دومین ماه پاییز را با هنر آغاز کنید

در این هفته نیز طبق همان روال همیشگی گالری ها و نگارخانه ها دست به کار شده اند تا باز هم بساط این دورهمی هنری را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراکز مختلف فرهنگی و هنری در گوشه و کنار شهر ها هر هفته با آثار متنوعی در قالب های گوناگونی چون نقاشی، عکس، مجسمه و.... به استقبال هنردوستان می روند.

در این هفته نیز طبق همان روال همیشگی گالری ها و نگارخانه ها دست به کار شده اند تا باز هم بساط این دورهمی هنری را فراهم کنند.

یکی از این مجموعه ها که همواره با برپایی نمایشگاه های متعدد مدت ها است مرکزی برای علاقه مندان به هنر شده گالری 26 است.

در این مجموعه از جمعه 7 آبان نمایشگاهی با عنوان تنیدگی برگزار می شود.

مرتضی اردلان هنرمند این مجموعه است که با آثارش در قالب نقاشی به این گالری می آید.

تا 19 آبان برای بازدید از این آثار فرصت دارید.
 
گالری آ
نمایشگاه گروهی از حدود 33 هنرمند در گالری "آ" از جمعه برپا می شود.

این نمایشگاه که با عنوان" امکان رخداد" برگزار می شود تا 28 آبان برقرار است. همچنین در خصوص این مجموعه نوشته شده است:  تجربه های نو ظهور در هنر ایران و رفتارهای معاصری که با رسانه های سنتی و روزآمد آن می شود ، مسیر پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشته است .امروز آثار هنری معاصر فارغ از آنکه محصول چه نگرشی هستند یا از برساخت واقعی جامعه می آیند یا اینکه چه هدف و غایتی را دنبال می کنند و یا نمی کنند ،بخش انکار نا پذیری از هویت ملی شده اند.پیش بینی سیر تکوینی هنر و زمان بندی آن غیر ممکن است؛ با این وجود می شود ازالگوی ذهنی – ریختی مورد مشاهده یک جامعه آماری ، به رویکردهای پیش روی آن(جامعه) نزدیک شد.کشف این الگو یا مدل، مستلزم همزیستی و تدقیق در یک بازه ی زمانی مشخص خواهد بود.

امکان رخداد،تلاشی است در جهت گرد هم آوری اشکال متفاوت و متاخر از دستاوردهای نوجویانه .خالقین جوان این آثار عمدتن شناخته شده هستند.بنابراین،هدف از نمایش نمی توانست معرفی این چهره ها باشد. منتها این رخداد در چیدمان خود به دنبال ترسیمی از یک افق عمومی تر می گردد.در تعریفی ساده تر، آثار فوق، پاسخی به دیده بارگی بیننده ی معاصر هستند.دیده بارگی در معنای مطالبه ی محقق نشده ، کلیشه های پیش موجود ، مجادلات عینی قابل لمس و در نهایت تجربه ی زیبایی شناختی غیر مسلط.آنجایی که بیننده ی غیر منفعل می تواند چشم اندازی از یک برهه ی تاریخی را به واسطه ی یک مرور اجمالی و یک تجربه تصویری لمس کند.

این مشاهده، نوعی ارزیابی ، معماری و نظام شناختی را محور اصلی این نمایش گردانی می داند.نمایشی که گردآورندگانش بیش از آنکه اشخاص معینی باشند، تجارب قابل لمس بینندگان هنر طی یک دهه هستند.به رغم آنکه در باره ی این آثار چگونه می انیشیم آنها بخش لاینفک هنر معاصر ایران هستند و هدف (امکان رخداد ) چیزی نیست جز آنکه تخیل مبهم و نا معین از فضای پیش رو را به تصویری عینی تر نزدیک نماید.کاری که حد اقل وظیفه ی هر هم اندیشی است.
 
نگارخانه هور
فرشید ملکی هنرمند سابقه دار عرصه نقاشی است که از 7 آبان با آثارش به گالری هور می آید.

وی در خصوص این نمایشگاه که تا 25 آبان برقرار است نوشته: به عقیده‌ی من کار هنری در بستری که در آن بوجود آمده باید کنش و واکنش بوجود آورد، از آنجاست که می‌تواند در جامعه جهانی راه پیدا کند. 

در نقاشی و طراحی قابلیت‌های آکادمیک چندان تصمیم گیرنده نیستند. چیزی که تعیین کننده است اسـتفاده نقاش از تصویرهای ذهنی، ایماژها و مهم‌تر از همه استفاده از لحظه‌های (بیاد آوردن و بخاطر آوردن) در حین شکل گیری اثر است که موجب می‌شود کار هنری پراز چالش‌هایی شود که بیننده را تسخیر می کنند.
 
حمله حیدری
گالری نگاه از جمعه 7آبان میزبان نمایشگاهی در قالب نقاشی می شود.

در این نمایشگاه که با عنوان "حمله حیدری" برگزار می شود، آثاری از علی مقدم حیدری وجود دارد که برای بازدید از آن ها می توانید تا 29 آبان به این گالری مراجعه کنید.
 
گالری ساربان

آثاری در قالب نقاشی از هنرمند به نام این عرصه؛ رضوان صادق زاده از 7 آبان در گالری ساربان به نمایش گذاشته می شود.

صادق‌زاده استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، که پانزده نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در بیش از یکصد نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی  شرکت داشته است، جوایز مختلفی از بینال‌های نقاشی تهران و مسابقات بین المللی را در کارنامه‌ی خود دارد. 

مضمون اغلب آثار وی برخاسته از تفکر شرقی بوده و از سوی دیگر ریشه در نگارگری ایرانی دارد. ترکیب‌بندی‌های ایستا و فضاهای خلوت آثار او سکوتی تأمل‌برانگیز را به تصویر می‌کشند که حامل اندیشه‌ی شرقی و تجربه‌ی نظاره‌ و مداقه است. چنان که دکتر مهدی حسینی در یادداشتی بر نقاشی‌های رضوان صادق-زاده، نوشته است: «انسان در پرده‌های رضوان دارای ‌شناسه‌ی معینی نیست. ولی، به ظرافت، دارای هویت شرقی (بخوانید ایرانی) است. او متین و آرام است. به نرمی گام برمی‌دارد و مقاوم و ایستاده همچون صخره و درخت، نظاره‌گری پر طاقت است که بدون نیاز به تظاهر، خلوت و بی‌کرانگی را تجربه می‌کند. صادق‌زاده در پی آن نیست که به این پیکره‌های لطیف و خوش‌قواره وجهه‌ای جسمانی و نفسانی بخشد. این فقدان جسمیت و بی‌وزنی در پیوند مستقیم و مکمل فضاهای گسترده و کم اتفاق پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد. در این بین مخاطب نیز با اندک حضوری از وجود طبیعت: صخره، درخت یا دو پره سیب (که در عین حال تلنگری هوشمندانه به گناه نخستین و هبوط انسان است) و با یک بافت غنی از نور و رنگ روبه‌رو می‌شود. این گستره‌های کم اتفاق، هرچه به ظاهر کم‌نوا هستند، ولی دارای نیروی عظیم سکوت‌اند که مخاطب از ورای آن به خلوت اندیشه و درون سوق داده می‌شود و مانند فضاهای بی‌وزن هنرمند، انسان را به دنیایی آرام و متأمل هدایت می-کند. نور و بافت در این آثار نه مبین حرکت متظاهر بیرونی، بلکه دارای توانی است که از آن به عنوان تأمل باطنی یاد می‌شود.»

علاقه‌مندان دیدن این نمایشگاه می‌توانند تا 17 آبان به گالری ساربان مراجعه کنند.
 
گالری ایوان

"روز آبی" عنوان  نمایشگاهی است که از جمعه در گالری ایوان برگزار می شود.

فریدون امیدی نقاش این مجموعه است. وی درباره آثارش نوشته: روز آبی مفهومی است از نما و چشم اندازی مسخ شده، ثابت و یا متحرک که اجرای آن دچار سانحه، وقفه یا تغییر آنی شده‌اند و لحظه‌ای دیگر گویی از دید ما ناپدید یا دور خواهند شد.

اسکله‌ها، دکل‌ها، پل‌ها و راه‌هایی را می بینیم که با پرسپکتیو یک نقطه‌ای، مسیر دید بیننده را به مرکز یا دور دست هدایت می کنند. از لا‌به‌لای سفیدی یا سیاهی زمینه، تصویر‌هایی از لحظه‌های بی زمان (با حجم فشرده و غلظت و در هم تنیدگی رنگ‌ها و با گودی و برجستگی) لایه‌لایه از رنگ‌های خالص پدیدار می شوند.

حرکت سریع و فی‌البداهه کاردک نقاشی و هجوم خطوط مورب از گوشه‌ها به درون، سعی دارند به حس هیجان و درک آنی آن لحظه یا آن آن کمک کنند.

برای بازدید از این نمایشگاه می توانید تا 21 آبان به گالری ساربان مراجعه کنید.
 
گالری ترانه باران  
این گالری که مدتی است به صورت تخصصی به حوزه خط و گرایش های مختلف آن می پردازد، از این هفته میزبان نمایشگاهی از کریمی قوچانی می شود.

در این نمایشگاه که تا 16 آبان برقرار است آثاری در قالب خط نقاشی از هنرمند مذکور با عنوان "رقم فیض" به نمایش گذاشته می شود.
 
گالری سیحون

نمایشگاهی در قالب نقاشی-مجسمه از 7 تا 19 آبان در گالری سیحون برگزار می شود.

آذر شیخ بهاء الدین زاده هنرمند این مجموعه است که آثارش را با عنوان"هستی اینجا" به نمایش می گذارد.
 
نگارخانه نیوان
نمایشگاهی از پیشکسوتان هنر تجسمی در گالری نیوان برپا می شود.

در این مجموعه آثاری از هنرمندانی چون علی ترقی جاه، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، پرویز کلانتری، کامبیز درمبخش، آنه محمد تاتاری، فریده لاشایی، حسین محجوبی، صادق تبریزی و .... وجود دارد که باری بازدید از آن می توانید تا 14 آبان به این مجموعه مراجعه کنید.
 
گالری سایه
لیلا معظمی نمایشگاهی با عنوان"همه چیز هراسی" را گردآوری کرده و از جمعه در گالری سایه به نمایش می گذارد.

در این مجموعه حدود 11 هنرمند با آثارشان حضور دارند  که برای بازدید از آن ها تا 12 آبان فرصت دارید.
 
علاوه بر مجموعه های مزکور فرهنگسراها و مجموعه هایی چون گالری ماه، زرنا، شیرین، شکوه، ارسباران و ... نیز میزبان مجموعه ها،هنرمندان و هنردوستان جدیدی می شوند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار