ما اکنون در زمینه ساخت و طراحی پیشرانه های توربو جت پیشرو و پیشگام هستیم.

خودکفایی ایران در زمینه ساخت توربین های داخلیبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛پنجمین همایش ملی توربین گاز که صبح امروز در دانشکه مکانیک دانشگاه علم و صنعت برگزار شد؛ محمدی معاون پژوهشی دانشگاه بیان کرد: مبحث فناوری های نو در دانشگاه ها مستلزم انتقال و بومی سازی است که یکی از این فناوری ها توربین گاز است.

وی اظهار داشت: برگزاری این همایش ها سبب برقراری ارتباط بیش تر و گسترده تر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی با شرکت های صاحب نظر در دنیا می شود.

در ادامه این مراسم رضا تقوی دبیر این همایش عنوان کرد: از محورهای این همایش می توان به تحلیل عملکرد و صنعت های طراحی، فضای احتراق و انتقال حرارت، سیستم ها و کنترل، سازه‌ها و استحکام، ساخت و تولید و مواد پیشرفته در تعمیر و نگهداری اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه حدود 70 مقاله به دبیرخانه این دانشگاه ارسال شده؛ افزود: از این تعداد 64 مقاله به صورت ارائه شفاهی مورد پذیرش قرار گرفتند.

دبیر این همایش یاد آور شد: حدود 78 درصد از این مقالات توسط دانشکده های مهندسی از دانشگاه های مختلف کشور ارائه شده اند که از این میان 30 درصد در زمینه کمپرسور و توربین، 18 در زمینه درصد کنترل و عملکرد، 26 درصد در زمینه محفظه احتراق و انتقال حرارت و 9 درصد در زمینه ارتعاشات و استحکام هستند.

در ادامه این مراسم منتظری رئیس پژوهشکده توربین گاز بیان کرد: ما تا کنون سه دهه افتخار آمیز را سپری کرده ایم که دهه اول  در مورد تمرکز بر تعمیر و نگهداری و ساخت قطعات، دهه دوم در زمینه ایجاد صنعت طراحی های موتور های صنعتی،شکل گیری دفتر طراحی موتورهای توربینی و صنایع بزرگ توربین های صنعتی در حوزه های نفت، گاز و نیرو  است.

وی در مورد دهه دوم اظهار داشت: در این دهه اولین موتور مینی جت بومی در کشور به نام توربو 4 توسط شرکت توگا ساخته شد.

رئیس پژوهشکده توربین گاز افزود: در سال های گذشته حدود 720 مقاله در زمینه توربین در کشور منتشر شده است.

منتظری عنوان کرد: ما در در دهه چهارم وارد فاز جدیدی شده ایم که شامل توسعه صنعتی حضور در بازارهای جهانی است.

وی از دیگر اهداف این همایش ها را شبکه سازی بین کارگاه های ساخت و شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برشمرد و یادآور شد: شبکه سازی سبب می شود که از توانمندی های یکدیگر مطلع شویم.

در ادامه این مراسم کریمیان معاون سازمان صنایع هوایی تصریح کرد: ابلاغ طراحی و تولید نخستین پیشرانه توربو جت ملی هوایی(اوج) در سال 1390 به سازمان صنایع هوایی صورت گرفته است.
 وی بیان کرد:  خوشبختانه ایران در زمینه ساخت و طراحی پیشرانه های توربو جت در دامنه 3 هزار تا 5 هزار پوند رتبه 8 را در بین سایر کشورها کسب کرده است.

معاون سازمان صنایع هوایی افزود: برای تولید انبوه این توربین ها نیازمند تغییر رویکرد مدیریتی و سازمانی، استفادهاز مشارکت های خارجی و شکل دهی مشارکت های متناسب هستیم.

گفتنی است در این مراسم از همکاران برجسته در حوزه ساخت توربین های گازی تجلیل و قدر دانی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار