فیلیپین به دنبال گفت وگو با چین برای حل مسائل دریای جنوبی است

رئیس جمهوری فیلیپین که سرگرم دیدار از چین است گفت کشورش برای کاهش اختلافات با پکن آماده گفت وگوی جدی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «رودریگو دوترته» که در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور در چین بسر می برد، در گفت وگو با خبرنگاران در شهر پکن گفت که خیلی تلاش نمی کند با چین در خصوص رای دیوان لاهه درگیر شود.

او اما تصریح کرد که در باره دریای جنوبی با همتایان و مقامات چینی به صورت جدی صحبت خواهد کرد و برای آنکه روابط دو طرف مخدوش نشود، مواضع سختی اتخاذ نخواهد شد.

وی همچنین یادآور شد که هر اقدام و حرکتی که تهدیدی برای صلح و ثبات دریای جنوبی باشد مورد مخالفت مانیل قرار خواهد گرفت.

دوترته همچنین در مصاحبه ای که با تلویزیون مرکزی چین داشت، گفت که اگرچه می داند برخی کشورها از جمله آمریکا در کنار فیلیپین هستند اما هشدار می دهد که جهان به جنگ جهانی سوم نزدیک شده است.

وی همزمان در اظهاراتی که می تواند هشداری به چین باشد، گفت که نباید کشورها بر مواضع خود در باره تمامیت ارضی پافشاری بی جا داشته باشند زیرا این مانع توسعه اقتصادی خواهد شد.

این در حالی است که چین تاکید دارد نزدیک به ۹۰ درصد از منطقه دریای جنوبی جزو حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است و اجازه مداخله کشورهای دیگر در این موضوع را نخواهد داد.

وی پذیرفت که فیلیپین و چین در باره دریای جنوبی اختلافاتی دارند و گفت که با برطرف کردن نقطه های تاریک با همکاری مشترک به دنبال توسعه مناسبات هستیم.

رئیس جمهوری فیلیپین تاکید کرد که با هدف بهبود روابط و تقویت مناسبات و همکاری های بیشتر و دوستانه با چین به این کشور سفر کرده است.

وی در باره روابط کشورش با آمریکا گفت: ما به دنبال قطع روابط با آمریکا نیستیم اما طبیعتا چین در همسایگی ما است و آمریکا فاصله زیادی با فیلیپین دارد.

دوترته تصریح کرد که می خواهد در جریان زمامداری خود در فیلیپین با همه کشورها روابط خوبی برقرار کند و اجازه نمی دهد کسی مانع آن شود و یا برنامه های خود را به مانیل دیکته نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار