اهواز؛

بیماری سل را چگونه تشخیص دهیم؟

متخصص بیماری های داخلی، عفونی و گرمسیری استان خوزستان گفت: افراد مبتلا به بیماری سل باید با مراجعه به مرکز بهداشت و مصرف دارو زیر نظر درمانگر به بهبودی خود کمک کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر سید محمد علوی متخصص بیماری های داخلی، عفونی و گرمسیری استان خوزستان و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در همایش استانی بزرگداشت روز ملی مبارزه با سل که با حضور دکتر ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر سلمان زاده معاون بهداشتی و جمعی از مسئولین شبکه های بهداشت در سالن دانشکده بهداشت برگزار شد بیان داشت: پایان بیماری سل دور از انتظار نیست و امروز جامعه پزشکی به خصوص دانشجویان این رشته بدون اینکه این بیماری را رویت و با بیمار ارتباط برقرار کنند فارغ التحصیل می شوند که باید این مهم اصلاح شود.

وی تصریح کرد: در سال 2014 میلادی در جهان، 1.6 دهم مبتلا به بیماری سل شدند که هم اکنون 3.6 دهم به بیماری سل مبتلا هستند و متاسفانه هنوز در دنیا شناخته نشده اند و با توجه به اینکه در جامعه حضور دارند، می توانند بین 10 تا 15 نفر فرد سالم را آلوده کنند، این بیماری در زندگی انسان ها از قرون گذشته تا کنون وجود داشته است و به طور کلی بیماری است که تصورش شاید خیلی مشکل باشد ولی توانسته در تمام قسمت های زندگی بشر رسوخ کند.

دکتر علوی درخصوص علائم بیماری سل اظهار داشت: فرد مبتلا به این بیماری معمولا" دچار ضعف، سرفه های هفتگی، کاهش وزن، تب، عرق کردن زیاد و از دست دادن اشتها هنگام خوردن غذا می شود، زیرا در بدن هورمونی شروع به ترشح می کند به نام کاشکسی که به تدریج پروتئین بدن را از بین می برد. افراد مبتلا به این بیماری توجه داشته باشند که مصرف دارو باید یک بار در روز و هنگام صبح و به صورت ناشتا باشد.

متخصص بیماری های داخلی، عفونی و گرمسیری استان خاطرنشان کرد:  کلید درمان سل، داتس یا همان درمان کوتاه مدت تحت نظارت است. سل بیماری ناشناخته ای نیست و اگر در جامعه به لحاظ فرهنگی بر روی آن صحیح کار شود می توان نتایجی خوب و امیدوار کننده ای را در این زمینه به دست آورد، البته این را باید بدانیم که بشر هیچ زمان به پایان قطعی سل نزدیک نمی شود، چرا که از آن دسته بیماری هایی نیست که حذف و ریشه کن شود ولی می توان با کنترل بیماری در یاری رساندن به فرد مبتلا شرایط خوبی را برای آن مهیا کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در خصوص تشخیص بیماری سل ابراز داشت: بیماری سل بر اثر میکروب سل به وجود می آید و اساس تشخیص بیماری سل آزمایش خلط است و تنها به تست پوستی و گرفتن عکس از بیمار نباید بسنده کرد. تست بیماری سل باید در سه مرحله انجام شود که خوشبختانه جزء پروتکل کشوری نیز در آمده است. همه ی افراد در هر گروه سنی استعداد ابتلا به بیماری سل را دارند. برنامه کشوری این بیماری با پاره ای از ایرادات مواجه می باشد که در حال اصلاح است و امیدواریم در مناطق دورافتاده هم به مرحله اجرا برسد.

وی اذعان داشت: اگر در خانواده ای بیمار دیابتی، آسماتیک یا بیمار زمینه ای وجود داشت نباید تنها به آن فرد بیمار اکتفا کرد و باید از اوضاع و احوال خانواده ی فرد مبتلا هم آگاهی پیدا کنیم. اگر در مراکز بهداشتی توانستیم در درمان مریض مبتلا به سل نظارت کنیم می توانیم گفت که موفق بوده ایم .

دکتر سید محمد علوی تصریح کرد: در درمان بیماران مبتلا به سل باید رضایت و بهبودی بیمار، شرط هر پزشک باشد و افراد مبتلا باید با مراجعه به مرکز بهداشت و مصرف دارو زیر نظر درمانگر به بهبودی خود کمک کنند. به طور کلی همه ی افراد در دنیا در معرض بیماری سل قرار دارند و برنامه داتس باید برای همه به مرحله اجرا در آید. خوشبختانه داروی سل به اندازه کافی در کشور موجود است که به صورت رایگان نیز در اختیار مبتلایان قرار می گیرد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.