سونامی سرطان در ایران حقیقت ندارد / غربالگری سپری در مقابل سرطان

یک فوق تخصص خون و سرطان بیان کرد: غربالگری یکی از راه هایی که موجب تشخیص زودرس سرطان شده و درمان در مراحل اولیه موثرتر است.

فریبرز مکاریان فوق تخصص خون و سرطان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره سونامی سرطان در ایران تصریح کرد: هر چند امروزه تعداد بیماران سرطانی زیاد شده اما این حاکی از سونامی سرطان نیست چراکه یکی از دلایل افزایش چشمگیر آن ثبت بیماران است که در گذشته انجام نمی شد. 

وی جمعیت سنی مبتلا به سرطان را در کشور ما نسبت به سایر کشورها پایین تر خواند و گفت: علل تغذیه ای، آب و هوا، علل بهداشتی و کم تحرکی هم از عواملی هستند که شیوع سرطان را در کشور ما گسترش داده اند. 

این فوق تخصص خون و سرطان، با بیان اینکه بروز و یا درمان سرطان به صورت ناگهانی اتفاق نمی افتد، اظهار داشت: در حال حاضر از تعداد دقیق بیماران این حوزه اطلاعاتی در دسترس نیست چراکه هنوز در بسیار شهرستان ها و روستاها سیستم ثبت فعال نیست. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: با توجه به کنترل بیماری های عفونی و بهبودی وضعیت بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ به سمت بیماری سرطان در حرکت است اما در حال حاضر سرطان ها پس از بیماری های قلبی و تصادفات رتبه دوم را در گرفتن جان مردم دارند. 

مکاریان درارتباط با آمار بیماران مبتلا به سرطان سینه اضافه کرد: بر اساس آمار بین المللی از هر 8 خانم یک نفر مبتلا به سرطان سینه می شود در حالیکه بر طبق آمار ما در ایران این عدد ابتلای یک نفر از بین 20 تا 25 است که آمار دقیقی نیست، چراکه بسیاری از آنها در سیستم ثبت نشده اند. 

وی با تاکید بر غربالگری مرتب همه افراد به ویژه افراد در معرض خطر برای کاهش خطرات ناشی از سرطان، یادآور شد: غربالگری یکی از راه هایی است که موجب تشخیص آن در مراحل اولیه شده و در نتیجه حدود بیش از 50 درصد درمان ها موثر واقع می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار