ساری؛

تعزیه واقعی در حال فراموشی

پیر غلام تعزیه کشور: تعزیه واقعی در حال فراموشی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،برای دیدار با پیر غلام تعزیه کشور عازم شهر کجور در شهرستان نوشهر شدیم تا حاج محمد مهرانی این پیر غلام اباعبدالله الحسین را که بیش از 80 سال درمدح امام حسین(ع) و دیگر امامان مجالس تعزیه برپا کرده است ملاقات کنیم.

خسته به نظر می رسید. با اینکه صدایش رساتر از گذشته به نظر می رسید ولی خستگی در جسم این پیر غلام مشهور تعزیه کشور احساس می شد. با وی به گفتگو نشستم. وی از تاریخچه اجدادی تعزیه در طالقان چنین گفت:

من حاج محمد مهرانی هستم. در روستای مهران طالقان درخانواده ای که هفت پشت آن تعزیه خوان بودند به دنیا آمدم.

جد ما صاحب کتابی است به نام تشبیه المصائب که دارای ذکر مصیبت ائمه اطهار و 25 مجلس تعزیه از این کتاب بجای مانده است.

وی با اشاره به سابقه تعزیه در طالقان گفت: طالقان در خواندن تعزیه سابقه دیرینه دارد، اجداد ما تاچند نسل تعزیه خوان بودند وخود من در عاشورای قدیم از سن 6 سالگی شروع کردم و تا به امروز خواندن نقش امام با من بوده است وهیچگاه نیز از روی نوشته نخوانده ام همه تعزیه ها را از حفظ هستم.

وی درخصوص فلسفه عاشورای قدیم طالقان گفت: عاشورای قدیم همه ساله در آخرین جمعه تیرماه در روستای مهران انجام می گیرد که قدمتی حدود 150 ساله دارد و عاشورای مهران طالقان ثبت یونسکو نیز شده است.

حاج محمد مهرانی معروف به حاج محمد طالقانی با انتقاد از نقش وزارت ارشاد اسلامی در حراست از تعزیه گفت: متأسفانه تعزیه واقعی در حال فراموشی است وعامل این فراموشی خود نهادهای فرهنگی مرتبط هستند و تعزیه خوانان امروزی نمی دانند چه می خواند.

عده ای ، لباس ها را تغییر داده اند، بد تر از همه تعزیه را غلط می خوانند وغلط اجرا می کنند. اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی هم به عنوان متولی کارشناس تعزیه و تعزیه خوان کهنه کار را در ساختار سازمانی خود ندارد.

حاج محمد طالقانی در ادامه گفت: گروه تعزیه خوان های من فرزندان و نوه های من هستند وهمه تعزیه ها را از حفظ هستند وبه آن ها سفارش کرده ام بعد ازمن درکوچه و خیابان برای مبلغی ناچیز بساط تعزیه پهن نکنند. اگر بانی داشتند بخوانند و گر نه تعزیه را ببوسند ودر خانه های شان بنشینند.

وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست نسخه های قدیمی تعزیه را جمع آوری کند تا این آیین مذهبی حفظ بماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار