اصفهان؛

باز زنده‌سازی حجرات طبقه‌ فوقانی نقش‌جهان

همایش "باز زنده سازی حُجَرات طبقه فوقانی میدان نقش جهان اصفهان" از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،همایش "باززنده سازی حُجَرات طبقه فوقانی میدان نقش جهان اصفهان" روز سه شنبه 25 آبان ماه با حضور دکتر "رضا ابوئی" دانشیار دانشگاه اصفهان در سالن کتابخانه مرکزی برگزار می شود.

در اواخر دهه‌ هفتاد مسئولان امر با تلاش مرحوم دکتر شیرازی کار باززنده سازی حجرات طبقه‌ی فوقانی اطراف میدان نقش جهان، را مد نظر قرار دادند که نتیجه‌آن امروز در میدان مشاهده می‌شود.

این عملیات تحت نظارت نگارنده از گوشه‌ جنوب شرقی میدان شروع شد و با همه‌ مشکلات به اطراف میدان گسترش یافت. طرح اکوموزیوم میدان نقش جهان از نتایج این عملیات مرمتی و بازسازی بود که در حال حاضر می‌تواند مورد نظر جدی مسئولان شهری قرار بگیرد.

آنچه امروز می توان از معماری قدیم درس گرفت این است که در یک طرح جامع موفق که احتمالاً بهترین طرح جامع و کامل شهرى در خصوص مسائل شهرسازى در جهان قدیم محسوب مى‏شود، معماران و طراحان شهری به گونه‏اى اندیشیده و عمل نموده‏اند تا کمترین خدشه و آسیب به سیماى بافت کهن شهرى خود پدید نیاورند.

گفتنی است، دکتر رضا ابوئی تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه داده و در سال 1385 از دانشگاه شفیلد انگلستان به عنوان اولین دکترای مرمت کشور فارغ‌التحصیل گشت. وی از سال 1376 در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی متعددی نظیر دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه یزد، دانشگاه شهید بهشتی و نیز برخی از واحدهای دانشگاه‌ آزاد و علمی کاربردی در کشور به تدریس دروس مختلفی در زمینه‌های تاریخ و مبانی نظری مرمت، مطالعه و شناخت بناها و بافت‌های تاریخی و نیز طرح مرمت معماری و شهری مشغول بوده و از سال 1394 به عنوان دانشیار در دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان مشغول انجام وظیفه است.


انتهای پیام/س

برچسب ها: همایش ، نقش جهان ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار