در جلسه غیر علنی شورای شهر تهران چه گذشت؟

افزایش تعداد اعضای شورا تا 35 نفر/فرمانداری مانع اجرای حکم پاساژعلاءالدین شد

جلسه غیرعلنی امروز تهران در حالی برگزار شد که موضوعات مهمی چون دولتی شدن شهرداری،فرونشست های تهران و گردن کلفتی علاءالدین مقابل قانون مطرح شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،دویست و نود و هفتمین جلسه غیر علنی شورای شهر تهران امروز در حالی به صورت غیر علنی و در غیاب خبرنگاران برگزار شد که مباحثی همچون خطر دولتی شدن شهرداری، فرونشست های مکرر زمین در پایتخت و عدم تخریب علاءالدین در آن مطرح شد.

*باید از دولتی شدن شهرداری ها جلوگیری کرد 

مهدی چمران در دویست و نود و هفتمین جلسه شورا با اشاره به روند تدوین لایحه مدیریت شهری، گفت : با توجه به اهمیت این لایحه مقرر شده است که نتایج کمیته های 6 گانه در کمیسیون اصلی با حضور وزرا، شهردار و نماینده شورای عالی استان ها بررسی شود از این رو ما موارد موجود را که به صورت کتابچه در آمده در اختیار اعضای شورا قرار داده ایم تا هر چه بیشتر از نقطه نظرات شما استفاده کنیم . 

وی ادامه داد: یکی از اختلافات مهم در این زمینه نحوه انتخاب شهردار است که عموم شوراهای کشور موافق این هستند که شهردار توسط شوراها انتخاب شود. البته آنچه در کمیته ها تصویب شده انتخاب شهردار توسط مردم است ولی از آنجا که در کشور حزب وجود ندارد و انتخاب شهردار یک کار تخصصی است، باید استدلال محکمی در این زمینه ارائه دهیم تا اعضای کمیسیون مجاب شوند که انتخاب شهردار یک کار تخصصی است و باید از سوی شوراها صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین، گفت: موضوع دیگر پیشگیری هر چه بیشتر از دولتی شدن شهرداری هاست، در این لایحه اصلاح امور مدیریت شهری به سازمان شهرداری ها واگذار شده است و این در حالی است که دولتی شدن شهرداری موجب عدم خدمت رسانی صحیح به شهروندان خواهد شد. 

وی افزود : ما عموما با این موضوع موافق نبوده و نیستیم و باید از دولتی شدن شهرداری جلوگیری کنیم. 

*امکان افزایش تعداد اعضای شورا تا 35 نفر 

احمد دنیا مالی در این جلسه شورا با اشاره به روند تدوین لایحه برنامه ششم خواستار توجه اعضای شورا به این امر و درج نقطه نظرات آنان برای هر چه پر بارتر شدن این لایحه با محوریت نقش مدیریت شهری شد.

وی در ادامه با اشاره به حادثه‌ای که منجر به فوت آتش نشان فداکار شد، گفت: در چند ماه گذشته تکرار این حوادث و فرو نشست ها موجب نگرانی شده است از این رو ایجاد یک کار گروه ویژه برای موضوع ایمنی و توجه پیمانکاران ، مدیران پروژه و مشاوران ضروری است گرچه ما در این امر پیگیری های لازم را از سوی شورای اسلامی شهر تهران انجام خواهیم داد. 

در ادامه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به جزییات لایحه مدیریت شهری پرداخت و افزود: بر اساس این لایحه که به کمیسیون‌های اصلی رفته است، انتخاب شهردار در شهر های بالای 200 هزار نفر به صورت مستقیم توسط مردم و در شهر های پایین‌تر از 200 هزار نفر توسط شورا ها انتخاب می شوند که این موضوع ایراد شکلی دارد و باید ایرادات برطرف شود. 

وی همچنین با اشاره به موضوع تعداد اعضای شوراها به ویژه در شهر تهران، گفت: در کمیسیون فرعی دولت خاصه موضوع افزایش تعداد اعضای شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت که ما پیشنهاد افزایش اعضا تا 35 نفر را دادیم که در این کمیسیون مورد قبول واقع شد و این امر به کمیسیون اصلی ارجاع داده شده است که البته فکر نمی کنم به این دوره برسد.

در ادامه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر در طی چند هفته اخیر این موضوع بررسی شود در دوره آتی نیز قابل اجرا خواهد بود.

*گردن کلفتی دو نبش خیابان حافظ –جمهوری به زانو در آمد 

اقبال شاکری اعلام کرد: بعد از یک سال سرانجام دادستان رأی تخریب ساختمان علاءالدین در نبش خیابان حافظ – جمهوری اسلامی را صادر کرد. 

وی در ادامه با اشاره به اعتراض تعجب برانگیز فرمانداری ،گفت : پیرو حکم دادستانی به شهرداری تهران پس از چندیدن بار مهلت مبنی بر تخریب طبقه هفتم ساختمان علاءالدین که به صورت غیر قانونی احداث شده بود ،متاسفانه فرمانداری تهران به جای حمایت از این حکم و رفع خلاف قانون شکنان، به شورای شهر اخطار کرده است که ثبات اجرای حکم به عهده شهرداری است. 

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه هشدار داد که: قبل از آنکه علاءالدین مانند حقوق نجومی بگیران جز ذخایر انقلاب شود؟ شهرداری تهران باید هر چه زودتر با رعایت جوانب حکم قانونی را اجرا کند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، گفت : در حادثه ای که منجر به شهادت یکی از آتش نشانان شده باید توجه داشت که حادثه برای آتش نشان همان گونه رخ داده که برای کارگر گرفتار اتفاق افتاد. از اینرو خواستار بررسی دقیق این موضوع از سوی سازمان آتش نشانی هستیم .

*تشکیل کارگروه تخصصی فرو نشست های تهران 

 چمران با اشاره به فرونشست های اخیر در تهران، گفت: این فرو نشست ها از دو عامل ناشی می شوند یا اینکه در خیابان هایی که در مسیر احداث تونل های مترو قرار دارند اتفاق می افتند و یا اینکه به دلیل نشت لوله های آب، از اینرو می بایست بررسی دقیقی در این زمینه صورت گیرد . 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در جلسات گذشته به شرکت مترو تکلیف کردیم که مسیر های احداث تونل های مترو باید اسکن شوند و تشکیل این کارگروه تخصصی نیز در راستای بررسی دقیق تر علل و عوامل فرونشست ها خواهد بود. 

چمران همچنین در ابتدای این جلسه در تورق وقایع تاریخی شهادت امام حسین (ع) ، حضرت اباالفضل (ع) و امام سجاد (ع) را تسیلت گفت و گفت : واقعه کربلا به ما یاد آوری می کند که تبلیغات دروغین تا چه اندازه می تواند خطرناک باشد و ما امیدواریم خداوند به ما بصیرت واقعی اعطا کند تا بتوانیم شرایط روز را درک کنیم و در مسیر اسلام راستین گام برداریم. 

وی در ادامه به گرامی داشت روز ملی پارالمپیک ، روز ملی نابینایان، روز پیوند اولیا و مربیان و نیز سالروز تربیت بدنی اشاره کرد . 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین شهادت یکی از آتش نشانان فداکار را که در حادثه ی میدان قیام اتفاق افتاد را تسلیت گفت .

*عدم اقدام تشکیلات شهرداری موجب بروز تنش خواهد شد 

مرتضی طلایی با اشاره به اینکه اخیرا موضوع شکایت کارکنان سراهای محلات از دبیران شورایاریها بالا گرفته است،گفت :بارها این موضوع را در جلسات شورای راهبردی مدیریت محله گوشزد کردیم و بارها نیز تاکید کردیم که کارکنان نماینده حقوقی تعیین کنند و این مشکلات را خودشان حل و فصل کنند. 

وی ادامه داد:متاسفانه عدم اقدام تشکیلات شهرداری در این زمینه سبب شده که شورایاری ها نیز بر علیه شهرداری صف کشی کنند و این امر وضعیت مناسبی نخواهد بود. 

طلایی افزود: شورایاری ها نهاد مردمی هستند که در محلات خدمت می کنند و این در حالی است که آنان تاکید دارند که رفتار بدنه شهرداری با شورایاری ها مناسب نیست . 

محسن سرخو نیز، گفت: این قبیل مسائل موجب شده بیشتر وقت شورایاری ها در دادگاه ها باشد تا رسیدگی به مشکلات محلات .

*لزوم توجه جدی به موضوع آتش نشانان 

حبیب کاشانی جلسه شورای اسلامی شهر تهران نسبت به موضوعات مربوط به آتش نشانان تذکر داد و گفت: جان باختن 2 آتش نشان در 2 ماه نشان می دهد که حوادث در این حوزه کاری در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه آتش نشانان را می توان سربازان گمنان امام زمان نامید، گفت: بروز حوادث در کارها دارای حد معمولی است و با توجه به آموزش هایی که هر فرد برای آتش نشان شدن طی می کند، از دست دادن دو آتش نشان در طول دو ماه نشان می دهد وضعیت در حال خروج از این حد معمول است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار