مشهد؛

تولید داروی کروسینا، نخستین داروی بومی خراسان

عضو هئیت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: داروی کروسینا با ماده اولیه زعفران تولید و در بازار عرضه شد.

تولید داروی کروسینا، نخستین داروی بومی خراسانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید احمد مهاجری گفت: از آنجا محصول زعفران خاص و بومی خراسان است و یک محصول استراتژیک در کشور محسوب می شود، توسعه و بهره برداری قرص کروسینا موجب ایجاد شغل و افزایش ارزش افزوده می شود.

وی افزود: داروی کروسینا حاصل تخلیص و جداسازی ماده کروسین از زعفران است که در سال 1387 ثبت اختراع شد.

عضو هئیت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه به همت دکتر سجادی ماده کروسین برای کاربرد در زمینه داروسازی معرفی شد، گفت: پروانه تولید داروی کروسینا در بهمن سال 1394 صادر شد و سپس کارآزمایی بالینی برای این دارو انجام شد.

مهاجری با بیان اینکه هم اکنون داروی کروسینا به عنوان مکمل در بازار عرضه می شود، در مورد مزایای این دارو افزود: ضد افسردگی، ضد آلزایمر، ضد التهاب و بهبود درد های زانو از فوائد مصرف این دارو است.

وی افزایش روشنایی و تیزبینی چشم به ویژه در بیماران دیابتی را از دیگر فواید داروی کروسینا دانست و گفت: مصرف این دارو موجب کاهش التهاب شبکیه چشم و همچنین کاهش قند خون در بیماران دیابتی می شود.

عضو هئیت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بررسی مشکلات شبکیه چشم و تاثیر داروی کروسینا را دو فوق تخصص چشم به نام های دکتر حسنی و دکتر زارعی انجام داده اند.

مهاجری همچنین به خاصیت ضدسرطان بودن داروی کروسینا اشاره کرد و گفت: از آنجا داروی کروسینا کاملا طبیعی است مصرف آن همراه با داروهای شیمیایی موجب نابودی سلول های سرطانی می شود.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات در زمینه داروی کروسین و ماده اولیه زعفران در دنیا نادر محسوب می شود از محققان و پزشکان خواست تا پژوهش های خود را به سمت مباحث کاربرد یسوق دهند.

عضو هئیت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: قرص کروسینای تولید در مرکز خراسان دارای 15 میلی گرم ماده کروسین است که 9 برابر محتوای قرص مشابه تولید شده در جهان محتوای بیشتر دارد .

مهاجری با اشاره به اینکه ماده کروسین گرفته شده از زعفران فراوری شده است، گفت:تحقیقات علمی ایمنی و بی خطر بودن داروی کروسینا را اثبات کرده است.

وی تصریح کرد: مصرف داروی کروسینا برای زنان باردار از آنجا که موجب کاهش پلاکت می شود و احتمال سقط جنین وجود دارد توصیه نمی شود .

عضو هئیت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد مصرف داروی کروسینا در بیماران قلبی ادامه داد: میزان دز داروی والفارین در افراد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی باید تغییر کند.

انتهای پیام//آ.ج

برچسب ها: دارو ، کروسینا ، بومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دکتر سید احمد مهاجری
۲۲:۵۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
ممنون