مشهد؛

ساخت سلول های بنیادی، زمینه ساز پیشرفت علم و فناوری در ایران

سلول های بنیادی که در تولید سلول ها و در نهایت بافت های مختلف در بدن انسان استفاده می شو زمینه ساز پیشرفت دیگر ایران در حوزه علم و فناوری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پیشرفت ایران طی دهه اخیر در زمینه ساخت دارو نیز خبری انکارناپذیر است. در حوزه بیوتکنولوژی در کشورمان حداقل چهار داروی بیوتکنولوژی ساخته شده، این در حالی است که کل داروهای بیوتکنولوژی در دنیا ۳۵تا ۴۰مورد بیشتر نیست. پیشرفت دیگر ایران در زمینه ساخت سلول های بنیادی است.

مقام معظم رهبری همواره در منویاتشان بر این نکته تاکید دارند که علم و تحقيق؛ کليد قطعي پيشرفت کشور است و علم گرايي و علم محوري بايد در همه بخش‌ها گفتمان مسلط جامعه شود. نسل امروز ايراني توانايي و امکانات برنامه‌ريزي جهت پيشرفت در علم و تحقيق و اجراي آن را دارد، بنابراین فضاي عمومي کشور بايستي فضاي ترويج، توليد، گسترش و تحقيق علم و پرورش عالم و محقق باشد.

توجه ویژه به علم و پیشرفت های محسوس در این حوزه در شرایطی در کشور ایجاد شده است که فاصله علمی و فناوری های نوین جهان پیشرفته و کشورهای در حال توسعه و جهان سوم، روز به روز عمیق تر می شود.

تلاش برای رفع فاصله بین پیشرفت های علمی جهان سوم و کشورهای توسعه یافته، موضوعی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر آن تاکید کرده اند. حقیقت این است که با اراده و تلاش و خودباوری می توان انحصارهای علمی و فناوری را در هم شکست و در این تلاش به موفقیت های چشمگیر نیز دست یافت.

بطور کلی مقایسه حرکت کشور با گذشته نشان می دهد که وضعیت امیدبخش و رضایتبخش است. کمااین که شاید در آن سال ها گمان نمی رفت که کمبود نیروی متخصص کاملا مرتفع شود تا تولید علم به این شکل و با این رشد و شتاب در کشور به راه بیافتد اما اینها همه محقق شده است.

در این میان دانشگاه ها نقش کلیدی را در تولید علم ایفا می کنند و دانشگاه های علوم پزشکی نقش موثری را در تولید علم در راستای خدمت به نوع بشر دارند. در دانشگاه های علوم پزشکی تمام اقدامات از آموزش و پژوهش گرفته تا درمان و پیشگیری، همه و همه برای خدمت به مردم است.

این ها اشاره های کوچکی هستند از تحولات عظیمی که در قاب درخشان پیشرفت های پزشکی کشورمان و در راستای خدمت به جامعه بشری گنجانده شده اند.

در این میان نباید فراموش کرد که کشورهای دیگر هم هدف های بسیار بلندپروازانه ای را برای خودشان تنظیم کرده اند و بعضا با مشکلات کمتری نسبت به جمهوری اسلامی ایران مواجه بوده اند، جنگی بر آنها تحمیل نشده و منابع آنها محصور نشده ، بنابراین شاید از جهاتی آمادگی بهتری را هم برای حرکت سریع داشته باشند اما نکته اساسی این است که امکانات بالقوه کشور ما تقریبا استثنایی است، یعنی نیروی اصلی و آماده برای علمی که ما داریم در کمتر کشوری وجود دارد.

شایان ذکر است؛ دهم نوامبر برابر با ۲۰ آبان ماه را به عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، » شده است. تاکید بر اهمیت به کارگیری علوم در فرآیند توسعه کشورها و نیز کاهش شکاف میان علم و جامعه از اهداف این برنامه است و کوشش می شود تا توجه مردم را به اهمیت نقش علم در جهت پیشرفت جهان جلب کنند. یکی دیگر از اهداف روز جهانی علم، بهره مند شدن آحاد مردم، بنا به تخصص و مهارت خود، از این روز است.

انتهای پیام//آ.ج

برچسب ها: ساخت ، سلول ، بنیادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.