کدخدایی در نشست خبری:

حاضریم تمام مذاکرات مربوط به بررسی صلاحیت آقای هاشمی را منتشر کنیم/ فتنه در بررسی صلاحیت‌‎ها ملاک است

سخنگوی شورای نگهبان از آمادگی این شورا برای انتشار تمام مذاکرات مربوط به بررسی صلاحیت هاشمی رفسنجانی خبر داد.

استفساریه مجلس در مورد محدود کردن نظارت شورا مورد ایراد قرار گرفت/انتخابات آمریکا تأثیری بر سیاست‌های ایران نداردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در نشست خبری خود در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در ابتدا از خبرنگاران به دلیل فعالیتشان در طول یک سال و همچنین از مسئولان وزارت ارشاد به دلیل فراهم آوردن زمینه این نمایشگاه تشکر و قدردانی کرد.

وی با اشاره به مصوبات شورای نگهبان اظهار داشت: طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس که بعد از بررسی در شورای نگهبان برای رفع ایرادات به مجلس اعاده شده بود بعد از تصویب بار دیگر مورد ایراد فقهای شورای نگهبان قرار گرفت.

کدخدایی ادامه داد: علیرغم رفع ایرادات توسط مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان همچنان باقی است، زیرا محدود کردن حق اظهارنظر شورا با فرض حصول مدارک مغایر اصل 99 است لذا باید این ایرادات توسط مجلس شورای اسلامی رفع شود.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه نمایندگان با رفع ابهام قبلی این استفساریه یک ابهام دیگر به وجود آورده‌اند بیان داشت: بعد از اصلاح این استفساریه دارای دو تاریخ شد یکی تاریخ ذکر شده که در مورد بعد از بررسی صلاحیت‌هاست و تاریخ دوم مربوط به بعد از اعلام صحت انتخابات است که فقهای شورای نگهبان آن را واجد ابهام دانستند و به مجلس اعاده کردند. 

وی همچنین با اشاره به دو مصوبه دیگر گفت: لایحه تأسیس مراکز آموزشی و پرورشی که در دو نوبت در شورا مورد بررسی قرار گرفته بود این بار نیز علیرغم رفع ایرادات توسط مجلس شورای اسلامی کماکان در دو بند ایراد فقهای شورا باقی ماند لذا برای رفع ایراد به مجلس اعاده شد.

کدخدایی ادامه داد: در مورد لایحه تصویب احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه پست هم اگرچه ایرادات شرعی نداشت اما به دلیل استفاده از واژگان غیرفارسی به صورت مکرر ایراد اصل 15 قانون اساسی گرفته شد لذا همراه با چند تذکر به مجلس ارائه شد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: 5 نامه‌ای هم که از سوی دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان فرستاده شده بود در جلسه فقها بررسی و عدم مغایرت آنها با شرع به دیوان محاسبات ارسال شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه قرار است دولت لایحه‌ای را پیرامون سیاست‌های کلی جامع انتخابات تدوین کند آیا تاکنون از شما اظهارنظری در این مورد خواسته شده گفت: در بحث سیاست‌های کلی انتخابات دولت و مجلس براساس وظایف قانونی لایحه و طرح را در مجلس بررسی می‌کنند.

کدخدایی تصریح کرد: براساس گزارشی این لایحه در وزارت کشور و هیئت وزیران در دست بررسی است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تنها جز 5 بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی مقام  معظم رهبری ارائه شده وظیفه‌ای را برعهده شورای نگهبان قرار داده که براساس آن ما از صاحب نظران و اندیشمندان خواسته‌ایم برای تعیین مدیر، مدبر و رجل سیاسی نظرات و پژوهش‌های خود را به شورای نگهبان ارائه کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه اگر نمایندگان بعد از ایراد شورای نگهبان بر یک مصوبه همچنان برآن تأکید کنند و خواهان ارائه آن به مجمع تشخیص مصلحت باشند شما چه نظری دارید گفت: طبیعتا هر مسیری که براساس قانون باشد مورد تأیید ما است اما با توجه به ابهاماتی که شورای نگهبان از لحاظ قانونی بر یک مصوبه می‌گیرد نمی‌توان آن را در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد.

کدخدایی در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران سیاست‌ها براساس قانون اساسی، سیاست‌های کلی و بیانات مقام معظم رهبری هدایت می‌شود لذا تغییرات در کشورهای دیگر مسئله‌ای را برای ما به وجود نخواهد آورد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا وزارت کشور پاسخ نامه شورای نگهبان را در مورد انتخابات الکترونیکی داده‌اند اظهار داشت: شورای نگهبان جلسات کارشناسی را تاکنون داشته‌اند اما پاسخ رسمی از سوی وزارت کشور تاکنون به نامه ما داده نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ‌آیا فتنه و انحراف هنوز هم برای شورای نگهبان هنوز هم خطر قرمز محسوب می‌شود اظهار داشت: این مسئله‌ای است که به راحتی فراموش نمی‌شود و طبیعتا این شورا این موضوع یک معیار مدنظر قرار خواهد داد.

کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان تاکنون تحت فشار تصمیم نگرفته و از این به بعد هم اینطور خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در واکنش به سوالی مبنی بر این محدوده نظارت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های نمایندگان به چه میزان است گفت: پیش از این آیت‌اله جنتی دبیر شواری نگهبان اظهار داشت که نظارت مستمر لازم است که این موضوع در بند 13 سیاست‌های کلی انتخابات هم ذکر شده است.

وی ادامه داد: اما بر اساس رویه گذشته نظارت شورای نگهبان تا قبل از ارائه اعتبار که به نمایندگان بوده است و همچنان این حق را برای شورای نگهبان قائل می‌دانیم.

کدخدایی با اشاره به بررسی و تدوین رجل سیاسی نیز بیان داشت شورای نگهبان پیش از این تفسیر در مورد رجل سیاسی نداشته اما بر اساس جز 5 بند 10 سیاست کلی انتخابات این تکلیف بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بر این اساس شورای نگهبان فراخوان داده تا اندیشمندان پژوهش‌ها و نظرات خود را به روابط عمومی شورا ارائه کنند تا بعد از بررسی و جمع‌بندی مورد ارزیابی جلسات قرار بگیرد.

وی همچنین اظهار داشت: همچنین نمی‌توانم بگویم تدوین شاخص‌های رجل سیاسی به انتخابات آینده می‌رسد زیرا اول باید در شورای نگهبان به جمع‌بندی برسیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا شورای نگهبان می‌تواند فیلم جلسه‌ای را که ادعا می‌شود وزیر اطلاعات احمدی‌نژاد برای رد صلاحیت آیت‌اله هاشمی حضور داشته را منتشر کند گفت: ما حاضریم تمام مذاکرات را منتشر کنیم نه تنها فقط همان جلسه را به شرط آنکه به حرمت کسی بر نخورد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مصوبه مجلس در مورد ایثارگران که در لایحه احکام برنامه ششم هم ذکر شده هم گفت: این مصوبه همچنان به دلیل وجود بار مالی و اصل 75 دارای ایراد است که باید رفع شود لذا مجلس شورای اسلامی نمی‌‍تواند به مجلس تشخیص مصلحت نظام ارسال کند.

وی با بیان اینکه نظارت بر روی نهاد‌ها در هر جایی که در یک مسیر قانونی قرار می‌گیرند وجود دارد بیان داشت این امر در مورد شورای نگهبان نیز صادق است اما در چارچوب سه قوه مکانیزم‌های نظارت باید تعریف شود و ما نیز هر چه قانون بگوید تابعیم.

کدخدایی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان نمی‌خواهد بر روی انتخابات شوراهای شهر و روستا نظارت داشته باشد، خاطر نشان کرد: از لحاظ قاونی و اصل 99 قانون اساسی و تفسیر آن نظارت بر شوراها بر عهده شورای نگهبان نیست لذا در قانون جدید انتخابات این موضوع حتما قید خواهد شد.

انتهای پیام /

برچسب ها: مجلس ، کدخدایی ، استفساریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
ملاک هر کس حال فعلی اوست
-
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
اسلام وقانون ملاک است هیچ کس فراتر از قانون نیست وانقلاب برا این امده که زمینه ساز ظهور بشه نه اینکه ..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۵
احسنت
Australia
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۵
درود بر هاشمی رفسنجانی.اگر دست اقای هاشمی باز بود بزرگترین سیاسمتدارن دنیا پیش او زانو میزدند.
Pakistan
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۵
سلام:این نظام اسلامی است که اقای هاشمی را به این پایه رسانده که الان وزنه ای در نظام جمهوری اسلام محسوب میشودایشان باید بیشتر قدر خود را بداند واز اسلام ناب محمد دفاع کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۵
اقای هاشمی خیلی مظلوم واقع شد.به گردن نظام حق زیادی داره.
Iran (Islamic Republic of)
مظلوم
۰۸:۳۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
مظلوم پدران ومادرانی بودند که درزیرچرخ توسعه سازندگی له شدند وازدست رفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۵
باسلام فتنگران بایدتاآخرامر ردسلاهیدبشن
آخرین اخبار