اسکای نیوز: تأکید ترکیه بر لزوم ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز مرز سوریه

اسکای نیوز اعلام کرد ترکیه بر ایده ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز مرز سوریه پافشاری می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "اسکای نیوز" در مطلبی نوشت، رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – همواره بر ایده ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرز سوریه و ترکیه تأکید کرده است. وی در یکی از سخنرانی‌هایش در چند هفته گذشته گفت: "معضل تروریسم و مهاجرت هنگامی حل و فصل خواهد شد که ما امنیت در خاک سوریه را گام به گام افزایش دهیم."

اسکای نیوز در ادامه اضافه کرد جرابلس نخستین گام از برنامه ترکیه برای ایجاد یک منطقه امن بوده است. این شهر کوچک که بیش از 3 سال در اشغال عناصر داعش بوده است اکنون به عنوان یک منطقه امن شناخته می‌شود. حدود 1500 نفر از نیروهای ارتش آزاد سوریه با پشتیبانی ترکیه به سرعت به عناصر داعش در این شهر حمله کرده و جرابلس را آزاد کردند. اکنون این شهر به صورت خودگردان و تحت نظارت نیروهای سوریه و ترکیه اداره می‌شود. سربازان ارتش آزاد سوریه گفته اند بدون پشتیبانی ترکیه، نمی‌توانستند در انجام ماموریتشان موفق شوند.

عده‌ای از اهالی جرابلس نیز به این شهر بازگشته اند و در نتیجه جمعیت آن افزایش یافته است. از نظر آنان، ترکیه در این شهر علاوه بر ساخت یک بیمارستان جدید، چند مدرسه و مسکن در این شهر، برای آن‌ها آرامش را به ارمغان آورده است.

ایده ایجاد منطقه پرواز ممنوع در طول مرز سوریه و ترکیه با آزادسازی جرابلس قوت گرفت. با این‌حال، جامعه جهانی درباره این برنامه ترکیه اتفاق نظر ندارد.

این در حالی است که اردوغان بر اجرای این برنامه و موفقیت احتمالی آن تاکید کرده است. در نشست گروه بیست گفت: "می‌توان منطقه پرواز ممنوع در این نقاط ایجاد کرد. پیشنهاد من به اوباما و پوتین نیز همین است."

حال، هنگامی که بوریس جانسون – وزیر خارجه انگلیس – و همتایانش در اتحادیه اروپا، گزینه‌های پیش رو برای حلب را بررسی می‌کنند، مقامات ترکیه برنامه ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع به طول 88.5 کیلومتر را در دستور کار دارند.

با این‌حال، اجرای این طرح مسائل دیگری را مطرح خواهد کرد. وجود منطقه پرواز ممنوع، هرگونه عملیات علیه روسیه و نیروهای هوایی دولت سوریه به دست کشورهای دیگر را متوقف خواهد کرد. برخی از مقامات کردستان عراق نیز این برنامه را مشکوک قلمداد می‌کنند. این برنامه تنها در صورتی می‌تواند عملی شود که پشتیبانی جامعه بین‌المللی و نیز روسیه را کسب کند.

در شرایطی که روابط روسیه و کشورهای غربی به سردی می‌گراید، عادی‌سازی روابط آنکارا و مسکو می‌تواند امیدبخش باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار