دیلی سیگنال: ترامپ می‌تواند توافق هسته‌ای را به طور کامل لغو کند

وبسایت دیلی سیگنال در مطلبی مدعی توانایی رییس جمهور جدید آمریکا در لغو توافق هسته‌ای ایران شد.

دیلی سیگنال: ترامپ می‌تواند توافق هسته‌ای را به طور کامل لغو کندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت دیلی سیگنال در مطلبی نوشت: انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا ناراحتی برخی از رهبران کشورهای جهان را در پی داشت. 

در این گزارش آمده است: روز چهارشنبه حسن روحانی، رییس جمهور ایران اعلام کرد ترامپ علی‌رغم تهدید در تبلیغات انتخاباتی‌اش مبنی بر لغو توافق هسته‌ای که میان دولت اوباما و تهران امضا شد، توانایی این کار را ندارد. با این حال، امکان این کار وجود دارد. باراک اوباما، رییس جمهور فعلی آمریکا تعمداً ساختار توافق هسته‌ای را به منظور سهولت در تصویب آن در کنگره و جلوگیری از مخالفت‌ نمایندگان به شکل "توافقنامه‌ای اجرایی" درآورده بود. از این رو، ترامپ می‌تواند پس از مراسم تحلیف، توافقنامه اجرایی را لغو کند. 

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید: دونالد ترامپ توافق هسته‌ای را "فاجعه‌بار" دانسته و "اولویت نخست" خود را نابودی آن اعلام کرده بود. رییس جمهور ایران در جلسه هیئت دولت گفته بود: برجام توافقی میان یک کشور یا دولت نیست؛ بلکه به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است و احتمال آن وجود ندارد که از سوی یک کشور تغییر یابد. 

از سوی دیگر، محمد جواد ظریف – وزیر امور خارجه ایران – نیز با تاکید بر ضرورت پذیرش توافق هسته‌ای از سوی ترامپ گفت: هر فردی که در آمریکا به ریاست جمهوری برسد باید حقایق جهان را بپذیرد. مهمترین نکته این است که رییس جمهور بعدی آمریکا باید توافق هسته‌ای را بپذیرد و مفاد آن را اجرا کند. 

نگارنده در ادعاهایی مضحک می‌نویسد: تهران پیشتر کوشیده است به صورت مخفیانه برخی از تجهیزات با کاربرد دو منظوره هسته‌ای را از کشور آلمان خریداری کند. دولت جدید آمریکا می‌تواند از این موضوع یا دیگر موارد نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران به عنوان بهانه‌ای برای کنار کشیدن از توافق استفاده کند. 

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ وعده داده است آنچنان در اجرای توافق هسته‌ای سخت‌گیری کند که آشکارا مشخص شود ایران مسئول از بین رفتن برجام است. دولت اوباما به تهران برای برداشته شدن تحریم‌های بین المللی امتیازاتی داد؛ اما به نظر می‌رسد دولت ترامپ مواضع سخت‌تری علیه برنامه هسته‌ای تهران وضع خواهد کرد و این امر باید یکی از نخستین اقدامات در سیاست خارجی او باشد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار