شاهرود؛

اتمام عملیات بادشکن منطقه رضا آباد

عملیات اجرایی بادشکن منطقه رضا آباد در بخش خارتوران بیارجمند با هدف مقابله با فرسایش بادی پایان یافت.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شاهرود؛ رئیس منابع طبیعی شاهرود ، گفت: عملیات بیابان زدایی و تثبیت شن های روان در منطقه رضا آباد خوارتوران به منظور حفاظت از روستای رضاآباد در مقابل هجوم ماسه های روان از سال۷۹ در قالب اجرای سه پروژه احداث بادشکن، عملیات نهالکاری و بذرپاشی به همراه قرق آغاز و امروز به پایان رسید.
حسین شوکتی نیا افزود: مجموع این فعالیت ها سبب شده است تا تپه های ماسه ای اطراف روستا تثبیت شده و ساکنان روستای رضاآباد به سرنوشت شوم روستاهای مجاور در زمینه هجوم بیابان ها دچار نشوند.
وی تصریح کرد: در روستای رضا آباد خارتوران همچنین ۱۰۰ کیلومتر بادشکن، ۵۰۰ هکتار عملیات نهالکاری و یکهزار هکتار عملیات بذرپاشی گیاهان مقاوم مانند طاق صورت  گرفته که امیدواریم این اقدامات بتواند راه رشد روز افزون بیابان ها را سد کند.
شوکتی نیا درپاسخ به این سوال که علت انتخاب رضا آباد درباره این اجرای این طرح چیست، بیان داشت: علت اصلی انتخاب منطقه خارتوران برای اجرای بیابان زدایی، وجود کانون بحرانی فرسایش بادی در منطقه و همچنین تخریب راه های مواصلاتی و مراتع در طی فرایند فرسایش بادی است.
وی افزود: براساس مطالعات اولیه تعیین مناطق کانون بحرانی جزو اولویت های اولیه در نیاز مدیریتی بمنظور اعمال سیاست مبارزه با بیابانزائی و در راستای کنترل فرسایش بادی بوده است.
رئیس منابع طبیعی شاهرود همچنین گفت: اهداف کلی اجرای عملیات تثبیت شن در منطقه، تثبیت تپه های ماسه ای، ایجاد اشتغال در منطقه، ایجاد انگیزه بمنظور ممانعت از مهاجرت اهالی به شهرها، حفظ خاک و آب منطقه است.
شوکتی نیا با اشاره به مزایای اجرای طرح های بیابنزایی در مقابله با مهاجرت به شهرها، گفت: باید شرایط زندگی در روستاها را تسهیل کرد تا شاهد وقوع مهاجرت به شهرها نباشیم.
انتهای پیام/ م

برچسب ها: اتمام ، عملیات ، بادشکن ، شاهرود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار