همدان؛

300 باغ غیرمجاز همدان تخریب می شوند

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان گفت: حکم تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در 300 باغ استان همدان بزودی اجرایی خواهد شد.

300 باغ همدان تخریب می شوند / ریه‌های شهری باید حفظ شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ رحیم برقی در گردهمایی ائمه جماعات بخش مرکزی همدان با موضوع نقش حفظ کاربری اراضی در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بسیاری از مشکلاتی که مردم در زمینه برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز داشته و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند از روی بی‌اطلاعی از قوانین و ضوابط ساخت و ساز در باغات است.

وی با اشاره به اینکه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات در سال 74 تصویب شده یادآور شد: به استناد این قانون تبدیل و تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات نیازمند گرفتن مجوز بوده و باید از امور اراضی مجوزهای لازم را دریافت می‌کردند و اگر کسی مجوز دریافت نمی‌کرد به مراجع قضایی معرفی شده و یک تا سه برابر جریمه می‌شد.

برقی با بیان اینکه تا سال 85 قانون فقط جریمه را برای برخورد با متخلفان ساخت و ساز غیرمجاز در اختیار داشت گفت: اما این قانون بازدارندگی لازم را نداشت چرا که تعدادی افراد سودجو ساخت و ساز غیرمجاز داشته و جریمه آن را پرداخت می‌کردند که این روند سبب حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات نبود.

وی بیان کرد: در سال 85 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی اصلاح شده و علاوه بر جریمه نقدی، قلع و قمع ساخت و ساز صورت گرفته نیز لحاظ شد که تاکنون این قانون ادامه دارد.

این مسئول با بیان اینکه مالکیت محترم است و هیچ بحثی در این زمینه نداریم گفت: امور اراضی با ساخت و ساز مخالف نیست اما به شدت با غیرقانونی و غیرمجاز بودن ساخت و سازها و دیوارسازی‌ها در اراضی زراعی و باغی مخالف هستیم.

برقی با اشاره به اینکه 72 هزار هکتار باغ در استان همدان وجود دارد که بسیاری از آنها از جمله عباس‌آباد و گنجنامه توجیه اقتصادی نداشته و جنبه تفریحی دارد تصریح کرد: اگر باغات اقتصادی استان همدان را از دست دهیم باید تمامی میوه‌ها را از خارج کشور وارد کرده و ریه‌های شهری را از دست دهیم.

مدیر امور اراضی استان گفت: مالکان و دارندگان باغ‌ها باید برای ساخت خانه کارگری در باغ خود مجوز دریافت کنند و مجوز ساخت خانه کارگری به باغات زیر هزار و 500 مترمربع تعلق نمی‌گیرد بلکه باغ حداقل باید هزار و 500 متر مساحت داشته باشد.

برقی ادامه داد: برای باغات 1500 تا 2000 متر 20 متر، باغات 2000 تا 5000 متر 40 متر، باغات 5000 تا 10000 متر 60 متر و برای باغات 10000 متر تا 20000 متر 120 متر مجوز ساخت خانه کارگری صادر می‌شود.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.