معرفی كتاب؛

کتاب‌هایی که از موسیقی عاشورا می‌گویند

در میان کتاب هایی که به واقعه عاشورا می پردازند، می توان آثاری را یافت که به موسیقی عاشورا توجه می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در میان کتاب هایی که به واقعه عاشورا می پردازند، می توان آثاری را یافت که به موسیقی عاشورا توجه می کنند.  
 
موسیقی که سال های سال در عزای این امام بزرگوار توسط عزاداران نواخته می شد. یکی از این کتاب ها، اثری با عنوان «کتاب موسیقی عاشورا» اثر «تورج زاهدی» است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتاب، اثری پژوهشی و تحقیقی درباره نواها و نغمه های مورد استفاده در روز عاشورا است. مولف آن تحقیقات جامعی درباره روضه خوانی، نوحه خوانی و تعزیه انجام می دهد. اهمیت استفاده از موسیقی سنتی و محلی در موسیقی مذهبی یکی از مواردی است که نویسنده به آن اشاره می کند.
 
کتاب دیگر «نوحه های دستگاه های فروتن» اثر «سعید افرونتر» است که انتشارات سوره مهر آن را چاپ کرد. این کتاب یک بخش تحلیلی دارد و مولف آن سعی کرده است، شاخصه های این نوع خاص از نوحه را معرفی کند. اصطلاحات مورد استفاده میان دارها، تعریف دستگاه و دستگاه هایی چون ساده، پاره دار، دوتایی، معکوس ، تکه تکه و ناقص در این پژوهش تحلیل و بررسی شد.
 
کتاب «پرند ستایش در ایران» یک مجموعه هشت جلدی درباره موسیقی مذهبی و دینی ایرانی در قالب پژوهشی است که دفتر نخست آن توسط مرکز موسیقی حوزه هنری تولید و در انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این دفتر به ذکرخوانی، نعت خوانی و چاوش خوانی اختصاص دارد.  
 
کتاب «سیری در رساله های موسیقی» به معرفی رسانه های علمی و فنی موسیقی فارسی دوره اسلامی با نگاهی گذرا به نخستین ‌رسالان عربی، موسیقایی و اشارتی به برخی آثار ترکی فارسی نگاران می پردازد. در اصل با محتوایی درسی برای دانشجویان دانشگاه های هنر و دلبستگان و کاوشگران متن شناسی آثار مکتوب تاریخ موسیقی پژوهشی تالیف شده است.
 
«موسیقی حماسی ایران» عنوان اثر «محمدرضا درویشی» گزیده مقالات و نوشته هایی است که هنگام برگزاری گردهمایی هنرمندان موسیقی ایران به دبیرخانه مرکز موسیقی حوزه هنری رسیده بود. علاوه بر آن مولف مقاله هایی از اساتید موسیقی و ادبیات کشور را پیرامون این مسئله آورده است.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.