تکذیب توافق ژاپن و روسیه بر سر حق مالکیت جزایر مورد مناقشه

وزارت امور خارجه ژاپن حصول هرگونه توافقی را با روسیه بر سر مالکیت جزایر مورد مناقشه دو کشور تکذیب کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ وزارت امور خارجه ژاپن با انتشار بیانیه‌ای گزارش‌ها مبنی بر تلاش این کشور برای مدیریت مشترک جزایر کوریل با روسیه را تکذیب کرد. توکیو خواستار رسیدن به راه حلی قاطعانه در مورد مالکیت این جزایر است که پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم به مناطقی از روسیه تبدیل شد.

"یاسوهیرا کاوامورا،" سخنگوی وزارت خارجه ژاپن، اظهار داشت: ما این گزارش‌ها را رد و اعلام می‌کنیم ژاپن و روسیه در حال مذاکره درباره مدیریت مشترک مناطق شمالی هستند.

وی ادامه داد: هیچ تغییری در مواضع اصلی ژاپن ایجاد نشده و ژاپن توافق صلح با روسیه را با حل مساله مالکیت این چهار جزیره شمالی به نتیجه می‌رساند.

پیش از این روزنامه ژاپنی نیکی به نقل از منابع روسی و ژاپنی نوشته بود توکیو در حال بررسی گزینه مدیریت مشترک بر این جزایر مورد مناقشه است. "شینزو آبه،" نخست وزیر ژاپن، امیدار است "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، را در جریان دیدار ماه دسامبر در توکیو برای چنین توافقی متقاعد کند.

مناقشه میان ژاپن و روسیه بر سر جزایر کوریل از پایان جنگ جهانی دوم آغاز شد. مسکو بر توافق صلح سن فرانسیسکو تاکید می‌کند که براساس آن 56 جزیره که تشکیل دهنده زنجیره کوریل هستند به روسیه واگذار شد. توکیو در این میان اصرار دارد که این چهار جزیره مذکور بخشی از این مجمع  الجزایر نیست و باید به کنترل این کشور بازگردد.

مقامات ژاپن این موضوع را کاملا سیاسی می‌داند؛ حال آنکه روسیه همواره تاکید می‌کند تغییر شرایط این جزایر غیرممکن است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار