانه به‌ عنوان نوع تکمیلی سامانه پدافندی اس200 یاد می‌شود که ایران با به‌کار گیری توان داخلی، موفق به بهینه‌سازی آن نیز شده و قرار است موشک‌های صیاد نیز مکمل موشک‌های این سامانه پرقدرت شود.

مانورهای نظامی اخیر عربستان در خلیج فارس و پدافندهای ایران برای نابودی

موشک سام

موشک سطح‌ به‌ هوا یا موشک سام، موشکی است که از از روی زمین یا عرشه کشتی‌ها برای نابود کردن هواگردها شلیک می‌شود و جزئی از یک سامانه پدافند هوایی است. موشک‌های سام مستقر در زمین می‌توانند از پرتابگرهای ثابت یا متحرک که چرخ‌دار هستند یا روی وسیله نقلیه قرار می‌گیرند، شلیک شوند. سام‌های بزرگتر باید روی پرتابگرهای ثابت قرار گیرند اما معمولا این امکان وجود دارد که روی پرتابگرهای متحرک نیز قرار گیرند یا یدک‌کشی شوند. انواع کوچک‌تر موشک‌های سام می‌توانند توسط یک نفر حمل و شلیک شوند.

مانورهای نظامی اخیر عربستان در خلیج فارس و پدافندهای ایران برای نابودی

اولویت طراحان سامانه‌های دفاع هوایی موشکی برخورد دادن موشک به هدف است، اما در صورت عدم اصابت مستقیم موشک به هدف، جهت تأثیر بیشتر، سرجنگی موشک‌های زمین به هوا باید در فاصله حدودی 5 تا 20 متری اهداف منفجر شوند.

مرصاد 

سامانه پدافند هوایی میانبرد و ارتفاع متوسط مرصاد متشکل از مرکز کنترل آتش رادار جستجوگر ارتفاع پست جویا، دستگاه حمل و بارگیری موشک، رادار ردگیری هادی، رادار جستجوگر پالسی و ارتفاع بالای کاوش، مجهز است. سامانه مرصاد قابلیت شناسایی هدف در فاصله 150 کیلومتری توسط، قفل نمودن روی آن در فاصله 80 کیلومتری و مورد هدف قراردادن آن در بیشینه برد 45 کیلومتری را دارد.

مانور نظامی عربستان در خلیج فارس و راهکار ایران برای مقابله

برد هدف قرار دادن در سامانه‌های موشکی به‌جز برد رادار، به برد موشک نیز وابسته است که در همین نمونه سامانه مرصاد در صورت بهسازی موشک‌ها یا بکارگیری موشک جدید و دوربردتر، امکان درگیری با اهداف تا 80 کیلومتر نیز ممکن است. مرکز کنترل و فرماندهی این سامانه کاملا دیجیتال، پیشرفته و مجهز به شبیه ساز و دریافت اطلاعات در شبکه یکپارچه پدافند هوایی برای کشف شناسایی و رهگیری هدف است و با 4 رادار کار می‌کند.

رعد

برد موشک‌های رعد 50 کیلومتر و ارتفاع آن 70 هزار پا است.

پرتابگر سامانه موشکی رعد، یک خودروی 6 چرخه می‌باشد که شباهت ویژه‌ای به نمونه چرخدار به کار رفته در سامانه سطح به وهوای بوک ام1 و 2 روسی دارد و حامل یک مجموعه سه‌تایی از موشک رعد است که دو درجه آزادی سمتی و ارتفاعی داشته و در برخی نمونه‌ها مجهز به رادار هم می‌باشد.

مانورهای نظامی اخیر عربستان در خلیج فارس و پدافندهای ایران برای نابودی

به نظر می‌رسد، این پرتابگر باید حامل تجهیزات مخابراتی و سامانه‌های نمایش وضعیت اهداف و تخصیص آنها به هر یک از پرتابگرهای درگیر در هر آتشبار و سامانه‌های پردازش راداری برای نمونه مربوطه هم باشد. سامانه رعد به کمک این پرتابگر از مزیت بسیار مهم تحرک کامل برخوردار شده که در قیاس با سامانه‌های مرصاد و صیاد1 آن را بسیار ارزشمندتر می‌کند زیرا وجود پدافند متحرک در آرایش دفاعی، قابلیت‌های ویژه‌ای در بقاپذیری رزمی ضمن پوشش سریع‌تر و بهتر مناطق جغرافیایی مختلف ایجاد می‌کند.

S200

سامانه‌ موشکی S-200 برای ارتفاع برد بلند طراحی شده است، همچنین برای مقابله با هواپیماهای استراتژیک و موشک‌های نیمه بالستیک به کار گرفته می‌شود. این سامانه، همچنین از رادار «p-14 آبارونا» با طول موج در رده متر که برد آن در برابر اهداف کوچک 360 و برد نهایی آن 600 کیلومتر است، استفاده می‌کند.

آنتن این رادار 11 متر ارتفاع و 32 متر پهنا دارد. در برخی نمونه‌ها از رادارهای دیگری نیز مانند رادار «P-35 بارلاک» با برد 200 تا 350 کیلومتر به عنوان سامانه کمکی استفاده شده است.

مانور نظامی عربستان در خلیج فارس و راهکار ایران برای مقابله

سامانه S-200 به دلیل قابلیت‌های موشک خود، نظیر برد و سقف پرواز بسیار بالا، سرعت چشمگیر که بالغ بر 2500 متر بر ثانیه در مدل‌های آخر موشک است، عملاً به عنوان یک سامانه راهبردی تلقی می‌شود به‌خصوص توانایی آن برای درگیری با موشک‌های بالستیک نیز مورد توجه کارشناسان نظامی است. این سامانه توانایی درگیری با اهدافی با بیشینه سرعت 1100 متر بر ثانیه را دارد که شامل سریع‌ترین هواپیماهای نظامی فعلی و آینده نزدیک است.

تور ام-1

تور-ام-1، سامانه دفاع هوایی کوتاه برد، ارتفاع پایین و تمام متحرک است. این سامانه برای درگیری مؤثر با انواع اهداف هوایی از جمله هواپیماهای بال ثابت و بالگردهای سرنشین‌دار و بی سرنشین، موشک‌های کروز و حتی بمب‌ها و موشک‌های رها شده از هواپیماها در تمام شرایط آب و هوایی ساخته شده است. بهره‌گیری از رایانه کنترل آتش و سامانه‌های دیجیتال و استقرار موشک‌ها به صورت عمودی و بهره‌گیری از سامانه پرتاب سرد، باعث کاهش زمان واکنش سامانه شده است.

مانورهای نظامی اخیر عربستان در خلیج فارس و پدافندهای ایران برای نابودی

در واقع در تور-ام-1 موشک‌ها به صورت عمودی پرتاب کرده و پس از فاصله گرفتن از خودرو تا ارتفاع 15 تا 20 متر موتورهای راکتی کوچکی (تراستر) در نزدیکی دماغه موشک فعال شده و موشک را در جهت هدف قرار می‌دهد و در همین لحظه موتور اصلی سوخت جامد روشن می‌شود.

برد کشف و ردگیری رادار آن به ترتیب 25 و 20 کیلومتر است. رادار کشف از نوع پالس داپلر با آنتن سهموی و ردگیری از نوع آرایه فازی است که توان شناسایی و تفکیک همزمان 48 هدف، ردگیری مسیر 10 هدف و امکان درگیری همزمان با دو هدف را برای خودروی مربوطه فراهم می‌آورد.

جنگ یمن نشان داد که عربستان بدون حمایت نظامی آمریکا نمی‌تواند در خاورمیانه نقش تأثیرگذاری داشته باشد. بنابراین تا زمانی که ریاض رویکرد سیاست خارجی خود را نسبت به ایران، عراق، لبنان، سوریه و یمن تغییر ندهد، هیچ‌گونه موفقیتی در عرصه بین‌الملل به دست نخواهد آورد. از طرفی دیگر شاه سلمان در حال حاضر به نفع ترکیه، اسرائیل و قطر عمل می‌کند؛ این در حالی است که ملک عبدالله به طرز ماهرانه این سه کشور را دور می‌زد. درنهایت عربستان سعودی به دلیل عدم توانایی در حل‌وفصل بحران یمن، در چشم متحدان خود به‌شدت تحقیرشده است و با این روند به سمت قهقرای سقوط با سرعت در حال حرکت است.

گزارش از حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۵
سلام خسته نباشید به دلاوران کشور دست امام زمان برسر شما خدا یار یاوراتان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۵
سلام همه میدانند که رژیم سعودی نوکر وگوش بفرمان اربابانش امریکا واسراییل است
وگر نه همه میدانند که با دم شیر نباید بازی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
ما ایرانیا خودمونو برای همچین کشورای کوچکی که هیچی از خودشون ندارن آماده نکردیم ، اونا جیره خور امریکا و رژیم لعنت شده اسرائیل هستن .
Brazil
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
سلام حادثه کربلا نشانگر پیروزی حق بر باطل است مردان غیور سپاه پاسداران با رهنمودهای مقام معظم رهبری وپشتیبانی امت حزب الله تا سرنکونی آل سعود وجنایتکاران از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
زنده باد سپاه ابر قدرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
سلام اگر جنگی با ال سعود پیش بیاد یک نفر از ال سعود کشته نمی شه چون همه الفرار می کنن اینها نامردند فقط بمب و موشک بر سر به دفاعان میریزند لعنت خدا بر ال سعود
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
برای اینکه خوشیرینی کنه جلو امریکا وغیره بهانه مانور حمله کنه به اب های ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
به نظر ميرسه کعبه بزودي در خاک ايران خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
مامردشهادتيم
هيهات منا الذله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
ماهم آمادیم لبیک یا سید علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
ما هم باید تو آبهای نزدیک عربستان مانور انجام بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
سلام ودرود خدا به دلاوران و ولایت مداران این میهن که از میهنشان وحتی از مظلوم دفاع میکنند.
-
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
فقط موشک باران کل عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
درود برشرف وغیرت ایرانی
خدا قوت
خداوند نگهدارتان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
پاسداری چه حال خوبی به آدم می ده خوشبحالشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
خداکنه یه هواپیما جرات کنه بیاد تانسل این کثافتارو از بین ببریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
دم سپاه گرم . بیانیه به موقع بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
موش در برابر شیر قرار میگیره خنداره
اصلا اسم عربستان را نیاورید من متنفرم از این اسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
یاعلی یا حسین(ع)؛ باید بزنیم سر مار را له کنیم ان شاءالله.
Germany
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
اتفاقاً این نوع مانورهای نظامی برای تست دستگاههای نظامی ایران خوب است ...غافلگیر نمی شیم ....پس از این مانورها استفاده لازم را ببریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
اللهم عجل لولیک الفرج .خداظلمشان رابه خودشان برگرداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
سلام خسته نباشید دلاوران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
ال سعود ودیگر سران جنوب خلیج فارس بسیار ریز می بینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
سلطنت نگین سعودیها رو به زوال است ملت مسلمان و شریف عربستان به زودی زود از شر این خوک صفتان آزاد خواهند شد و کشور آزاد و آباد جمهوری اسلامی عربستان را تشکیل خواهند داد .انشاءالله .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
باید عربستان را از سعودی پاک کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
اگه جنگی باعربستان انشاالله صورت بگیره یقین داشته باشن که احدی ازنظامیان بزدل اعراب زنده نخواهندماند.این وهابی ها به همراهی مفتی هایشان مثل کفتاروشغال عادت به لاشه خواری وضعیف کشی هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
راهکار ش اینه که اگر دستشو دراز کرد به سمت خاک ما بزنیم بترکونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
مثل اینکه دنده و پهلوی عربستانی ها درد و خارش دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
درود بر غیرت و شجاعت سپاهیان خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
مرگ بر آل سعود در حال سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
خدا را شکر که ما اهل بیت را داریم و سپاه دست راست امامان معصوم است یا علی ما هم آماده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
اگر حتی یک هواپیما جرات ورود به آسمان ایران کند عاقبتش خنده دار خواهد بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
لعنت خدا بر امریکای دله دزد که حامی سعودی است
آخرین اخبار