کرمانشاه ؛

اجتناب از نگاه تجاری به تصویربرداری پزشکی

نایب رییس هیئت مدیره انجمن علوم پرتونگاری کرمانشاه گفت: نباید به مراکز تصویربرداری پزشکی به عنوان واحدهای اقتصادی که انتظار سوددهی از آنها داریم نگاه شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛نسرین شرفی افزود: این نوع نگاه موجب اتخاذ سیاست‌هایی برای افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به این مراکز و متعاقب آن افزایش تابش‌گیری مردم خواهد شد و افزایش احتمال وقوع عوارض زیانبار ناشی از پرتوها را در جامعه به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این نوع نگاه با افزایش بار کاری در این مراکز موجب غیراستاندار شدن دستگاه‌های تصویربرداری به دنبال استفاده زیاد می‌شود که می‌تواند باعث افزایش خطا در میزان دز (مقدار) تابش به بیماریان و یا در مواردی کاهش کیفیت تصاویر تهیه شده شود که این موضوع نیاز به تکرار مجدد تصویربرداری را ضروری می‌سازد که این مساله نیز منجر به تابش‌گیری بیش از حد بیمار می‌شود.

شرفی با بیان اینکه کارکنان مراکز تصویربرداری همراه در معرض خطر تابش پرتوهای احتمالی و بروز عوارض ناشی از این پرتوها هستند، گفت: کارکنان مراکز تصویربرداری پزشکی از دانش و مهارت لازم برای تصویربرداری پزشکی و نیز حفاظت بیمار در برابر عوارض ناشی از پرتوهای یون‌ساز برخوردار هستند، به گونه‌ای که با کاربرد تکنیک‌های علمی و نیز رعایت اصول کاربردی حفاظت در برابر اشعه که توسط سازمان‌های بین‌المللی ابلاغ شده‌اند عوارض ناشی از این پرتوها را به حداقل ممکن و در محدوده استانداردهای تعیین شده می‌رسانند.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر این کار موجب شده تا دقت کار در این مراکز کاهش یابد که همین مساله می‌تواند احتمال خطا را در حین تصویربرداری افزایش داده و در نهایت منجر به تکرار آزمایش و تبعات بعدی آن شود.

این کارشناس ارشد رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی با ابراز نگرانی فعالان حوزه سلامت از خصوصی‌سازی مراکز رادیولوژی دولتی، گفت: این امر علاوه بر افزایش عوارض زیانبار پرتوها منجر به هدررفتن سرمایه هم در موضوع استهلاک دستگاه‌های پرتوتشخیصی و هم هزینه‌های ناشی از درمان سرطان‌ها و آسیب‌های دیررس ناشی از تشعشعات ایکس و گاما می‌شود.

انتهای پیام/ح



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
والی آقادوست
۱۶:۴۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
پزشکی جوان، تنها مجموعه شبانه روزی تجهیزات پزشکی و زیبایی کشور