خط قرمز، ورود داوران فوتبال به حیطه پزشکی؛

وقتی داوران فوتبال "اسپایدر من" می شوند + فیلم و عکس

پدیده کمک به مصدومان در حضور پزشک مسابقه توسط داوران در فوتبال کشور از موضوعاتی است که در باب قانونی یا غیر قانونی بودن آن بحث فراوان است.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال وفوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ،در سال های اخیر، برخورد های فیزیکی بازیکنان در زمین فوتبال اتفاقات ناگواری را در اقصی نقاط دنیا  رقم زده ،پدیده ای که در لیگ های مختلف فوتبال کشورمان نیز رخ داده است ، در چند بازی نیز شاهد بیهوش شدن  یا غش کردن بازیکنان  در حین مسابقه بوده ایم، که با دخالت به موقع  داوران فوتبال و  ایفای نقش پزشک مسابقه بازیکن مصدوم را از مرگ حتمی نجات داده اند، امری که مورد تحسین همگان قرار گرفته و داور مسابقه به عنوان یک قهرمان ملی در جامعه معرفی شده است.

نجات جان بازیکنان توسط داوران کار بسیار خوبی و قابل ستایش است، اما با توجه به تخصصی بودن موضوع و دخالت داوران در کار پزشکان می تواند به معضلی بزرگ و غیر قابل جبران تبدیل شود، چرا که کوچکترین اشتباه در روند درمان مصدوم موجب مرگ یا نقض عضو بازیکن می شود، موضوعی که می تواند بار حقوقی سنگینی برای داوران مربوطه ایجاد کند.

در هفته های اخیر بحثی در میان جامعه پزشکی مطرح شده است که چرا داوران با توجه حضور پزشک مسابقه بازهم در کار آنها دخالت کرده و مسئولان فدارسیون نشین هم غافل از تبعات حقوقی و قانونی این حرکت غیر قانونی داوران در زمین مسابقه از آنها طی مراسمی رسمی و خاص  تمجید می کنند و موجب می شوند تا داوران بجای ایفای نقش واقعی خود در بازی برای دیده شدن بیشتر در کار پزشکان دخالت کنند.

فیلم و عکس الزامی است //////////وقتی داوران فوتبال

در همین خصوص نظر کارشناسان حقوقی، پزشکی و داوری درباره دخالت داوران در کار پزشکان و مشکلات احتمالی که گربانگیر داوران فوتبال می شود را بررسی کرده ایم:

آرش شکرریز کارشناس حقوقی درباره مشکلات حقوقی کمک داوران به مصدومان گفت: طبق قوانین حقوقی تنها اشخاصی که صلاحیت پزشکی دارند می توانند به مصدومان فوتبال کمک کنند، این قانون شامل حال داوران و سایر عوامل برگزاری مسابقه نیز می شود.

وی ادامه داد: طبق قوانین حقوقی در صورت بیشتر شدن مصدومیت و یا مرگ بازیکن، داوری که بدون داشتن تخصص لازم نقش پزشک مسابقه را ایفا کرده را در مراجع قضایی محاکمه و به جنایت شبه عمد محکوم می کنند، که جریمه آن طبق قوانین قضایی کشوری پرداخت دیه و زندان است.

کارشناس حقوقی افزود: داوران فوتبال باید توجه کنند که حتی زمانی که پزشک مسابقه حضور ندارد، اجازه دخالت در کار پزشکی ندارندو داور بازی باید طبق قوانین فدارسیون فوتبال اجازه شروع مسابقه بدون حضور پزشک را ندهد و از خود دربرابر حوادث احتمالی سلب مسئولیت کند، نه آنکه  نقش اسپایدر من و سوپرمن را بازی کنند.

زهره هراتیان رئیس ایفمارک از نیاز به آموزش پزشکی به داوران و استفاده از آنها در مواقع خاص گفت: نجات جان انسان در معرض خطر یک وظیفه انسانی و همگانی است که تنها به فوتبال و داوران ختم نمی شود، در نظر داریم با همکاری فدراسیون و کمیته داوران دوره های پزشکی برای داوران فوتبال برگزار کنیم تا در مواقع حساس بتوانند جان یک انسان نجات دهند.

فیلم و عکس الزامی است //////////وقتی داوران فوتبال

حیدر سلیمانی کارشناس داوری از دلایل دخالت داوران فوتبال در کار پزشکان گفت: احساسات انسانی باعث می شود که داوران برای نجات جان بازیکن مصدوم در کار پزشکان دخالت کنند و بیشتر برای کسب جایگاه و دیده شدن است .

داور بازنشسته فوتبال ادامه داد: داوران باید به این نکته توجه کنند که در صورت رخ دادن اتفاقات تلخ باید به مراجع قضایی پاشخگو باشند و مسئولان فدارسیون هم نمی توانند از آنها حمایت کنند .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
ی سوال شرمنده این بار حقوقی ۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ (والا صفراش از دستم در رفت اخه نمیدونم چندتا صفر میشه )احیانا تا حالا اعمال نشده .یاخدایی نکرده این بیکار ی ما جوان که چه عرض کنم پیر شدیم دیگه بار حقوقی چیزی نداره کسی نیست جواب منو بدهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لطفاااااا بچاپپپپپ این یکی رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
شما همونایی هستین که چند روز پیش مطلب گذاشتین که مردم در مواقع خطر به هم کمک نمی کنند و به جای اون با موبایلشون فیلم میگیرن
خوب خودتون باعث شدین اینقدر گفتین تخصص .حقوق و ....
مردم کمک نکنین ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
هرچه ميشه می گن بار حقوقی داره بار حقوقی داره اونقدر این جمله رو گفتن مردم می ترسن بهم کمک کنند
آخرین اخبار