تعیین دولت اسپانیا پس از ده ماه کشمکش سیاسی

ماریانو راخوی پس از ده ماه فراز و نشیب سیاسی در اسپانیا، به نخست‌وزیری این کشور انتخاب شد.

تعیین دولت اسپانیا پس از ده ماه کشمکش سیاسی
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، اسپانیا پس از تجربه ده ماه هرج و مرج سیاسی، چندین توافق‌ ناموفق، دو انتخابات بی‌نتیجه و چندین فراز و نشیب سیاسی بی‌سابقه در چهل سال گذشته، دولت را تعیین کرد. انتظار می‌رود «ماریانو راخوی،» عضو حزب مردم اسپانیا، شنبه پس از دریافت دومین حکم تفویض در سمت نخست وزیر آغاز به کار کند. این اقدام پس از تصمیم حزب سوسیالیست اسپانیا برای خودداری از برگزاری یک انتخابات سوم، انجام شد.

با اینکه حزب مردم اسپانیا بیشترین کرسی‌ها را در دسامبر 2015 و ژوئن 2016 به خود اختصاص داد، نتوانست اکثریت را در هیچکدام از این دو به دست آورد. پیش از این حزب سوسیالیست از انجام هر کاری برای آسان کردن بازگشت راخوی به نخست‌وزیری امتناع کرد تا اینکه «پدرو سانچز،» رئیس این حزب از سمتش برکنار شد. سانچز با درخواست اعضای حزب سوسیالیست مبنی بر موافقت با بازگشت حزب مردم به دولت، مخالفت می‌کرد. 

نخستین اقدام راخوی پس از تفویض اختیارات، تأیید بودجه سال آینده خواهد بود. اقتصاد اسپانیا در سه ماه گذشته 0.7 درصد افزایش داشت؛ اما این کشور از طریق کاهش هزینه‌ها یا افزایش مالیات باید 5 میلیارد یورو به دست آورد تا کسری بودجه را جبران کند.

حزب سوسیالیست اعلام کرده هیچ اقدامی از جمله تأیید برنامه بودجه را برای تقویت ثبات دولت جدید انجام نمی‌دهد. هرج و مرج درونی این حزب باعث شده که حزب ضد ریاضتی «پُدمُس» شانس برتری یافتن به حزب سوسیالست را پیدا کند. رئیس حزب پُدمُس پنج‌شنبه خطاب به مجلس گفت حزبش «همراهی نمی‌کند» و پرسید حزب سوسیالیست چگونه میتواند به مخالفت ادامه دهد وقتی اجازه داده راخوی به ریاست برسد؟ وی خطاب به حزب سوسیالیست گفت: «ممکن است فهمیدن این برای شما سخت باشد، اما شما به حزب مردم از ما نزدیکتر هستید.»

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار