نشست سران کشورهای همجوار لیبی و کمیته ویژه اتحادیه آفریقا

کشورهای همسایه لیبی و کمیته ویژه اتحادیه آفریقا نشستی را با هدف بررسی مسائل این کشور برگزار کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، نشست سران کشورهای همجوار لیبی و کمیته  ویژه اتحادیه آفریقا برای پیگیری تحولات لیبی در مقر این اتحادیه درآدیس آبابا پایتخت اتیوپی آغاز شد.

در این نشست یک روزه اعضای کمیته ویژه اتحادیه آفریقا درباره لیبی شامل اتیوپی ، موریتانی ، نیجریه ، آفریقای جنوبی ، اوگاندا و  کشورهای همسایه لیبی شامل سودان ، چاد ، نیجر، الجزایر ، تونس ، مصر و نماینده لیبی حضور دارند.

 این نشست با سخنرانی ادریس دبی رئیس جمهور چاد  و رئیس اتحادیه آفریقا آغاز و پس از آن ،‌ نشست  با حضور دلامینی زوما رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا و مشارکت روسای جمهور سودان ، آفریقای جنوبی ، کنگو ، اوگاندا ، نیجریه و چاد ، نخست وزیر اتیوپی ، وزیران امور خارجه مصر ، موریتانی ، وزیر امور اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب الجزایر و موسی الکانی نائب رئیس شورای ریاستی دولت وحدت ملی لیبی پشت درهای بسته پیگیری شد.

ادریس دبی در آغاز این نشست گفت :«  آفریقا  تحت تاثیر تحولات اوضاع در لیبی قرار گرفته است و انتظار ما این است اتحادیه آفریقا با همکاری کشوهای همسایه لیبی ، سازمان ملل و اتحادیه  عرب ابتکار صلحی را برای حل بحران این کشور  ارایه کند».

دبی افزود نبود توافق و همدلی بین طرف های درگیر ، اختلاف ها ، دودستگی و تضاد منافع بین احزاب و گروههای سیاسی اوضاع لیبی را بسیار پیچیده کرده است.

 وی تاکیدکرد این اختلاف ها  در کنار حضور  شبه نظامیان مسلح ، عناصر تروریستی داعش ، و مهاجرت غیر قانونی سبب شده است تا  دولت وحدت ملی تاکنون نتواند رای اعتماد از پارلمان بگیرد.

ادریس دبی گفت ابتکار صلح اتحادیه آفریقا بر مشارکت فراگیر همه احزاب و طیف های سیاسی  و ایجاد انگیزه جدید برای گفتگوها تاکید دارد.

دبی در ادامه از همه احزاب و گروههای سیاسی در لیبی خواست از دخالت های خارجی در این کشور جلوگیری و به مسئولیت و وظایف خود برای  تشکیل دولت وحدت ملی عمل کنند به ویژه اینکه اتحادیه آفریقا در تلاش است همه طرف های سیاسی را  متقاعد کند در روند سیاسی جدید این کشور  مشارکت داشته باشند.

 از طرف دیگر دلامینی زوما رئیس کمیسیون اتحادیه آفریفا نیز از جامعه بین المللی خواست اقدام فوری برای حل بحران لیبی ، پایان اختلاف ها و جنگ داخلی این کشور انجام دهد.

زوما تاکید کرد :«اوضاع انسانی در لیبی ایجاب می کند با  اتحاد و همبستگی خود  تلاش های بیشتری برای حل بحران این کشور انجام دهیم چرا که نزدیک به دو میلیون  نفر در لیبی بر اثر گرسنگی در معرض مرگ هستند ».

دلامینی زوما بر حمایت کامل اتحادیه آفریقا از دولت وحدت ملی لیبی به ریاست فایز السراج و لزوم برقراری آشتی  و وفاق ملی دراین کشور تاکید کرد .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار