توافق بیش از 100 کشور برای کنترل انتشار قوی‌ترین گاز گلخانه‌ای

بیش از 100 کشور جهان برای کنترل و حذف تدریجی استفاده از هیدروفلوئوروکربن‌ها به توافق رسیدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ان بی سی نیوز، در اقدامی بزرگ در جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی، بیش از 100 کشور جهان به توافقی برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای قوی تر از کربن دی اکسید دست یافتند.

پس از توافق آب و هوایی پاریس، که نقطه عطفی در تغییرات آب و هوایی جهان به شمار می رود، این توافق درخصوص کنترل و حذف تدریجی هیدروفلوئوروکربن ها (HFC) منعقد شده است. 

اچ اف سی ها از اثر گاز گلخانه ای شدیدی برخوردارند و یکی از آلاینده های قوی آب و هوا محسوب می شوند. از هیدروفلوئوروکربن ها در یخچال ها و دستگاه های تهویه هوا استفاده می شود.

نتیجه مذاکرات درخصوص کاهش تدریجی استفاده از اچ اف سی ها صبح شنبه اعلام شد. براساس این توافق، فرایند حذف تدریجی استفاده از این مواد از سال 2019 با اقدام موثر کشورهای توسعه یافته، از جمله آمریکا که دومین کشور بزرگ آلوده کننده در جهان است، آغاز خواهد شد.

بیش از 100 کشور در حال توسعه، از جمله چین که بزرگترین انتشاردهنده کربن در جهان است، نیز از سال 2024 اقدام موثر خود را در این خصوص آغاز خواهند کرد.

گروه های حامی محیط زیست امیدوارند این توافق و اقدامات موثر مرتبط با آن بتواند تا پایان قرن میلادی حاضر دمای کره زمین را تا نیم درجه سلسیوس کاهش دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار