١١ برنده نوبل مشاوران شبكه يوسرن ايران

رييس شبكه جهانی يوسرن گفت: ١٤نفر از دانشمندان يك درصد برتر دنيا و یک برنده نوبل به ايران می‌آيند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نيما رضایی رييس نخستین كنگره شبكه جهانی آموزش و پژوهش های علمی یوسرن در نشست خبري اين كنگره در دانشكاه علوم پزشكي تهران گفت: نخستین كنگره شبكه جهانی آموزش و پژوهش های علمی یوسرن از ١٨ لغايت ٢٠ آبان ميزبان ١٤ نفر از دانشمندان يك درصد برتر دنيا است.

رضايی ادامه داد: از جمع ١١ برنده نوبل كه با اين شبكه به عنوان مشاور همكاري مي كنند، برنده نوبل پزشكي سال ٢٠١٢ به عنوان نخستين سخنران در كنگره امسال حضور دارد.
 
وی با اشاره به اعضا، مشاوران اين شبكه جهاني و كنگره سال ٢٠١٦ گفت: تاكنون ١٨٠ نفر از دانشمندان يك درصد برتر دنيا از ٦٥كشور دنيا به شبكه يوسرن پيوسته اند که ٢٠ نفر از دانشمندان يك درصد برتر ايراني به عنوان هيئت رييسه دركنگره فعاليت مي كنند و سخنرانان دانشمندان ساير كشورها در كنگره هستند.

رییس شبکه یوسرن اظهار داشت: این کنگره از سال گذشته تا کنون 11 ساختمان و مرکز را در مناطق مختلف دنیا من جمله آلمان، فرانسه، تاجیکستان و آمریکا تاسیس کرده است. تا کنون 14 تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های سایر کشور ها از 5 قاره دنیا امضا کرده‌ایم. این شبکه می‌تواند به عنوان یک دانشگاه مجازی شکل بگیرد. به همین منظور اساس‌نامه‌ای تصویب شده که در اختتامیه به عنوان سندی تاریخی از آن رونمایی می‌شود. 

رضایی با اشاره به سال آغاز کنگره یوسرن  و دوره های بعدی آن گفت: ایران برای نخستین بار  بنیان‌گذار شبکه جهانی یوسرن در سال 2016 میزبان دانشمندان 1 درصد برتر دنیا و سایر محققان جوان عضو آن است. دانشگاه اوکراین در سال 2017، دانشگاه وین اتریش میزبان سال 2018 این شبکه جهانی هستند. 

وی یادآور شد: شبکه جهانی یوسرن با هدف علم بدون مرز در ایران پایه‌گذاری شده و مورد استقبال دانشمندان و محققان دنیا قرار گرفته است. مرز جغرافیایی، مرز بین علوم مختلف و مرز بین دانشمندان و محققان به کمک شبکه یوسرن از میان برداشته می‌شود تا به توسعه علم در جهان کمک شود. 

رضایی با اشاره به اینکه اختتامیه این همایش در روز 10 نوامبر روز جهانی علم برای صلح و توسعه در جهان برگزار می‌شود گفت: این کنگره با حمایت کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار می‌شود، این کمیسیون همه ساله برگزار کننده هفته ترویج علم در این تاریخ است  به همین دلیل ما این روز را به عنوان اختتامیه همایش یوسرن در نظر گرفتیم. 

رئیس شبکه جهانی یوسرن اظهار داشت: نخستین کنگره جهانی در ایران با حمایت معاونت تحقیقات و ریاست جمهوری معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، علوم پزشکی تهران، کمیسیون ملی یونسکو، سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان، دانشگاه‌های بین رتبه 1 تا 10 در دنیا، برگزار می شود. 

وی ادامه داد: در نخستین کنگره یوسرن علوم پزشکی، علوم ریاضی، فیزیک، شیمی، علوم پایه و علوم اجتماعی محورهای کنگره یوسرن هستند. ما در یوسرن تلاش کردیم از هر علمی یک نفر به عنوان نماینده آن عضو یوسرن باشد. از بین 21 حوزه علمی در دنیا 20 عضو مشخص شده و تنها یک نماینده باقی مانده است. 

رئیس کنگره جهانی یوسرن با اشاره به مراسم اختتامیه و جوایز اهدایی گفت:‌اختتامیه این کنگره در برج آزادی از ساعت 6 تا 9 شب برگزار می‌شود و به 5 نفر برتر همایش از علوم مختلف 10 هزار دلار جایزه اهدا می‌شود. 5 هزار دلار این جایزه نقدی و 5 هزار دلار آن شامل هزینه کاپ، مدال، هزینه‌های رفت و آمد و گردشگری در ایران است. 

یونسکو حامی شبکه یوسرن ایران
در ادامه شیدا مهنام نماینده کمیسیون ملی یونسکو اظهار داشت: ایران به عنوان یک عضو فعال 70 سال عضو یونسکو است. همه ساله 10 نوامبر به عنوان روز علم برای صلح و توسعه در جهان  اعلام  شده است. ما در یونسکو برنامه‌هایی را به عنوان هفته ترویج علم در نظر گرفته‌ایم به همین دلیل امسال تصمیم گرفتیم اختتامیه کنگره یوسرن را در این روز مورد حمایت قرار داده و از دانشمندان برتر دنیا استقبال کنیم. 

وی با اشاره به یکی از مفاد مهم شبکه یوسرن گفت: یوسرن نگاهی فراگیر، جامع و یکسان به همه علوم دارد که  نتیجه آن هم اندیشی دانشمندان علوم مختلف در کنار یکدیگر است. همه علوم امروزه به هم مرتبط هستند و بدون یک علم دیگری به تکامل نمی‌رسد. 

مهنام عنوان کرد:‌ایجاد فضای گفتمان بین همه دانشمندان بدون ملاحظات سیاسی و مذهبی به منظور تبادل علم نکته قابل توجه در شبکه یوسرن است که مطابق با شعار یونسکو بوده و به همین دلیل ما از آن حمایت می‌کنیم. 

وی ادامه داد:‌ یکی از اهداف کمیسیون ملی یونسکو بومی سازی تجارب و علم مطابق نیازهای کشور است . با حضور دانشمندان برتر دنیا در ایران  به تبادل علم به رشد اقتصاد و علم کشورمان کمک زیادی می‌شود.  

نماینده کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به توجه محققان جوان در شبکه یوسرن گفت: در این شبکه محققان جوان در کنار دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته و از علم و توانایی‌های آنها استفاده زیادی می‌برند. یونسکو کنفرانس دو سالانه‌ای را با عنوان جوانان سازنده حال و آینده جهان برگزار می‌کند. این شبکه نیز در راستای این هدف یونسکو قدم‌های خوبی بر می‌داشته به همین دلیل حامی آن هستیم. 

مهنام اظهار داشت: پس از پایان این کنگره در ایران در نظر داریم یک نمونه کنگره یوسرن را در یک نیم‌روز در صحن اصلی یونسکو از طرف ایران برگزار کنیم که این اتفاق نشان دهنده جایگاه برتر کشور ایران در  دنیا است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار