شیراز؛

کشف بقایای دهکده باستانی میرحسنی در فارس

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر لامرد از کشف بقایای دهکده باستانی میرحسنی در لامرد خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسعود تقی زاده مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر لامرد کشف بقایای دهکده باستانی میرحسنی در لامردگفت: تحقیقات باستان شناسی و کشف بقایای دهکده باستانی میرحسنی که در دهه 60به دلیل نبود اداره میراث فرهنگی در لامرد مورد تخریب قرار گرفته بود، توسط پژوهشگران اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لامرد انجام شد. 

وی اظهار کرد: این دهکده باستانی در تنگه ای مشرف بر روستای میر حسنی قرار دارد و قبل از تخریب آن شامل اتاقهایی در دل کوه بوده که با توجه به علائم و نشانه های موجود از لحاظ علمی سابقه سکونت انسان دراین محل به دوره ساسانی و یا ما قبل آن می رسد. 

مسعود تقی زاده افزود: این اثر شاخص در دهه شصت قبل از تخریب گسترده دارای بازدید کنندگانی بوده است اما در کمال ناباوری و سهل انگاری و بی توجهی محض به بهانه برداشت سنگ و گچ، قسمت اعظم آن تخریب شد، اما به لحاظ اهمیت و موقعیت و قدمت این اثر ارزشمند کار پژوهش و تحقیق به منظور تکمیل اطلاعات بقایای این دهکده باستانی انجام شد. 

مسئول اداره میراث فرهنگی لامرد اضافه کرد: در ادامه این تحقیقات پژوهشگران با صحنه درد آوری از تخریب های گسترده با انواع وسایل انفجاری و حفاری روبرو شدند که منجر به از بین رفتن بسیاری از علائم و نشانه های این اثر ارزشمند شده بود.  

تقی زاده ادامه داد: انجام تحقیقات و پژوهش به همت و علاقه کارشناسان حفاظت و مرمت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد و همچنین پژوهشگران افتخاری و اعضاء انجمن این اداره میر حسنی و شورای اسلامی این روستا باحداقل امکانات ودراقدامی خطرآفرین صورت گرفته است. 

وی از اهالی روستاو اعضای انجمن وشورای اسلامی محل خواست از برداشت هر گونه سنگ یا معدن گچ در این محدوده جلوگیری و مسئولین را در جریان بگذارند. 

تقی زاده خاطر نشان کرد: در صورت تامین اعتبار و در اختیار قرار دادن وسایل و امکانات لازم با توجه به در اختیار داشتن نیروهای متخصص و علاقمند می توانیم زوایای تاریک و مبهم تاریخ شهرستان را مستندنگاری و روشن کنیم. 

گفتنی است، روستای میرحسنی در11کیلومتری شمال شهر لامرد قرار دارد و اثرتاریخی ثبتی هفت برکه مربوط به دوره تاریخی در محدوده این روستا واقع است. 

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار