«در حلقه رندان» به طنزپردازان کشور شخصیت داد

شب شعر طنز «در حلقه رندان» باعث از میان رفتن تخلص در میان شاعران شد و از آن پس طنزپردازان آثارشان را با نام خود عرضه کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و ششمین نشست تخصصی شعر «گیومه» با موضوعات نقد شعر، معرفی کتاب، شعر خوانی و گفتگو پیرامون آسیب شناسی طنز مکتوب با حضور نادر ختایی و اجرای امید بیگدلی برگزار شد.
 
براساس این گزارش؛ نادر ختایی شاعر، نویسنده و طنزپرداز به عنوان مهمان گفتگوی این نشست اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی اولین اتفاق در حوزه طنز کشور  توسط مرحوم کیومرث صابری یا همان "گل آقا" در روزنامه اطلاعات افتاد که این اتفاق شروع طنز بعد از انقلاب به شمار می‌‎آید. 

وی افزود: از دیگر اتفاقات بزرگ این حوزه برپایی شب شعر طنز با عنوان «در حلقه رندان» توسط ابوالفضل زرویی نصرآباد در حوزه هنری بود که با استقبال بسیاری مواجه شد و بعد از این اتفاق بود که تخلص و نام مستعار که پیش از این در میان شاعران رواج داشت از میان رفت و شعرای طنز آثار خود را با نام خود به مخاطبان عرضه و معرفی کردند. در حقیقت برگزاری این شب شعر با شخصیت دادن به طنزپردازان کشور این حوزه از ادبیات را بسیار شاخص کرد.

این طنزپرداز در ادامه تصریح کرد: در عرصه رسانه می‌توان به برنامه "قند پهلو" اشاره کرد که از ویژگی های مثبت آن کاهش ترس مسئولان در حوزه طنز بود. اما به طور کلی می توان گفت که به هیچ عنوان چیزی به عنوان طنز در رسانه وجود ندارد و به اشتباه تمام برنامه های فکاهه طنز خوانده می شود در حالی که طنز به هیچ وجه رسانه ای نبوده و مکتوب است.

ختایی در پایان پیرامون مولفه های حوزه طنز خاطرنشان کرد: طنز کلامی است شوخ طبعانه که عادلانه به انتقاد از کسی یا چیزی می‌پردازد. در طنز هیچ کلمه و عبارت رکیک و سخیف دیده نمی‌شود و بر همگان است که با آگاهی رسانی در اجتماع  این مسئله را یادآور شوند که بیشتر آثار ارائه شده در این زمینه فکاهه بوده و به معنای واقعی کلمه  طنزپرداز زیادی در این حوزه از ادبیات کشور وجود ندارد.

از دیگر برنامه های این نشست معرفی کتاب «شکست روایت» نوشته علیرضا حسینی که از سوی انتشارات تهران صدا در سال 1377 به چاپ رسیده است و نکته قابل توجه درباره این کتاب سرقت ادبی تعدادی از اشعار آن در فضای مجازی است و همچنین معرفی کتاب «سال‌هایم با تو میلادیست» اثر الناز وحدتی که اخیرا توسط انتشارات ماه باران منتشر شده است که در توضیح آن می توان گفت با زبانی ساده و در قالب شعر؛ دید و حس مثبتی به جریان مادر شدن ایجاد می کند. 

همچنین در پایان این نشست شاعرانی چون یحیی ملک آذری، کمال حسینیان، اصغرعلی کرمی، محسن محمدی و... به شعرخوانی پرداختند.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.