کرمانشاه؛

نیاز ضروری افراد به غذای سالم

شهریار مستوفی مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پیش نیاز ضروری دسترسی همه افراد جامعه به غذای سالم،کافی و مغذی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته جمعیت جهان تا سال 2050 به 9 میلیارد نفر می‌رسد و با توجه به این مسئله میزان تولید محصولات کشاورزی تا این سال باید تا 60 درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود : بر همین اساس شعار امسال روز جهانی غذا "آب و هوا در حال تغییر است، کشاورزی هم باید تغییر کند" انتخاب شده است.

مستوفی امنیت غذا را بحث تامین غذای سالم برای همه افراد عنوان کرد و افزود: غذای سالم باید در دسترس همه افراد قرار گیرد و بر همین اساس شعار امسال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هفته غذا "اصلاح الگوی مصرف، گامی در جهت سلامت" انتخاب شده است.

وی تصریح کرد : متاسفانه ما در جامعه الگوی صحیح تغذیه‌ای نداریم و این در حالی است که در 76 درصد بیماریها که شامل بیماری های غیرواگیر است، تغذیه نقش مهمی دارد.

مستوفی به میزان مصرف بالای قند، شکر و چربی در کشور اشاره کرد و افزود: در زمینه هر سه این مواد میانگین مصرف کشور دو تا چند برابر میانگین جهانی است.

وی افزود: در همین راستا سازمان غذا و دارو برنامه خود را بر اساس کاهش مصرف این مواد تنظیم کرده به طوری که طی برنامه ششم توسعه میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن های خوراکی باید به صفر رسیده و در مواد خوراکی باید به زیر سه درصد برسد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود : همچنین طی این مدت میزان نمک در محصولات غذایی باید 30 درصد کاهش داده شود.

این مسئول در ادامه یکی از چالش‌های حوزه غذا را تولید محصولات ناایمن و فاقد مجوز در کارگاه‌های زیرزمینی عنوان کرد و افزود: تولید این مواد سلامت جامعه را در معرض تهدید قرار داده است.

وی افزود : همچنین قاچاق مواد خوراکی و آشامیدنی نیز امروزه یک تهدید برای سلامت جامعه است.

مستوفی از توقیف 637 تن کالای قاچاق در نیمه ابتدای امسال در استان خبر داد و اظهار کرد: 95 درصد کالاهای قاچاق تقلبی و 100 در صد آن غیرقابل مصرف است، زیرا متولی و منبعی ندارد.

وی در ادامه از درج نشانگر تغذیه (چراغ راهنمای تغذیه) برروی 75 درصد محصولات غذایی کشور خبر داد و اظهار کرد: در این زمینه در استان پیشرفت خوبی داشتیم و در حال حاضر 80 درصد محصولات غذایی ما دارای نشانگر تغذیه هستند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.