جوانان بخوانند؛

تست روانشناسی: به دنیای مجازی معتاد شده اید؟

یک روانشناس گفت: معتادان به فضای مجازی یک چهارم از اوقات روزانه خود را در اینترنت سپری می کنند.

زهرا سعید کارشناس ارشد روان شناسی کودک و خانواده در گفت و گو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بیان کرد:اعتیاد به اینترنت نیزمانند تمامی انواع دیگر اعتیاد‌، با علائمی همراه است؛ علائمی چون اضطراب افسردگی، كج‌خلقی، بی‌قراری، تفكرهای وسواسی یا خیالبافی راجع به اینترنت. حجم رو به رشدی از تحقیقات صورت گرفته پیرامون اعتیاد اینترنتی، حكایت از آن دارد كه اختلال اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روانشناختی- اجتماعی است كه از مشخصه‌های آن، علائم كناره‌گیری، اختلالات عاطفی و ازهم‌گسیختگی روابط اجتماعی است.

تست روانشناسی: به دنیای مجازی معتاد شده اید؟

امروزه فضای مجازی و اینترنت در میان خانواده ها نفوذ عمیقی پیدا کرده است که گاهی این تکنولوژی با وجود فواید بسیاری که برای افراد داشته مشکلات متعددی را برای اشخاص به خصوص نوجوانان و جوانان ایجاد کرده است.

وی در خصوص مفهوم اعتیاد به اینترنت اظهار داشت: به طور کلی اگر در هفته حدود 20 تا 40 ساعت را صرف فضای مجازی و اینترنت کنیم این استفاده بیمار گونه تلقی می شود و با این تست ساده و تقسیم ساعات استفاده از اینترنت بر 7 به سادگی می توانید بفهمید آیا به فضای مجازی اعتیاد دارید یا خیر

این کارشناس ارشد روان شناسی کودک و خانواده با اشاره به اینکه اعتیاد به اینترنت بیش تر در دختران شیوع دارد؛ عنوان کرد: از آن جایی که فضا و موقعیت های کمتری برای دختران در خارج از خانه برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح نسبت به پسران وجود دارد بنابرین این گروه از افراد ترجیح می دهند تا اوقات فراغت خود را به اینترنت اختصاص دهند.

سعید واحد با بیان اینکه بازی های کامپیوتری نقش موثری در اعتیاد به اینترنت دارد؛ افزود: حدود 70 درصد افرادی که به این اختلال دچار هستند زمان زیادی مشغول این بازی ها هستند.

وی یادآور شد: بسیاری از افرادی که به فضای مجازی اعتیاد دارند از پذیرش این موضوع شانه خالی می کنند و به راه های گوناگون مانند اینکه ما دوستان زیادی نداریم مشکلشان را انکار می کنند.

سعید واحد توصیه کرد: بهترین راهکار برای رفع مشکل اعتیاد به اینترنت این است که افراد زمان های مشخصی را برای خودشان در نظر بگیرند و تنها در این اوقات اقدام به استفاده از اینترنت کنند.

تحقیقاتی هم كه اخیرا راجع به اعتیاد اینترنتی صورت گرفته‌، چند معیار را برای اعتیاد به اینترنت برشمرده‌ است. سه مورد از این معیارهای مهم عبارتند از:

1.  موقعی كه شخص سعی می‌كند از اینترنت خارج شود، احساس بی‌قراری و بدخلقی می‌كند.

2.  از اینترنت، برای فرار از مشكلات یا كاستن از احساس یاس و ناامیدی، گناه، اضطراب یا افسردگی استفاده می‌شود.

3.  كاربر اینترنت در مورد میزان و وسعت استفاده خود از اینترنت، به اعضای خانواده یا دوستانش دروغ گفته و آن را كتمان می‌كند و شخص با وجود هزینه بالای استفاده از اینترنت، به استفاده از آن ادامه می‌‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار