اصفهان؛

کم اقبالی کتابخانه ها در اصفهان

تنها ۴ درصد از جمعیت استان اصفهان عضو کتابخانه‌ها هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: در حالی که طبق استانداردهای کتابخوانی باید ۳۵ درصد از جمعیت هر منطقه عضو کتابخانه‌های عمومی باشند، سرانه استان ازاین نظر تنها ۴ درصد است.

امیر هلاکویی با اشاره به وجود ۱۷۵ کتابخانه نهادی در استان و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار جلد کتاب در این کتابخانه‌ها، اظهار کرد: ۲۰۰ هزار نفر عضو از امکانات کتابخانه‌ای استان استفاده می‌کنند و سرانه فضای مفید کتابخانه‌ای در استان اصفهان ۱۲۹ هزار مترمربع می‌باشد، این در حالی است که تا رسیدن به استانداردهای تعریف شده در اسناد بالا دستی در حوزه کتاب و کتابخوانی، فاصله زیادی وجود دارد.

وی افزود: یکی از علل عدم گرایش مردم به کتابخوانی و خرید کتاب، معضلات اقتصادی و مسائل معیشتی است و اگر بخواهیم شاخصه‌های آماری در این زمینه افزایش یابد، باید در جهت حل مشکلات اقتصادی جامعه تلاش کنیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: با وجود وضعیت نامناسب و آمار ناخوشایند سرانه مطالعه در کشور، استان اصفهان از نظر استانداردهای کتابخوانی و مطالعه در کشور همواره در رده‌های اول و دوم قرار دارد.

هلاکویی غلبه فرهنگ دیداری و شنیداری در اخلاق عمومی جامعه را از جمله دیگر علل عدم گرایش ایرانیان به مطالعه برشمرد و تصریح کرد: تنبلی حاکم بر روحیات برخی از مردم ما باعث شده تا مشاهده مطالب منتشر شده در فضاهای مجازی را بر مطالعه کتاب ترجیح دهیم.

وی با اشاره به جایگاه برتر شهرستان شهرضا در حوزه استانداردهای کتابخوانی، اظهار کرد: بر اساس این استانداردها باید به ازای هر نفر ۴ جلد کتاب درکتابخانه‌های عمومی وجود داشته باشد، این در حالی است که این تعداد در استان اصفهان شش دهم جلد و در شهرضا هشت دهم جلد است.

هلاکویی سند چشم انداز ۱۴۰۴ و سند مطالعه مفید مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را از جمله اسناد بالادستی در حوزه مطالعه کتاب برشمرد و افزود: در استان اصفهان به ازای هر ۱۰۰ نفر۵/۲ مترمربع فضای مفید کتابخانه‌ای وجود دارد، این در حالی است که طبق این اسناد باید به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر فضای مفید کتابخانه‌ای در اختیار باشد.


انتهای پیام/س

برچسب ها: کتابخانه ، عضو ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.