آثار برگزیده کنگره «واژه‌های تشنه» با عنوان «نذر حلوای شیرین» منتشر می‌شود

دبیر کنگره «واژه‌های تشنه» از انتشار تمامی آثاری که در کنگره داستان‌ عاشورایی به دور نهایی راهیافته است در قالب مجموعه داستانی (نذرحلوای سرخ) خبرداد.

آثار برگزیده کنگره «واژه‌های تشنه» با عنوان «نذر حلوای شیرین» منتشر می‌شود
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین کنگره «واژه‌های تشنه» که به همت خانه مولانا و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با محوریت «داستان عاشورایی» برگزار شده بود، عصر روز گذشته در فرهنگستان اشراق استان قم به کار خود پایان داد.

احمد مدقق دبیر برگزاری کنگره با بیان اینکه سه دور پیشین را به «شعر عاشورایی» اختصاص دادیم، گفت: کنگره «واژه‌های تشنه» نخستین دوره با محتوای ادبیات داستانی بود که در این دوره برگزار شد.

وی اضافه کرد: مخاطبين این کنگره تمامی شهروندان افغانستان در سراسر جهان بودند و خوشبختانه با استقبال پر شوری از سوی مهاجرین افغانستانی در ایران نیز مواجه بودیم و همین استقبال بود که ما را مجاب به برگزاری یک اختتامیه مجزا در جمهوری اسلامی ایران کرد.

مدقق با بیان اینکه کنگره واژه‌های تشنه در این دوره یک بخش علمی را نیز شامل می‌شد، تصریح کرد: برهمین اساس نشست علمی (داستان عاشورایی بازآفرینی یا بازنویسی) با همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با حضور کارشناسان جناب آقای مجید قیصری، ابراهیم اکبری دیزگاه و مرتضی شاه ترابی در تهران برگزار شد.

دبیر کنگره با ابراز تشکر از تمامی داستان نویسان، داوران، بنیاد شعر و داستان ایرانیان و سازمان تبلیغات اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: دبیرخانه به تمامی آثاری که رسیده است ارج می‌نهد و ‌جهت ماندگار کردن این داستان‌ها، تمامی آثاری که به دور نهایی داوری راهیافته است را در قالب مجموعه داستانی تحت عنوان (نذرحلوای سرخ) منتشر می‌کند.

در ادامه این اختتامیه سید احمد بطحایی داستان‌نویس مطرح ایرانی با بیان این مطلب که از گذشته با داستان افغانستان آشنایی دارم گفت: به جرات می‌توانم بگویم که داستان سرزمین افغانستان چه در مضامین ملی و چه موضوعات آیینی به دلیل تاریخ غنی که این سرزمین دارد بسیار پربار است.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که تاريخ افغانستان پر است از روایت و ایده از داستان داستان نويسان افغانستانی چه در داخل کشور و چه مهاجرین خواست تا از حرکت باز نایستند و به روایت کردن ادامه بدهند.

در قسمت دیگری از این برنامه دکتر فریدالدین فرید داستان نویس و پژوهشگر به بیان چرایی ماندگاری واقعه عاشورا پرداخت و بیان داشت: عاشورا به این دلیل پس از گذشت هزار و چهارصد سال در دسترس ما است که به روایت در آمده است.

وی در ادامه افزود: اساسا زندگی ما با روایت معنا دارد و ما تنها قسمت‌هايی از زندگیمان را می‌توانیم به دیگران منتقل کنیم که به روایت درآمده باشد.

فرید عصر در ادامه باطرح این سوال که چرا از میان دیگر امامان معصوم، تنها زندگی امام حسین علیه السلام است که به این گونه در اذهان مردم زنده و پویا است توضیح داد: دو نکته در این اتفاق نقش دارد، یکی به روایت در آمدن واقعه عاشورا و دیگری چگونگی تاریخ نگاری این واقعه.

این داستان نويس و پژوهشگر داستانی افزود: اگر کار خود را جدی بگیریم و روایت گران خوبی باشیم می‌توانیم هویت ناب شیعی را به جهانيان معرفی کنیم و برای جوانان خودمان الگوهای اسلامی بسازیم.

از دیگر سخنرانان این اختتامیه جواد محقق از بنیاد شعر و داستان ایرانیان بود که آغاز با اشاره به این مطلب که تاریخ آشنایی ما با جریان ادبیات افغانستان درازایی به طول تاریخ انقلاب اسلامی دارد توضیح داد: بنده و دیگر دوستان مان ابتدا جریان ادبيات افغانستان را با شعر این کشور میشناختیم اما لطف دوستان داستان نويس افغانستانی جریان داستان افغانستان نیز در حال مطرح شدن است.

محقق در پایان با ابراز تشکر از تمامی دوستانی که در تلاش هستند تا ادبیاتی دین محور و باور محور را پایه ریزی کنند افزود بنیاد شعر و داستان ایرانیان آمادگی دارد تا ارتباطات بیشتر و نزدیکتری با جریان ادبیات افغانستانی داشته باشد.

در ادامه این جلسه سنکدر حسینی بامداد ریاست خانه مولانا به جایگاه آمد و در ابتدا با معرفی خانه ی مولانا و فعالیت های این تشکل ادبیاتی اذعان داشت: خانه ی مولانا با هدف حمایت از ادبیات متعهد و ارزشی تا کنون سه دوره از این کنگره را که اختصاص به شعر عاشورایی داشته است را در ولایت بلخ افغانستان برگزار کرده است.

وی در ادامه افزود: با در نظر داشت ظرفیت های بالای ادبیات داستانی در افغانستان بنده و دیگر دوستان خانه ی مولانا بر آن شدیم که این دور از کنگره واژه های تشنه را به ادبيات داستانی اختصاص بدهیم.

حسینی بامداد در پایان نیز از بنیاد شعر و داستان ایرانیان و سازمان تبلیغات اسلامی استان قم که در برپایی این کنگره مشارکت داشتند تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است این کنگره با منقبت خوانی استاد افشار و اهدای جوایز به برگزیده گان به کار خود پایان داد

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار