طرفداران قلیان بیشتر در معرض سکته مغزی هستند

رئیس انجمن سکته مغزی گفت: بر خلاف تصورات بسیاری از افراد، قلیان می‌تواند میزان بروز سکته مغزی را در کسانی که از این ماده دخانی استفاده می‌کنند، چند برابر کند.

دکتر بابک زمانی رئیس انجمن سکته مغزی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه سکته مغزی در کشور ما دومین علت مرگ و مهم‌ترین علت ناتوانی بشر است، گفت: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد آن هستیم که میزان سکته مغزی در افرادی که در دامنه سنی 20 تا 40 سال قرار دارند، بسیار افزایش پیدا کرده است. در شرایطی که مردم در این رنج سنی نگران ابتلا به ام اس هستند، آمارها نشان می‌دهد که شیوع سکته مغزی بیش از 2 برابر بیماری ام اس در این دامنه سنی است.

وی ادامه داد:‌ با رایزنی‌هایی که با وزارت بهداشت انجام شده سیستم آمار ثبت سکته مغزی مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته که در همین راستا طی 2 ماه اخیر طبق آماری که از 55 بیمارستان اعلام شده میزان سکته مغزی در 2 ماهه اخیر تنها در این تعداد بیمارستان هزار مورد گزارش شده است.

زمانی با اشاره به اینکه دیابت، فشار خون، دخانیات، افزایش چربی خون،‌ چاقی و اضافه وزن از فاکتورهای خطر سکته مغزی هستند، عنوان کرد‌: متأسفانه آمار بالای استفاده از قلیان در کشور به خصوص در جوانان عامل خطر مهم دیگری است که با مکانیسم‌های مختلف باعث بروز سکته مغزی می شود در حالی که خیلی ها معتقدند که قلیان بی‌خطر است.

رئیس انجمن سکته مغزی اظهار داشت: اخیرا تحقیقاتی نشان داده است که در بچه‌ها و شیرخواران هم سکته مغزی رخ می‌دهد ولی تظاهر آن به شکل دیگری است بنابراین سکته مغزی بسیار مهم، شایع و مربوط به تمام سنین است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار