کشورهای فقیرتر، دارای میزان بالاتری از مرگ‌ومیر براثر بلایای طبیعی هستند

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد خاتمه دادن به فقر شدید برای حفظ جان انسان‌ها و به حداقل رساندن خسارات بلایای طبیعی ضروری است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دبیر کل سازمان ملل با اشاره به اینکه کشورهای فقیرتر، دارای میزان بالاتری از مرگ‌ومیر براثر زمین‌لرزه، سونامی، سیل، طوفان و موج گرما هستند، خاطرنشان کرد که ریشه‌کنی فقر مهم‌ترین مسئله در برخورد با بلایای طبیعی است.

تحلیل‌ها پیرامون ۷ هزار حوادث و بلایای طبیعی در بیش از دو دهه گذشته که باعث کشته شدن ۱.۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان شده است، نشان داده است که میزان مرگ‌ومیر در کشورهای با درامد کم و یا متوسط بالاتر بوده است. بان کی مون این مسئله را مهر تأییدی بر نابرابری در جهان دانست.

تحقیق انجام‌شده توسط دفتر کاهش خطرات بلایای طبیعی سازمان ملل که در روز پنجشنبه منتشرشده نشان می‌دهد که کشور هائیتی در منطقه فقیر کارائیب، که در سال ۲۰۱۰ دچار زلزله ویرانگر شده بود، بیشتر از هر کشور دیگری در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ شاهد مرگ‌ومیر شهروندانش براثر بلایای طبیعی بوده است.

هفته گذشته هائیتی با طوفان متی روبه‌رو شد و جدای از اینکه هزار نفر جان خود را در این طوفان از دست دادند، در حدود ۱.۴ میلیون نفر از ساکنان این کشور نیاز فوری به کمک‌های اولیه دارند.

بان کی مون در پیامی برای روز بین‌المللی کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سوانح و بلایای طبیعی گفت: کشورهای با درآمد بالا از زیان‌های اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی رنج می‌برند اما این مردم هستند که در کشورهای کم‌درآمد جان خود را براثر این سوانح از دست می‌دهند.

زمین‌لرزه و سونامی بزرگ‌ترین قاتلان انسان در طول ۲۰ سال گذشته بوده‌اند. بان کی مون هشدار داد که صدها میلیون نفر از مردم در معرض خطر بالا آمدن سطح دریا، زلزله، و تغییرات شدید آب و هوایی هستند. سپتامبر سال گذشته میلادی رهبران جهان موافقت کردند که تا سال ۲۰۳۰ به فقر در سراسر جهان پایان بدهند و این کار را به‌عنوان یخشی از مجموعه جدید اهداف توسعه جهانی خود تصویب کردند. بانک جهانی در ابتدای ماه جاری میلادی گفته است که براثر اقدامات صورت گرفته، تعداد انسان‌هایی که در فقر مطلق به سر می‌برند تا ۱۰۰ میلیون کاهش‌یافته و به عدد ۷۶۷ میلیون نفر رسیده است.

به‌طور متوسط تعداد مرگ‌ومیر در هر فاجعه طبیعی در کشورهای کم‌درآمد ۵ برابر کشورهای با درامد بالا است چرا که سیستم‌های هشداردهنده مؤثرتر و آمادگی بهتری در برخورد با سوانح دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.