استاندار آذربایجان غربی در نشست با فعالین و منتخبین شهرستان اشنویه:

برای احداث جاده اشنویه به ارومیه ردیف اعتباری لحاظ خواهد شد

استاندار آذربایجان غربی در نشست با فعالین و منتخبین شهرستان اشنویه گفت:برای احداث جاده اشنویه به ارومیه ردیف اعتباری لحاظ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛قربانعلی سعادت در نشست با فعالین سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شهرستان اشنویه که در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان برگزار شد، با اشاره به رشادت ها و وحدت و همدلی بی نظیر مردم اشنویه اظهار داشت: در اشنویه شخصیت های برجسته ای مثل مرحوم ماموستا خضری همواره بر وحدت و همدلی بین مردم تاکید داشته اند و امروز نیز شاهد هستیم که ماموستا خاتمی امام جمعه اشنویه، مدیران و مردم غیور و متدین اشنویه همان راه را ادامه می دهند و با اتحاد و همدلی برای رفع مشکلات شهرستان تلاش می کنند.

وی افزود: همواره کسانی بوده اند که سعی داشته اند با ایجاد تفرقه و اختلاف میان قومیت ها در استان، جلوی پیشرفت ها و توسعه این منطقه را بگیرند اما با توکل به خداوند متعال و در سایه اتحاد و همدلی مردم، این توطئه ها ناکام مانده و با شکست مواجه شده اند.

سعادت به ناامنی های موجود در اشنویه در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در آن زمان بخشی از اشنویه بواسطه حضور حزب دموکرات ناامن شده بود که در عملیاتی به فرماندهی شهید والامقام مهدی باکری و همچنین همکاری مردم، اشنویه آزادسازی شد و مردم در سایه این امنیت برای رشد، تعالی و شکوفایی شهرستان حرکت نمودند فلذا باید این قدر این امنیت و آسایش را بدانیم و در برابر اقدامات تفرقه آمیز دشمنان با هوشیاری و وحدت و همدلی ایستادگی کنیم.

وی با بیان اینکه ناامنی های گذشته، بسیاری از فرصت های توسعه و سرمایه گذاری در استان و شهرستان هایی مانند اشنویه را از بین برد نیز افزود: در زمان ناامنی، شعاع کارهای اجرایی ما بسیار محدود بود و در اکثر روستاهای اشنویه فی الواقع هیچ کار عمرانی نمی شد انجام داد، اما بعد از عبور از این وضعیت و بازگشت امنیت و آسایش به استان، همواره نظام اسلامی در جهت جبران عقب ماندگی ها و محرومیت زدایی تلاش نموده است که باید اذعان نمود که هنوز این اقدامات کافی نیست و باید تلاشهایی مضاعفی برای ایجاد توسعه و رونق اقتصادی در منطقه صورت گیرد.

استاندار آذربایجان غربی به مشکلات پیش روی دولت یازدهم برای اجرای طرح های عمرانی نیز اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در شرایطی با انتخاب مردم روی کار آمد که وضعیت اقتصادی در کشور بسیار بد، صندوق ذخیره ارزی خالی و رشد اقتصادی نیز منفی بود و به لحاظ اعتبارات، دولت با تنگناهای فراوانی برای پیشبرد و تکمیل پروژه های نیمه تمام به جا مانده از دولت قبل مواجه بود.

سعادت اضافه کرد: دولت های نهم و دهم علی رغم درامدهای بسیار بالا از محل فروش نفت، متاسفانه برای توسعه زیرساخت ها و توسعه سرمایه گذاری در استان و شهرستان ها اقدامی انجام نداد و در همین راستا دولت تدبیر و امید از زمان شروع بکار، با اولویت بندی پروژه های عمرانی سعی نموده که این طرح ها را به مرحله بهره برداری رسانده و در اختیار مردم قرار دهد.

وی ادامه داد: از زمانی هم که ما در استان مستقر شدیم در راستای سیاستهای دولت تدبیر و امید، سعی نمودیم که شرایط را با راهبرد مدیریت بدون پول اداره کنیم که بواسطه همین سیاست ها توانستیم پیمانکاران را در استان دوباره فعال کنیم و اجرا و تکمیل طرح های عمرانی نیم تمام را نیز پی بگیریم.

سعادت همچنین گفت: امروز با اقدامات دولت در استان خوشبختانه فضای بسیار خوبی برای سرمایه گذاری مهیا شده است که باید تلاش کنیم با جذب سرمایه گذاری، برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان گام برداریم.

وی به ظرفیت های سرمایه گذاری در شهرستان اشنویه هم اشاره و خاطرنشان کرد: شهرستان اشنویه به لحاظ وجود صنایع تبدیلی، معادن غنی، تولید عسل و همچنین بواسطه وجود آب و خاک حاصلخیز یکی از مناطق مستعد برای سرمایه گذاری های صنعتی و اقتصادی، سرمایه گذاری در بخش تولید محصولات کشاورزی و باغی و همچنین سرمایه گذاری برای ایجاد مراکز پرورش ماهی های سردآبی است ولازم است این ظرفیت ها به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی معرفی شود.

سعادت افزود: دولت برای مردم و ساکنین مناطق مرزی نیز تسهیلات و وام های کم بهره ای در نظر گرفته که مردم می توانند با تشکیل تعاونی و تشکل ها از این تسهیلات در جهت اجرای طرح های اقتصادی و طرح های اشتغالزا در روستاها و مناطق مرزی استفاده کنند.

موضوع بیکاری جوانان از دیگر مواردی بود که مقام عالی استان به آن اشاره کرد و گفت: دولت همه تلاش خود را می کند که با اجرای طرح های صنعتی، اقتصادی، سرمایه گذاری و سایر طرح های اشتغالزا در حوزه های مختلف برای جوانان ایجاد اشتغال نماید و در استان نیز ما بصورت جدی پیگیر این موضوع هستیم.

سعادت همچنین به نرخ بالای بی سوادی در استان اشاره نمود و افزود: در استان آذربایجان غربی نرخ بی سوادی متاسفانه بالاست و در شهرستان اشنویه حتی این نرخ از میانگین استانی هم بالاتر است که این مساله ضرورت تشویق کودکان بویژه دختران را برای سوادآموزی در اشنویه چند برابر می کند.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی و دولت حتی برای یک دانش آموز در یک نقطه دورافتاده معلم اعزام می کند، ادامه داد: در همین راستا برای دستگاههای ذیربط در استان سهمیه اجرای طرح سوادآموزی مشخص نموده ایم و انتظار داریم با اجرای این طرح، نرخ بی سوادی در استان کاهش یابد و به میانگین کشوری برسد.

بازسازی و تعریض جاده اشنویه به ارومیه نیز از دیگر موضوعات مطرح شده توسط استاندار در این نشست بود.

سعادت در این ارتباط گفت: با موافقت دکتر نوبخت رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد که بعد از اتمام طرح مطالعات احداث جاده اشنویه به ارومیه، برای این طرح ردیف بودجه اختصاص یابد که با تحقق این امر، مسلما احداث این جاده که از مطالبات اصلی و چندین ساله مردم شهرستان اشنویه است شتاب بیشتری به خود می گیرد و به مرحله بهره برداری می رسد.

ضرورت توانمندسازی و رفع مسائل و مشکلات سازمان های مردم نهاد و همچنین اختصاص سالن های ادارات برای برگزاری جلسات سمن ها در شهرستان اشنویه از دیگر موارد مورد تاکید مقام عالی استان در این نشست بود.

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بکارگیری نیروهای بومی در پست های مدیریتی استان افزود: یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید و همچنین مدیریت ارشد استان، استفاده از نیروهای بومی و تکیه بر اصل شایسته سالاری در انتصاب مدیران بوده است و در این خصوص از فرمانداران، ائمه جمعه و شخصیت های برجسته شهرستان ها خواسته ایم که بانک اطلاعاتی از نیروهای شایسته شهرستان خود تهیه کنند و در اختیار ما قرار دهند تا در مناصب مدیریتی بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

سعادت همچنین در این نشست، برای پیگیری پروژه احداث و تکمیل کمربندی اشنویه، ساماندهی رودخانه هایی که از وسط شهر اشنویه عبور می کنند و پیگیری مساله رونق مجدد واحدهای راکد و نیمه فعال شهرستان در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، قول مساعد داد.

همچنین در این نشست تعدادی از فعالین سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی شهرستان اشنویه مسائل، مشکلات و مطالبات خود را مطرح کردند.

ایجاد اشتغال برای جوانان، تخصیص اعتبارات ویژه برای جبران عقب ماندگی ها و توسعه شهرستان، محرومیت زدایی از چهره شهرستان، احداث جاده اشنویه- ارومیه، پیگیری تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرستان، رفع موانع سرمایه گذاری، تاسیس رشته های فنی و مهندسی و پذیرش دانشجو در این رشته ها در دانشگاههای اشنویه، توجه ویژه به عشایر و روستاییان، توسعه فضاهای آموزشی، تکمیل ساختمان انجمن معلولین شهرستان و رفع موانع توسعه فعالیت های سمن ها از جمله مهمترین موارد و موضوعات مطروحه توسط فعالین و منتخبین شهرستان در این نشست بود.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.