مشهد؛

حفاظت اضطراری عمارت تاریخی وکیلی به اتمام رسید

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل آباد از اتمام عملیات حفاظت اضطراری عمارت تاریخی حاج ملا حسن وکیلی درروستای هفت خانه خلیل آبادخبرداد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید رضا محمودی قوژدی با اشاره به اتمام کار حفاظت اضطراری عمارت وکیلی افزود: هدف از این عملیات حفاظت اضطراری، حفظ وضع موجود اثر به منظور مطالعه اجمالی و بررسی اسناد، آسیب‌شناسی اولیه، مهار آسیب‌های اصلی و رفع فوری خطر تا اول فصل بارندگی است.

وی گفت: اقداماتی نظیر دوخت و دوز ترک طاق ها، پر نمودن حفره های ایجاد شده حاصل از نفوذ نزولات جوی ، شیب بندی بام ، اصلاح ناودان ها، مرمت موضعی جرزهای زیر ناودان ها که بر اثر آب شستگی دچار آسیب شده بودند ، سبک سازی بام و در نهایت اجرای اندود خارجی کاه گل جهت محافظت و هدایت آبهای سطحی انجام گردید.

حمید رضا محمودی قوژدی افزود : عمارت تاریخی حاج ملا حسن وکیلی روستای هفت خانه در طی سالیان متمادی در معرض عوامل مخل خارجی اقلیمی قرار گرفته که همین امر باعث بروز آسیب های ساختاری بر پیکره آن شده بود.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر به علت نفوذ رطوبت به بطن بنا، ساختار بام بنا دچارضعف سازه ای و در نهایت قسمتی از آن ریزش کرده بودبه همین منظور جهت جلوگیری از تخریب بیشتر و حفظ یکپارچگی و تداوم عمر اثر اقدم به حفاظت اضطراری عمارت با همکاری و مشارکت شورا ، دهیاری و خیرین روستا گردید .

محمودی گفت : این بنا نمونه ای از معماری اواخر دوره قاجار و اوایل دوره اولیه دوره پهلوی در منطقه ترشیز بزرگ می باشد، که می توان از آن به عنوان معماری دوره گذار نام برد، اکثر بناهای فاخر منطقه سبک معماری مشابهی بهم دارند که می توان از نمونه های احیا شده به خانه علمی بردسکن اشاره کرد.

شایان ذکر است روستای هفتخانه در 7 کیلومتری جنوب شهر خلیل آباد واقع گردیده است .

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.