نیویورک تایمز: حمله عربستان به مراسم ختم در صنعا آتش جنگ یمن را شعله‌ورتر کرد

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی از افزایش حمایت‌های داخلی در یمن علیه ائتلاف متجاوز سعودی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در مطلبی درباره حمله اخیر ائتلاف سعودی به یک مراسم ختم در صنعا نوشت: صدها عزادار در سالن بزرگی در صنعا پایتخت یمن گرد هم آمده بودند تا به طایفه‌ای که بزرگترین عضو خود را از دست داده بود، ادای احترام کنند. در حالیکه صدای قرائت قرآن از تمامی بلندگوهای سالن در حال پخش شدن بود، ناگهان سالن مراسم به شدت تکان خورد و چند ثانیه بعد جمعیت عزادار در آتش و دود محاصره شد. برخی از مهمانان با فرو ریختن بخشی از سقف سالن توانستند خود را از میان شعله‌های آتش نجات دهند؛ اما بیشتر آنها در زیر آتش و آوار جان خود را از دست دادند.

«عبدالله الشامی» - جوان 27 ساله یمنی – که از نزدیک شاهد تکه تکه شدن هموطنان خود بوده است، می‌گوید هرگز گمان نمی‌کرده است که در جنگ به یک مراسم ختم نیز حمله شود. او می‌گوید نمونه کوچکی از فاجعه هیروشیما را پس از دهها سال به وضوح در شهر محل سکونت خود مشاهده کرده است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: حمله روز شنبه که در ادامه حملات هوایی ائتلاف نظامی عربستان سعودی به یمن صورت گرفت، بیش از 140 کشته بر جا گذاشت و اگر کورسویی از امید برای بازگشت طرفهای درگیر به میز مذاکره و حل سیاسی بحران یمن وجود داشت، آن را از میان برد؛ چراکه به گفته «آوریل لانگلی الی» تحلیلگر "گروه بین‌المللی بحران"، خونریزی در این سطح در پایتخت یمن حمایت‌ها از افزایش اقدامات نظامی علیه عربستان را افزایش می‌دهد. 

حمله جنگنده‌های سعودی به مراسم ختم در صنعا علاوه بر آنکه از سوی سازمان ملل و سایر نهادهای حقوق بشری محکوم شد، در آمریکا نیز واکنش‌های زیادی به همراه داشت. «ند پرایس،» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، به دنبال این حمله اعلام کرد کشورش در حال تجدیدنظر در حمایت خود از اقدامات ائتلاف نظامی عربستان است تا این کشور برای تداوم برخورداری از حمایت‌های آمریکا خود را با اصول، ارزش‌ها و منافع واشینگتن هماهنگ کند. وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد همکاری امنیتی آمریکا با عربستان چک سفید امضاء نیست و همزمان با اینکه ما به آنها در دفاع از تمامیت ارضی خود کمک می‌کنیم، نگرانی‌های جدی خود از ابعاد مختلف درگیری در یمن را نیز بازگو می‌کنیم. 

نیویورک تایمز: حمله عربستان به مراسم ختم در صنعا آتش جنگ یمن را شعله‌ورتر کرد

«جان کری» - وزیر امور خارجه آمریکا – نیز روز گذشته (یکشنبه) در گفتگوی تلفنی با مقامات سعودی خواهان توقف فوری درگیری‌ها در یمن و از سرگیری مذاکرات صلح شد. گفته می‌شود عربستان خواهان برقراری یک آتش‌بس قابل تمدیدِ 72 ساعته است، اما با حمله‌ای که روز شنبه به پایتخت یمن انجام داد، نمی‌توان به موافقت طرف یمنی با این پیشنهاد امیدوار بود.

عربستان سعودی در ابتدا منکر حمله جنگنده‌های خود به مراسم مذکور در شهر صنعا شد؛ اما روز گذشته در نهایت مسئولیت آن را برعهده گرفت. ریاض از مارس 2015، با هدف تغییر معادلات سیاسی یمن به نفع «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری این کشور، حملات هوایی خود را علیه مواضع انصارالله و نیروهای وفادار به «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق این کشور آغاز کرد. اما حملات ائتلاف سعودی نه تنها تا این لحظه با شکست مواجه شده است، بلکه هزاران شهروند غیرنظامی بی‌گناه را به کام مرگ کشانده و بخش اعظمی از یمن را در آستان قحطی قرار داده است.

در ادامه این مطلب آمده است: علاوه بر این، حمله روز شنبه جنگنده‌های عربستانی به صنعا در اوج تنش و تیرگی روابط میان عربستان و آمریکا صورت گرفت. تنشی که از دیر زمان وجود داشت اما با توافق هسته‌ای آمریکا با ایران و سیاست خارجی این کشور در سوریه شکل جدی‌تری به خود گرفت و از آن زمان هر روز بر عمق و دامنه آن افزوده شده است. بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی معتقدند حمله عربستان به مراسم ختم یمنی‌ها در صنعا آخرین میخی بود که ریاض به تابوت روابط خود با واشینگتن کوبید.

در حال حاضر، نگرانی عمده‌ای که وجود دارد، امکان وخامت بیشتر اوضاع در یمن است. بسیاری از کارشناسان معتقدند حمله روز شبنه عربستان به صنعا مسیر را برای تداوم جنگ و دروی از گزینه‌های دیپلماتیک هموار کرد. بر اساس گزارش‌ها، حمایت‌های داخلی از اقدام نظامی علیه عربستان در یمن بیشتر شده است و بعید است دیگر کسی به گزینه‌های سیاسی برای پایان دادن به جنگ فکر کند. الشامی نیز می‌گوید با حمله‌ اخیر جنگنده‌های سعودی علیه غیرنظامیان یمنی دیگر برای او و بسیاری از دوستانش چاره‌ای جز رفتن به خط مقدم نبرد با عربستان باقی نمانده است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار